๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Dinler Tarihi => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ekim 2010, 00:32:43



Konu Başlığı: Musiki Ve Ritim
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ekim 2010, 00:32:43
3. 3- Musiki Ve Ritim


Konfüçyüs'ün öğretisine göre Tao, insan toplumlarında iki şekilde kendini gösterir. Biri musiki de, diğeri Li'de, yani birlikte yaşama kaidelerinde. Konfuçyüs için her ikisi de gizem dolu güçlerdir. Cemiyet hayatını kendilerine özgü bir biçimde etkiler ve yönlendirir. İnsanları ahenkle yetiştirir. Onlar yozlaşırlarsa, devlet de ve toplumda düzensizlik başlar, onlar korunmalı ve ayarlanmalıdırlar. Bu görev adaletin büyük koruyucusu imparatora aittir. Adalet ve kanunilik de “Tao” özel olarak yoğunlaşır.

Li (literatürde sıkça söylendiği gibi, ahenk veya merasim) toplum hayatı İçin musiki ile daha çok anlam kazanır. Konfuçyüs bundan yalnız insanlarla ilişkide görünen zahiri şekli değil, aynı zamanda insanlahn iç tutumunu ve sağ duyularını da anlar. Li yeryüzündeki kanuniliğin en yüksek ifadesidir, kainat kanunları için insani dengedir. Li geleneklerin ve adaletin içeriğidir. Elbisede, konuşmada ve yüz ifadesinde ki güzelliktir. Li'ye saygı ile İnsan sağduyu ve doğru düşünceye ulaşır. İhtiyaç duyulan hazır sistem ataların geleneklerine uyumdur. Bu insanlara saadet ve memnunluk verir. İnsan hayatı olmadan ahenk olmaz, ölüler gömülmez, gök tazim edilmez. Merasimlerden taviz verilirse, halk kaybeder, toplum kötüye gider. Eski devirlerde halkın mutlu ve memnun oluşunun sebebi merasimleri korumasındadir. Bunun için Konfuçyüs birinci vazifesini atalardan kendilerine miras kalan merasimleri, gelenekleri evveliyattaki şekliyle öğretmek olarak görür. Li'nin tahsili ile insandaki fıtri iyilik canlı tutulur. Eğitim ve öğretimsiz fıtri iyilik, kötü alışkanlıklar içinde kaybolur. Bu sebeple Konfüçyüs'e göre iyilik öğrenilebilir. Dış şekli korumaya çalışan doğru iç tutuma ulaşır. Doğru düşüncenin sağ duyunun ifadesi, zahiri iyiliktir.