๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ => Dini makale ve yazılar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 17 Temmuz 2010, 14:42:12



Konu Başlığı: saltanati Rububiyet ne demektir
Gönderen: Sümeyye üzerinde 17 Temmuz 2010, 14:42:12
saltanat-i Rububiyet ne demektir?


Saltanat-ı Rububiyet “Allah’ın, her şeyin yegâne terbiye edicisi olma saltanatı” manasına gelir Saltanat denilince, sadece hâkimiyet ve mâlikiyet anlaşılmamalıdır Başka saltanatlar da vardır Ve bu İlâhî saltanatlardan birisi de “Saltanat-ı Rububiyet”tir ve bütün eşya O sultanın terbiyesinden geçmiştir manasına gelir

Bir hat sergisini gezeriz Sergi, falan şahsındır; orada ne kadar hat varsa, hepsi onun kaleminden akmıştır O sergide bir “hattatlık saltanatı” müşahede ederiz Ama o saltanat o sergiye, onun açıldığı mekâna mahsus kalır Başka mekânlarda ayrı sergiler ve değişik hattatlar bulunabilir Ama bu kâinat öyle değil Bu âlem tek bir fuar, bu dünya tek bir sergidir

Fatiha sûresinde Cenâb-ı Hak kendisini bizlere “Rabb’ül-âlemin” (bütün âlemlerin Rabbi) olarak tanıtır Sema âleminin de Rabbi, arz âleminin de Canlılar âleminin de Rabbi, cansızlar âleminin de Ve nihayet, âhiret âleminin de Rabbi, dünya âleminin de Demek oluyor ki, “Rabb’ül-âlemin” ismi Saltanat-ı rububiyeti ifade etmektedir

Semada bir Rububiyet saltanatı hükmediyor Bütün yıldızlar aynı zâtın terbiyesinden geçmişler Semanın Rabbi o ülkenin bütün yıldızlarını söndürmeden yandırır, düşürmeden durdurur veya çarptırmadan döndürür
Yer küremiz, güneş sisteminden tek bir gezegendir

Ama onda o kadar çok ve o kadar ayrı terbiye fiilleri icra ediliyor ki, “Rabb’üs-semavati vel-ard” ismi, sanki arzdaki bu farklı terbiye fiillerinin yıldızlar kadar çok olduğunu bize ders verir Bu arz küresinde, havasıyla suyuyla, bakırıyla altınıyla, şekeriyle tuzuyla, ovasıyla gölüyle ve nihayet bitkisi, hayvanı ve insanıyla her ne varsa, hepsi arzın Rabbinin terbiyesinden geçmişlerdir Hepsinde o saltanatın hâkimiyeti okunur Toprağı bakterilerle kaynaştırırken, denizlerde balıkları, kan nehirlerinde al ve akyuvarları oynaştırıyor

Uçan kuştan bal yapan arıya, ipek ören böcekten süt imal eden koyuna, cemiyet hayatı süren karıncadan, ormanlara hükmeden arslanlara, parslara kadar her bir hayvan türü, Allah’ın Rab isminin ayrı bir tecellisini sergilemektedir

Canlılar âlemini organlar seviyesinde düşündüğümüzde, çok geniş ve akıllara durgunluk veren bir başka tabloyla karşılaşır ve Rab isminin, bunların her birinde ayrı bir cilvesi olduğunu görürüz Kalbin terbiyesi beynin terbiyesinden farklı, karaciğerle akciğerin terbiyeleri de ayrı ayrıdır

Biz sadece görünen eşyadaki rububiyet saltanatından örnekler verdik Göremediğimiz gayb alemlerinde de birbirinden farklı nice varlıklar mevcuttur ve bunların hepsini terbiye eden ancak Rabb’ül-âlemin olan Allah’tır Cebrail’in terbiyesi Azrail’inkinden farklı olduğu gibi, arşın terbiyesi de levh-i mahfuzun terbiyesinden başkadır

 

ALINTI