> Forum > ๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ > Dini Konular > Dini makale ve yazılar  > Kadınların Mescide Gitmeleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kadınların Mescide Gitmeleri  (Okunma Sayısı 1906 defa)
17 Eylül 2011, 00:33:03
Halis_52

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 642


« : 17 Eylül 2011, 00:33:03 »





Kadınların Mescide Gitmeleri

Mescid müslüman toplumunun ilk kurumudur. Mescid ilkin ibadet merkezi, sonra ilim merkezi en son olarak da siyasi ve toplumla ilgili çalış­maların merkezidir. Daha sonra ihtiyaç anında herkese açık konferans salo­nu ve spor alanıdır. Bu etkenlerin hepsi -Peygamber döneminde- fırsat bul­dukça kadının mescide gelip gitmesine imkân tanıyordu. Kadının zaman zaman mescide gelip gitmesi onu direk olarak müslümanların genel hayatı ile alakadar olmasını temin ediyordu. Tabii ki bundan başka mescidde katıl­dığı ibadeti, namaz kılarken Kur'an dinlemesi, ilim halkalarını ve halkın ge­neline yapılan va'z ve nasihatleri dinlemesi bu gidip gelmenin dışındadır. Böylelikle kadın müslümanlar hakkındaki toplumsal ve siyasi haberleri öğreniyor. Bütün bunlardan başka mü'min kardeşleriyle tanışıyor ve arala­rındaki dostluk ve sevgi bağlarının kuvvetlenmesi sağlanıyordu. Bu şu de­mektir: Gerçekten mescid Peygamber (s.a.v.) döneminde kadın ve erkek her ikisi için de bir toplumsal, kültürel ve kulluk esaslarının etrafa yayıldığı bir merkezdi. Hiç bir kimsenin kadının mescide gelip gitme hakkını elinden almaya çalışması caiz değildir. Eğer biz bunu kadının namazını evinde kılması daha faziletlidir diyerek onu mescidden alıkoymak istersek işte o zaman Rasulullah (s.a.v.)'in kadınların mescide gelmelerini men etmeyi yasaklayan emrine muhalefet etmiş oluruz. Eğer kadının mescide gelmekte­ki amacı Kur'an, vaaz dinlemek veya genel toplantıda hazır bulunmak, yahut mü'minlerle olan bağını güçlendirmek böylece hayırda yardımlaşmak ise tasarladığı bu hayırlı şey bazen mendup, bazen de vacib olabilir.

Bu bağlamda İbni Dakike'1-Iyd, şu hadisin şerhinde şöyle diyor: "Erkeğin cemaatle kıldığı namaz evinde veya çarşıda kıldığı namazdan yir­mi beş derece daha üstündür. Bu üstünlük ise eğer abdestini güzel alır, sonra da mescide sadece namaz için çıkarsa her attığı adımda bir derece yükselir. Ayrıca hatalarından bir tanesi de silinir. Arkasından namazını da kılarsa me­lekler o camide olduğu müddetçe şöyle dua etmeye devam ederler: Allah'ın onu bağışla, Allah'ım ona merhamet et, Allah'ım onun üzerine bereketindir.[12]

İbni Dakiki'I-Iyd şöyle devam ediyor; Hadis-i şerifteki kabul olunabile­cek ve geçersiz sayılamayacak sıfatlan sunduk. Sen bu hadisteki sıfatlara bir bak, onlardan hangisinin kabul olunup, hangisinin kabul olunamayacağını tayin et. Hadisteki erkeklik sıfatına rağmen kadının mescide gitmesi men-duptur. Onun için erkeklerle beraber durumunun eşit olması gerekir. Çünkü erkeklik sıfatı amellerin sevabı açısından şer'an muteber olmayan bir şart­tır."[13]

Müslüman kadının mescide gelmesi sadece faziletinden dolayı Rasu-lullah (s.a.v.)'in mescidiyle sınırlı değildi. Bilakis bu kadınların mescide gelmeleri hadisesi Medine'nin içindeki ve dışındaki mahalle mescidlerine kadar uzayıp gidiyordu.

Bazı örnekler:

Abdullah İbni Ömer'den rivayete göre; şöyle dedi; İnsanlar Küba'da sabah namazında iken onlara birisi geldi ve şöyle dedi: Muhakkak ki Rasulullah (s.a.v.)'e bu gece vahiy indirildi. Vahiyde kendisine Kabe'ye yönelmesi emrolundu. O tarafa yöneliniz. Bu sözden önce onların yüzleri şam istikametine doğru idi. Kabe'ye doğru yöneldiler.[14]

Hafız İbni Hacer; İbni Ebi Hatim'de bulunan Süveyle binti Eslem'in hadisinde kıble yönünü değiştirmenin o anda nasıl olduğuna dair bilgi var­dır. Suveyle binti Eşlem bu hadisinde; "Kadınlar erkeklerin yerine erkekler de kadınların yerine geçti, geri kalan iki rekatı beytü'l-haram istikametine doğru kıldık [15]dedi.

Amr İbni Seleme babasından rivayet ettiğine göre şöyle dedi: "Allah'a yemin olsun ki ben sizin yanınıza Peygamber (s.a.v.)'in yanından geliyo­rum. O şöyle buyurdu: 'Şu namazı şu vakitte kılın. Namaz vakti geldiğinde içinizden birisi ezan okusun. Kur'an'ı en çok ve iyi bileniniz imam olsun.' Aralarında konuştular baktılar ki benden iyi Kur'an'ı bileni bulunmadı. Onlar beni önlerine imam olarak geçirdiler ve ben o vakitte altı veya yedi yaşlarında bir çocuktum. Üzerimde dikilmiş bir örtü vardı. Secde ettiğimde bu örtü vücuduma yapışırdı. Mahalleden bir kadın benim avret yerlerimin göründüğünü farkedince: 'İmamınızın avret yerlerini örtünüz!' dedi. Hemen kumaş alıp kestirerek bana bir gömlek diktiler. Bu gömleğe sevindiğim ka­dar hiç bir şeye sevinmedim."[16]

Rasulullah (s.a.v.) kadının mescide gelip gitme hakkı olduğu ve bu hakkın herhangi bir şekilde engellenmemesi gerektiği konusunda çok hırslı idi.

Abdullah İbni Ömer'in Peygamber (s.a.v.)'den rivayetine göre şöyle dedi: "Geceleyin hanımlarınız sizlerden mescide gitmek için izin isterlerse onlara izin veriniz."[17]

Abdullah İbni Ömer'den rivayete göre, şöyle dedi: "Ömer'in sabah ve yatsı namazlarını cerraatle mescidde kılan bir hanımı vardı. Ona bir defasın­da şöyle denildi: 'Ömer mescide kadınların gelmesine kızdığı ve kerih gördüğü halde sen niçin mescide gidiyorsun?' O da: 'Ömer'i beni engelle­mekten ne alıkoyuyor.' Bunun üzerine, Ömer'i seni engellemekten Rasulul-lah'ın şu sözü alıkoyuyor: 'Allah'ın kadın kullarını Allah'ın mescidlerine gitmekten men etmeyiniz."[18]

Abdullah İbni Ömer'den rivayete göre, şöyle dedi: Allah Rasulü'nü "Kadınlarınız mescidlere gitmek için sizden izin istedikleri vakit onları mes­citlerden menetmeyin" buyururken işittim. Diğer bir rivayette ise: "Kadınlar sizden izin istedikleri vakit onları mescidlerdeki nasiplerinden menetme­yin" buyurdular.

Bunun üzerine Bilal b. Abdillah:

- Vallahi biz onları pekâla menederiz, dedi.

Müteakiben Abdullah ona dönerek kendisine öyle bir çirkin sövdü ki onun böyle sövdüğünü hiç işitmemiştim. Abdullah:

- Ben sana Rasulullah (s.a.v.)'den hadis haber veriyorum, sen hâlâ: Vallahi biz onları menederiz diyorsun' dedi."[19]

İbni Dakiki'1-Iyd: "Abdullah İbni Ömer'in oğlunun sözünü kabul etme­mesi ve ona sövmesi hadisesinden sünneti kendi kafasına göre inkâr edenin ve hevasına kapılan alimin uyarılması sonucu çıkarılmıştır, dedi."[20]

Kadının mescide gidip gelme hakkı sabah namazına giderken kaçırılan kadının hâdisesinden sonra bile her türlü tecavüzden korunarak devam etti:

Vail Kindî'nin rivayetine göre: "Mescide giderken sabah karanlığında bir adamdan yardım isteyince musallat olan adam kaçtı. Daha sonra bir kaç kişiden oluşan grubunun yanına varınca onlardan kadın yardım istedi. Kadını önceki adamdan kurtarıp yakaladılar. Diğeri onları geçti ve gitti. Topluluk ise onu kadının yanına getirdiler. Adam; seni esas kutran benim, öteki ise gitti, dedi. Bunun üzerine adamı Rasulullah'a getirdiler o da kendi­sinin kadına musallat olduğunu, toplulukta onu olay şiddetlendiğinde yaka­ladıklarını haber verdiler. Öteki; Ben kadını kurtarmak, yardım etmek ister­ken bu insanlar gelip beni sizin yanınıza getirdiler. Kadın ise: Bana musallat olan budur, kendisi yalan söylüyor, dedi. Rasulullah (s.a.v.): Bunu götürün ve recmedin. İnsanların arasından bir adam kalktı. Onu recmetmeyin, beni recmedin. Çünkü o işi ben yaptım. Böylelikle itiraf etti ve Rasulullah (s.a.v.)'in yanında üç kişi toplanmış oldu: Kadına saldıran, buna karşı koyan ve kadın. Rasulullah (s.a.v.) kadına, sana gelince Allah seni bağışladı, dedi. Karşı koyana da güzel söz söyledi, dedi. Ömer ise; zinayı itiraf edeni recmet. Rasulullah (s.a.v.) ise: Hayır, çünkü o Allah'a öyle tevbe etti -dediğini sanı­yorum- ki tüm Medine ahalisine tevbesi yeterdi.[21]

Daha önce söylediğimiz gibi madem ki mescid Rasulullah (s.a.v.) zamanında ilkin ibadet, sonra kültür, en son olarak da sosyal ve siyasal işle­rin merkezi idiyse müslüman kadını ister mubah ve mendub veya vacib olsun meşru olan oniki sebepten dolayı bu mescidde imama uyarken görme­mizde bir gariblik yoktur.
[22]


Kaynaklar
[12] Kitabu İhkami'l -hkam' şerhi Umdetil-Ahkâm: 1/148.
[13] Kitabu İhkami'l -hkam şerhi Ümdeti'l-Ahkâm: 1/151.
[14] Buhari: 2/52.
[15] Fethu-1-Bari: 2/52.
[16] Buhari: 9/83.
[17] Buhari: 2/492. Müslim: 2/32.
[18] Buhari: 3/34.
[19] Müslim; 2/32, 33.
[20] Bkz. Kitabu İhkami'l-Ahkâm Şerhi Umdeti'l Ahkam: 1/157.
[21] Bkz. Silsiletu'l-Ehadisi's-Sahiha, hadis no: 900, 2/201.
[22]Abdülhalim Ebu Şakka, Tahrirü’l Mer’e İslam Kadın Ansiklopedisi, Denge Yayınları: 2/17-20.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kadınların Mescide Gitmeleri
« Posted on: 23 Nisan 2024, 22:16:51 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kadınların Mescide Gitmeleri rüya tabiri,Kadınların Mescide Gitmeleri mekke canlı, Kadınların Mescide Gitmeleri kabe canlı yayın, Kadınların Mescide Gitmeleri Üç boyutlu kuran oku Kadınların Mescide Gitmeleri kuran ı kerim, Kadınların Mescide Gitmeleri peygamber kıssaları,Kadınların Mescide Gitmeleri ilitam ders soruları, Kadınların Mescide Gitmeleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes