๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Dinler Tarihi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ekim 2010, 00:27:38



Konu Başlığı: Öğretisi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ekim 2010, 00:27:38
3. 2- Öğretisi


Konfüçyüs'ün meşhur eseri Lun-Yü'nün dağınık mozayiğinden anlaşılan fazilet ve vazife ahlakıdır. Dinsel bir karakter taşımaz. Onda günah ve suç, mükafat ve ceza, Tanrısal vahiy ve kutsal elçilik kavramları görülmez. Diğer dinlere göre tebliğinin mahiyeti “İnsanın tanrı karşısındaki tutumu ve görünümüdür”. Bütün metafizik düşünceleri aşan berrak ve faydaya yönelik Çin varlığına uymaktadır. Bununla birlikte onun öğretiminde zamanlan aşan bîr güç ve etki vardır. Ona felsefe de denebilir, din de. Hayatın her alanına nüfuz etmiş ve o ruhla şekillenmiştir.

Konfuçyüs, büyük din kurucuları arasında Konfuçyüs gelenekleri yenileyen ve kendini Tanrısal gücün elçisi saymayan, öte dünyadan bahsetmeyen tek kişidir. O kendisine görev duygusu veren, Göğe ve Ruhlara inanıyordu. Öğretisi din olarak nitelendirilmekle birlikte, bu din onun ahlaki tekliflerinin temeli değildir. Bu bir nevi filozofun aklıyla ortaya koyduğu bir vazife ahlakıdır. Bizim ilgilendiğimiz dinsel problemlerle o ilgilenmemiştir. Dinî meseleler üzerine konuşmaktan kendini uzak tutmaya çalışmıştır. Halkının geleneksel dini inançlarını değiştirmeye de çalışmamıştır. Geleneklerin devamında metafizik olayların, ruhların ve cinlerin etkisi olduğu, insanın görevinin onlarla uyum içinde yaşamak, onlara saygı göstermek ve kadere karşı sızlanmamak, şikayet etmemek olduğu düşüncesinde idi. Bu sebeple Konfuçyüs metafizik problemler üzerinde fikir yürütmeyi kendi vazifesi olarak görmemiştir. Onun öğretisi pratik hayat felsefesi idi. [228]

Konfuçyüs felsefesini metafizik temellere dayandırmaktan uzak dursa dahi, zamanının mistik metafiziğini, yani zamanının tabiat felsefesi Tao'yu reddetmiyordu. Tao kelimesi, yol anlamındadır. Her şeye hakim gizli güç anlamındadır. O her şeyin kendisine döndüğü yol anlamındadır. Yerde ve gökte tüm olayların uyumluluğudur. Konfüçyüs'ün ilgisi ve çalışması insan topluluklarının “Tao”su ideal yol İdi. Bu yönde tao, ahlaki prensip, dünyevi güç, toplumu idare eden, geliştiren kuvvettir. İnsanların ve toplumun mutluluğu Tao'ya bağlıdır. Tao'nun tutumu her bir iyi hükümetin tutumuna bağlıdır. Hükümet iyi ise, o da iyidir. Tao'nun yaygınlığı veya kaybı kaderdir, bunda insanın etkisi yoktur. Tao'nun etki yolları musiki, ritim ve toplumsal yaşama kâidelerindendir.