๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Dinler Tarihi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 22 Ekim 2010, 02:04:37



Konu Başlığı: Tanrı Tasavvurları
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 22 Ekim 2010, 02:04:37
3- Tanrı Tasavvurları


Zerdüşt, kendisini tebliğ hizmetine çağıran tanrıyı “Ahura-Mazda” diye adlandırıyordu. İsmi, “Her şeyi bilen Rab” olarak tercüme edebiliriz. Gatalarda, tanrı isminin her iki kısmı, Ahura ve Mazda kelimeleri ayrılmayan bir bütün teşkil ederler. Kelime olarak Ahura “Rab”, Mazda, “Her şeyi bilen, hakim” manalarına gelir. Doğrudan doğruya tanrı kelimesi ise, Gatalarda hiç geçmez. Zerdüşt Yasna 44/3-6 da, Ahura-Mazda'yi tasvir ederken, şöyle der:

 

“Güneşi ve yıldızlan kim yörüngesine oturttu?

Ay'ı hemen kendine alıp kaybediveren kimdir?

Dünyayı onun aşağısında tutan, kimdir?

Gök kubbeyi düşürtmeyen kimdir?

Sular ve bitkileri tutan kimdir?

Rüzgârı ve bulutları koşmaya sevk eden kimdir?

Uykuyu ve uyanıklığı yaratan hangi Yaratıcıdır?

Sabah, öğle ve akşam vazifedeki.

Sorumluluk şuurunu uyandıran kimdir?

Ey hâkim-i mutlak,

Seni ezel ve ebed olarak ruhumla buldum”

 

Zerdüşt, Ahura-Mazda adını verdiği Allah'ı “Gerçek nizam ve fiiliyatın yaratıcısı ve rabbi” olarak sıfatlandırır. Varlıklara hayır ve şerri takdir eden O'dur. Her şeyi bilen ve gören, iyiliğe iyilikle, kötülüğe kötülükle karşılık veren O'dur. Ancak iyi ve kötüyü kader olarak, önceden takdir etmemiştir. Bu sebeple kader değişebilir. İyi ve kötü kuvvetler mücadelesinde insan iradesi serbesttir. Tanrının bütün varlıkları yarattığı günden beri yalancılar da doğrular gibi, fiillerinde serbesttir. Geç devir Avesta yazılarında ise, Ahura-Mazda'nın sadece iyi ve temiz varlıkları yarattığı, kötü ve temiz olmayan varlıkları ise, şeytanî kuvvet Ehriman'm yarattığı ifade edilir. Ahura-Mazda'ya özel bir vücut isnat edilmez. Onun ateşten bir varlık olduğu, bir nur, bir alev olduğu şeklinde tasavvur edilir.