๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ => Dini makale ve yazılar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 29 Mayıs 2010, 14:58:56



Konu Başlığı: İslam da zaman tanzimi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 29 Mayıs 2010, 14:58:56
İslam’da Zaman Tanzimi



“İki şey vardır, insanların çoğu onun değerini bilmezler: Sıhhat ve boş vakit”(Hadis-i Şerif)
Hayata atılan bir kimsenin başarılı olmasında onun “zaman” anlayışının büyük önemi vardır Zaman konusunda araştırma yapan sosyologlar ileri ve geri memleketler arasında zaman kavramının farklı telakki edildiği müşahede edilmiştir Onlara göre ileri memleketlerde işlerin, önceden, zamana göre tanzimi ve her işin, ona tahsis edilen zaman dilimi içinde yapılması şarttır Takvime göre hareket, hayatın disipline edilmesi, insan ömrünün azami şekilde verimli kılınması demektir
PEYGAMBERİMİZİN HAYATINDA ZAMAN TANZİMİ
Peygamber Efendimiz (SAV) günlere göre haftalık, vakitlere göre günlük programlara tabi kılmıştır Peygamber Efendimiz haftalık belli günlerde aynı işleri yapmaktadır Günlük ise muvakkat işler ki bunlar önceden programlanmaksızın zuhur eden işlerdir Bir heyetin kabulü, bir yabancının müracaatı, bir ihtiyacın zuhuru gibi Bunlar imkân nispetinde tanzime çalışılmıştır Mutad işlerse aynı günlerde aynı vakitlerde yapılmaktadır Her işe belli müddet vardır O iş her gün aynı müddet içinde tamamlanmaktadır
İSLAMDA TATİL VE İSTİRAHAT
“Tatil” kelimesi boş vakit anlamında kullanılacaktır İslam tamamen boş geçirilecek bir vakit tanımaz Kur'an-ı Kerim'de bize meşguliyetin değiştirilmesi suretiyle dinlenme elde edileceğine işaret edilmektedir Buna bir nevi “çalışarak dinlenme” diyebiliriz Müslümanlar, Yahudiler ve Hıristiyanlar gibi tamamen “işsiz” geçirilecek bir haftalık tatil anlayışından uzak olmalıdır Eğlencede şehvet duyma ve fitne çıkarma ihtimali halinde, nazarın haram olduğunda ittifak vardır
“İslam boş zaman kabul etmez” derken ”istirahatı reddeder” manası çıkarılmamalıdır Kur'an-ı Kerim'de en iyi dinlenmenin kişinin kendi evinde uyku ile olacağı beyan edilmiştir
“Size geceyi örtü, uykuyu dinlenme (vasıtası), gündüzü de çalışma zamanı yapan ALLAH'tır” (Furkan 25)
“ALLAH sizin için meskenlerinizi huzur ve sükûn yeri kıldı” (Nahl 16)
Yasak oyun ve eğlenceler; kumar oyunları, hayvanlarla oynamak, içkili, çalgılı, kadınlı eğlencelerdir Bazı oyunların faydalılık yani cihada hazırlık yönü galebe çalar Bu yüzden Peygamber Efendimiz (SAV) onları ( faydalılık yani cihada hazırlık yönü galebe çalan oyunları) ısrarla teşvik etmiştir Bu gruba ”yüzme, atma, binme, koşma” ve ”güreş” girer
Meşru eğlence fırsatları ise çeşitli merasimler, ziyafetler (sünnet, doğum, seferden dönüş, yeni meskene girme, musibetten kurtulma) ve düğünlerdir
İSLAM ALİMLERİNDE ZAMAN ENDİŞESİ
İslam âlimlerinin zaman konusundaki müşterek telakkileri şöyledir: “Geçmiş zaman elden çıkmıştır, gelecek ise henüz gaybdadır, öyleyse mevcut olan senin içinde bulunduğun şu andır”
İslam alimleri yemek zaman, insanlarla münasebet, her an meşguliyet, son nefese kadar gayret ilişkisine vermiştir Yemek-zaman ilişkisini minimum azaltmak için, ufalayıp tirit şeklinde ekmek yemekle, normal ekmek yemek arasındaki farkı bile hesaplamışlardır Davut et-Tai Hz bu zamanda 50 ayet okunacak kadar fark olduğunu tespit etmiştir İmam Ebu Yusuf ise son nefesine kadar ilmi meşguliyette bulunmuştur
SONUÇ:
Her şey imanda düğümlenmektedir Bu sebeple, dinimiz kuru iman ve tatbikatı olmayan ilme itibar etmemiştir Tatbikatı olmayan ilme “faydasız ilim” demiştir Gençliğin daha sağlıklı, daha verimli kılınması için zamanla ilgili bazı prensipler şunlardır:
1- Gençliğe zaman şuuru verilmelidir
2- Yıllık, aylık, haftalık, günlük planlar yapma, bu planlara uyma
3- Gecenin değerlendirilmesi ayrı bir mesele olarak ele alınmalı, uyku miktarı iyice öğretilmelidir
4- Devlet, yaş safhalarına göre kazandırılması gereken telakki ve alışkanlıkları tesbit etmelidir
5- Devlet ve ebeveyn gençlik devresi üzerinde dikkatle durmalı, problemleri tesbit edip ısrarla üzerine gitmelidir


(Vakti En İyi Değerlendirme Esasları, Cihan Yayınevi, İbrahim Canan, İstanbul 1978)


ALINTI