> Forum > ๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ > Dini Konular > Dini makale ve yazılar  > Kuranda Bela Kavramı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kuranda Bela Kavramı  (Okunma Sayısı 2356 defa)
26 Mayıs 2010, 15:01:27
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 26 Mayıs 2010, 15:01:27 »



Kur’anda Belâ Kavramı

a-Belâ Kavramının Anlam Sahası:

         ‘Belâ’nın sözlük anlamı, denemek, yapmak, bitkin hale getirmek demektir.

         Kur’an-ı Kerim'de daha çok denemek, sınamak, imtihan etmek anlamlarında kullanılmaktadır. Denenmek veya bir sınamaya uğramak insanı yıprattığından dolayı ‘belâ’ kelimesiyle ifade edilmektedir.

         Aynı kökten gelen ‘belâya’ Türkçedeki belâ ve musibet anlamına gelir.

         Dinin emirleri  bir bakıma ‘belâ’dır yani sınamadır. Çünkü bazı diní emirler insan bedenine zorluk verir, iyilerin ve kötülerin ortaya çıkmasını sağlar.  Şükredenler veya nankörlük edenler bununla belli olur. Zorluklara kim sabredecek, nimetlerin değerini ve sahibini kim bilecek? Bütün bunlar bir ‘belâ’dır-sınamadır.

         Kur’an, insanlara verilen nimetlerin onları deneme amacına yönelik olduğunu söylüyor:    

         “Yeryüzünün zinetleri (süsleri) insanların denenmesi içindir.” (11 Hûd /7)

         Hayat ve ölüm, doğma ve yaşama birer sınamadır. (67 Mülk/2)

         Rabbimiz, herkese farklı şeyler, farklı nimetler, farklı yetenekler vermiştir. Her bir insan farklı bir imkana sahiptir. Herkes kendine göre bir iş yapar veya mesleği yerine getirir. Aralarında müslüman olanı vardır,  müslüman olmayanı vardır. Ancak Rabbimiz bütün insanları onlara verdiği nimet, kabiliyet ve imkanlarla denemektedir. (6 En’am/165)

          ALLAH (cc) verdiklerinin karşılığını kulluk ve şükür olarak ister. Her bir nimetin teşekkür borcu, her bir kabiliyetin sorumluluğu vardır. Rabbimiz kişilere ve toplumlara bazen sıkıntı verir, bazen musibetler gönderir, bazen zorluklara ve darlıklara düşürebilir. Bunun sebebi  onların akıllarını başlarına almalarını, yanlış yolda olanların düzelmelerini ve  isyan içerisinde olanların ALLAH’a itaate dönmelerini sağlamaktır. Bazen de müslüman kullarına bir sıkıntı, bir musibet  ve zorluklar verir,  onu sabırla dener. Böylece onların daha çok sevap kazanmasını, derece yönünden daha çok yücelmesini sağlar. (2  Bekara/155-156)

         Rabbimiz bütün insanları dener. Herkesin denenme şekli ve araçları farklı farklı olabilir. Iyi insanlar sabırla ve ALLAH’ın dinine yardımla; kötü insanlar hidayete, iyiliğe, ALLAH yoluna davetle sınanırlar. Başına ‘belâ’nın, yani imtihanın nereden geldiğini anlayanlar onun gereğini yaparlar. Böyle bir denemenin karşısında mü’min olanlar sabrederler, tevekkül ahlâkıyla ALLAH’a teslim olurlar.

        

        b-Peygamberlerin Denenmesi:

         Insanlar arasında en fazla denemeye (belâ’ya) peygamberler uğratıldılar. ALLAH yolunda hiç kimsenin dayanamayacağı eziyet ve sıkıntılarla karşılaştılar. Azgın düşmanlarla, anlamaz ve inatçı topluluklarla, hasetçi kişilerlerle yıllarca uğraşmak zorunda kaldılar. Peygamberlerin hepsi de bu denemeleri başardılar, görevlerini eksiksiz yerine getirdiler. Bundan dolayı da ALLAH (cc) katında üstün makamlara ulaştılar.

         ALLAH (cc), bazen sevdiği  toplulukları denemeden geçirir. Hz. Musa (as) ve kavmi (israiloğulları); firavunun baskı ve zulmüyle denenmişti. Firavun, zulmünü, baskısını  ve sömürüsünü onların erkeklerini ve çocuklarını öldürmeye kadar götürmüştü. Şüphesiz bu ve Hz. Musa (as)’nın onu tanrılık davasından ve bu zulümlerden vazgeçirme mücadelesi bir deneme idi. (7 A’raf/141. 14 Ibrahim/6)

         ALLAH (cc) Hz. Ibrahim’i de bir takım kelimelerle denemişti:

          “Hani Rabbi, Ibrahim’i bir takım denemelerden geçirmişti. O da bunları tam olarak yerine getirmişti. (O zaman ALLAH Îbrahim’e ):  ‘Seni şüphesiz insanlara imam (önder, kılavuz, nur) kılacağım’ demişti.  (Ibrahim);  ‘Ya soyumdan olanlar ?’deyince (ALLAH): ‘Zalimler benim ahdime (verdiğim söze) erişemezler’ demişti.” (2 Bekara/124)

         Bilindiği gibi Ibrahim (as) ateşe atılmak, oğlunu kurban etmek, Kâbe’yi yapmak gibi ağır sınamalardan geçirilmişti.

         Süleyman (as) kuşların mantığını (konuşmalarını) anlayabiliyor, cinleri, şeytanları ve rüzgârı emrinin altına alabiliyordu. Çok büyük bir mülkü ve dünyalık gücü vardı. ALLAH (cc) bütün bu nimetlerle onu denemişti. 0 da,  bu nimetlere karşı aynen şöyle demişti:

         “... Rabbim, bana, ana ve babama verdiğin nimete sükretmemi ve razı olacağın salih bir amelde bulunmamı bana ilham et ve beni rahmetinle salih kullarının arasına kat.” (27 Neml/19)   Kur’an, bir başka âyette, yine deneme anlmına gelen ‘fitne’ kelimesini kullanarak Hz. Süleyman’ın denendiğini ve tahtını üzerine bir ceset bırakıldığını söylüyor. (38 Sâd/34)

 

         c-Mü’minlerin Sınanması:


         ALLAH (cc) bütün müslümanları, onların arasında kendi yolunda sabırla cihad edenleri (kendi yolunda çalışıp-gayret edenleri) bilip ortaya çıkarıncaya kadar onları denemeye tabi tutacaktır. (47 Muhammed/31)  ALLAH yolunda çalışma yalnızca kuru bir iddia ile değil; bizzat pratik faaliyetlerle olması gerekiyor.

         Mü’minler bazen zorluklar, felaket, çile ve sıkıntılarla karşılaşırlar. Vahye inanmayanlardan incitici sözler işitirler. Bazen hakları ellerinden alınır, bazen alay edilirler. Kimi zaman ambargoya uğratılırlar, kendilerine yüz verilmez veya işkenceye uğrayabilirler. Malları, rahatları ve hatta canları bile gidebilir. Bütün bunlar onlar için şer gibidir. Bazen de ALLAH (cc) müminlere  hayır yönünden nice şeyler nasib eder. Onlara dünyalıklar, imkanlar, rahatlıklar ve zaferler verebilir. Bütün bunların sebebi ‘belâ’ dır, yani denemedir. (21 Enbiya/35)

         ALLAH (cc)’ın insanlar ve toplumlar için bir takım yasaklar ve sınırlar koyması, bazı hükümleri bildirmesi de bir imtihandır. Bakalım kim bu hükümlere uyacak. Kim bu yasakları çiğnemeyecek. (7 A’raf/163) Yeryüzünde süs ve geçimlik olarak yaratılan her şeyin yaratılış sebebi; hangi insanın daha güzel amel işleyeceğini, daha güzel davranışta bulunacağını denemek içindir. (18 Kehf/7)

         ALLAH (cc), Hz. Muhammed’e (sav) Kur’an’ı hak olarak indirdi. Bundan dolayı O  ve O’nun ümmeti insanlar arasında ALLAH’ın indirdiği ile hükmetmek durumundadırlar. Bunu yaparken hak’tan sapanların hevalarına, istek ve tutkularına uymazlar. ALLAH (cc) dileseydi insanlar aynı dine inanan tek bir ümmet olurlardı. Islâmdan başka din olmazdı. Ancak ALLAH (cc), gönderdiği Peygamberlerle ve ilâhí hükümlerle insanları denemek istemektedir. (5 Maide/48)

        

        d-Insanların Denenmesi:

         Insanlar arasında yetenek, bilgi, mal ve makam yönünden var  olan farklılıkların sebebi de yine ilâhí sınavın bir gereğidir. ALLAH (cc) insanlara verdiği bu gibi özelliklerle onları denemektedir. (6 En’am/I65)

         Insanlara emanet olarak verilen mallar ve canlar da birer deneme aracıdır. Insan malı nerede kazanıp nereye harcamaktadır?  Yine kendisine emanet edilen canı neyin uğrunda geçirmektedir? (3 Âli Imran/186)

         Karmaşık bir sudan yaratılan insan   ALLAH (cc) tarafından devamlı denenmektedir. Hayata gelişin amacı da budur. (76 Insan/2)

         Kur’an,  nimet verilerek denemeye tabi tutulan nankör insanın yanlış tutumunu şu şekilde sergiliyor:

         “Fakat insan, ne zaman onun Rabbi kendisini bir denemeden geçirse, ona bir ikramda bulunsa, onu nimetlere koysa; ‘Rabbim bana ikramda bulundu’ der. Ama ne zaman onu deneyerek, rızkını kıssa, hemen der ki: ‘Rabbim bana ihanette bulundu’.” (89 Fecr/15-16)          

         Mü’min insan, nimetin azlığının, veya çokluğunun bir deneme olduğunun şuurundadır. Bu yüzden nimet bol olduğu zaman şımarmaz, malı ve elindeki makam veya güç ile şımarmaz, kibirlenip yoldan çıkmaz. Ni’met az olduğu zaman da ALLAH’a şikayette bulunmaz. O nankör değil, sükredici olmaya çalışır. Bilir ki, gecici olan dünya hayatı bir imtihan yurdudur. Bu hayatının devamını sağlayan her şey de bir sınama-imtihan aracıdır.

         Bu sınavın hikmetini anlayanlar ve gereğini yapanlar kazanacaklardır.

 Alıntı

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kuranda Bela Kavramı
« Posted on: 24 Nisan 2024, 09:46:06 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kuranda Bela Kavramı rüya tabiri,Kuranda Bela Kavramı mekke canlı, Kuranda Bela Kavramı kabe canlı yayın, Kuranda Bela Kavramı Üç boyutlu kuran oku Kuranda Bela Kavramı kuran ı kerim, Kuranda Bela Kavramı peygamber kıssaları,Kuranda Bela Kavramı ilitam ders soruları, Kuranda Bela Kavramıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes