> Forum > ๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ > Dini Konular > Dini makale ve yazılar  > İslam da mescidin toplumdaki yeri 2
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İslam da mescidin toplumdaki yeri 2  (Okunma Sayısı 841 defa)
21 Eylül 2010, 18:12:17
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 21 Eylül 2010, 18:12:17 »



İSLÂM’DA MESCİDİN TOPLUM HAYATINDAKİ YERİ 2

7. MİSAFİRHANE OLMASI

Hz. Peygamber, gerek Suffa, gerekse Medine'ye taşradan gelenlerin mescidde barınmalarına, zamanı gelince de orada yatıp uyumalarına izin verirdi.57 Çünkü mescid, bir anlamda "ALLAH'ın Evi" olması itibariyle de yerli ve yabancıların rahatlıkla sığınabilecekleri bir yerdi. Bu kişilerin erkek veya kadın olmaları farketmiyordu. İhtiyaç halinde kadınlar da mescidi misafirhane gibi kullanabiliyorlardı. Bir defasında İslâm'a yeni girmiş bir cariye için mescidin bir kenarında kıldan bir çadır bile kurulmuştu. Bu durum, fitne korkusu olmamak şartıyla, kadının rahatlıkla mescidde barınabileceğini göstermekteydi.58 Ayrıca, Mescid-i Nebî'yi devamlı olarak süpürüp temizleyen kimsesiz zenci kadının da, mescidde kıldan bir çadırı olduğu rivayet edilmektedir.59 Hatta Abdullah b. Ömer'den nakledilen bir hadîste geçen "Suffatü'n-Nisâ" (kadınlar bölümü) ifadesinden, mescid ve çevresinde bazı kadınların kaldığı anlaşılmaktadır.60
Hz. Peygamber'le görüşmek ve İslâm'ı öğrenmek üzere civar kabilelerden Medine'ye gelenler de mescidde ağırlanırlardı.61 Medine'de hiçbir yakını bulunmayan ve sayıları zaman zaman 80'e varan bu heyetler, develerini de mescidin avlusunda bir yere yerleştiriyorlardı.62 Nitekim İslâm'ı incelemek üzere gelen Sakîf heyeti de, mescidde kurulan bir çadırda ağırlanmışlardı. Bu şekilde onların Kur'ân dinlemeleri ve cemaat halinde kılınan namazı görmeleri de sağlanmış oluyordu.63 Aynı şekilde, tutuldukları mide ağrısından kurtulmak için Medine'ye gelen ve Hz. Peygamberden kendilerine yardımcı olmasını isteyen Ukl ve Ureyne kabilelerinden bir grup insanı da Hz. Peygamber, mescidinde ağırlamıştı.64
O günün şartlarında herkese açık misafirhane veya konaklama tesislerinin olması düşünülemeyeceğine göre, mescidin bu tür hizmetler için de kullanılmış olmasını tabii görmek gerekir.

8. HASTAHANE OLMASI

Hz. Peygamber döneminde mescidin, bazı tıbbî müdahale ve tedavilerin yapıldığı bir hastahane olarak da vazife gördüğü bilinmektedir. O devirde savaşlarda yaralananlar genellikle mescidde tedavi edilirdi. Hz. Aişe'nin rivayetine göre Sa'd b. Muâz, Hendek Savaşında ağır bir şekilde yaralanmıştı. Hz. Peygamber, kendisini sık sık ziyaret edebilmesi için mescidde bir çadır kurdurmuş ve ölümüne kadar da Muâz (ra) orada kalmıştı. Ayrıca mescidde Gıfaroğulları'nın da bir çadırı vardı.65 Bu durum, bir hastanın mescidde tedavi edilmesinde, dinen bir sakınca bulunmadığını ve mescidin bu amaçla fiilen kullanıldığını göstermektedir. .

9. HAPİSHANE OLMASI

Hz. Peygamber döneminde mescidin yerine getirmiş olduğu görevlerden birisi de onun hapishane olarak kullanılmış olmasıydı. Ebu Hureyre'nin (ra) rivayetine göre, Peygamber (sav), Necid tarafına bir süvari birliği göndermişti. Bu birlik, Benî Hanife'den Sümâme b. Üsâl adında bir kişiyi esir alıp getirmiş ve onu mescidin direklerinden birine bağlamışlardı. Resulullah (sav) mescide çıktığında Sümâme'ye:
-Ey Sümâme! Şu anda gönlünden neler geçiyor ve benden ne bekliyorsun? dediğinde Sümâme:
-Gönlümde hayır ümidi var yâ Muhammedi Çünkü Sen zulüm etmezsin, affedersin, demişti.
Aralarında bir süre daha devam eden karşılıklı konuşmadan sonra Hz. Peygamberin emriyle Sümâme serbest bırakılmıştı.
Daha sonra Sümâme gidip bir köşede gusül abdesti almış, mescide tekrar dönerek kelime-i şehâdet getirmiş ve böylece müslüman olduğunu bildirmişti.66
Konu ile ilgili başka bir rivayete göre Sümâme, Necidli bir reis olup Hz. Peygamber'le Mekke'de karşılaşmışlardı. O, sırada Peygamber (sav) onu İslâm'a davet etmiş, fakat Sümâme bu teklife kızarak şöyle demişti: "Daha fazla devam edecek olursan, seni öldürürüm." Bunun üzerine Resulullah (sav), ALLAH'a dua etmiş. ALLAH da onun karşısında Rasûlüne güç vermiş ve Hz. Peygamber'e herhangi bir şey yapamamıştı. Yaklaşık hicri beşinci yılda müslümanlar Necid bölgesine bir sefer tertip etmişler ve bu sefer sırasında Sümâme'yi yakalayıp Medine'ye getirmişlerdi.67
Hz. Peygamber ve ondan sonraki dönemlerde harp esirleri yanında, zaman zaman borçluların ve genel olarak suçluların da mescide hapsedildiği olurdu. Hatta Kadı Şüreyh, borçlunun, mescidin direğine bağlanmasını emrederdi.68 Ancak, esir edilen kişi kadın olursa, mescidde bir hücreye kapatılır, direğe vb. bağlanmazdı. Nitekim Tay kabilesi reisinin kız kardeşi Saffâne, böyle bir muameleye tâbi tutulmuş; kendisine iyi davranılmış ve o da İslâm'a girme davetini kabul ederek müslüman olmuştu.69
Yine Ebu Hüreyre'nin rivayet ettiği bir hadîste Resulullah (sav) şöyle demiştir: "Cinlerden İfrit adında biri, namazımı bozmak için dün gece bana musallat oldu. Fakat ALLAH bana ondan kurtulma fırsatı verdi.. Ben de, sabahleyin sizin görmeniz için, onu mescidin direklerinden birine bağlamayı düşündüm. Bu sırada kardeşim Süleyman'ın (as), 'Rabbim! Beni bağışla ve bana, benden sonra hiç kimseye nasip olmayacak bir mülk ver.'70 şeklindeki sözünü hatırladım." Hadîsin râvilerinden Ravh, "Sonra Resulullah (sav) ümitsiz ve perişan bir halde İfrit'i kovdu" demiştir.71
Bu hadîste de görüldüğü gibi, o dönemde suçlunun mescide hapsedilme uygulamasının yaygın olduğu anlaşılmaktadır.

10. DİĞER KULLANIM ALANLARI

Bütün bu sayılanların dışında mescid; ganimetlerin dağıtıldığı72, çeşitli bayram eğlencelerinin yapıldığı73, üzüntülü ve sıkıntılı anlar yaşayan kimselerin sığındığı yegâne yer olmuştur.74 Hatta kadın olsun, erkek olsun, zaman zaman insanların orada yemek yemelerine75 ve hatta orada yatıp uyumalarına bile izin verilmiştir.76 Kısaca, tüm önemli işler orada görüşülmüştür.77
Hemen belirtmek gerekir ki Hz. Peygamber, mescidin bu çok yönlü kullanımına rağmen onun, amacının dışında kullanılmasına kesinlikle müsaade etmemiştir. Bu sebeple, mescidde alış veriş yapılmasına78, herhangi bir kayıp eşyanın ilân edilmesine79-, oraya cenaze sokulmasına80, mescidin yol edinilmesine, orada silah çekip çıkarılmasına, yay hareket ettirilip titretilmesine ve ok yayılmasına izin vermemiştir. Yine mescidde had vurulmasını81, herhangi bir kimsenin kısas hakkının alınmasını da yasaklamıştır.82 Kezâ Hz. Peygamber, mescidde saçları tıraş ettirmeyi de hoş kar-şılamamıştır.83 Aynı zamanda mescidlerin kirletilmemesini de tavsiye etmiştir.84
Hz. Aişe'nin rivayetine göre Ümmü Seleme (ra), Resulullah'a (sav), Habeş diyarında gördüğü, Mâriye adı verilen bir kiliseden ye içindeki resimlerden bahsetmişti. Bunun üzerine Hz. Peygamber: "Onlar öyle bir millet ki, içlerinden sâlih bir adam vefat ettiğinde, onun mezarı üzerine bir mescid yaparlar ve onu resimlerle süslerler. Böyle yapanlar ALLAH indinde, yaratıkların en kötüleridir."85 demiştir. Diğer bir hadîsinde de Hz. Peygamber: "Peygamberlerinin kabirlerini mescid edinen Yahudi ve Hristiyanlara ALLAH lânet etsin"86 buyurmak suretiyle, ümmetini bu tür yanlış davranışlardan sakındırmaya çalışmıştır. Özellikle bu sözleri, ömrünün sonlarına doğru söylemiş olması87 O’nun, mescidin, amacının dışında kullanılması konusunda ne kadar titiz davrandığını göstermektedir. Yine aynı sebepten dolayı, münafıklar tarafından, sırf "müminlere zarar vermek, inkâr etmek ve mü'minlerin arasına ayrılık sokmak" amacıyla88 Kuba Mescidi yakınında yaptırılan Dırar Mescidi'ni yıktırmıştır.89
Hz. Peygamber'in mescid konusunda dikkat edilmesini istediği hususlardan birisi de, onların sâde ve gösterişten uzak bir tarzda yapılmasını sağlamaktı.90



DİPNOTLAR

57. Bk. Buhârî. Salât, 58; Tecrîd Tere. II, 382-383.
58. Bk. Buhârî, Salât, 57; Tecrid Tere, II, 383.
59. Bk. Buhârî, Salât, 72, 74.
60. Bk. Ebu Davud. Hudud. 12; Nesâî, Kat'ı's-Sârik. 4.
61. Bk. Ahmed b. Hanbel. III. 487.
62. Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, 76.
63. Bk. Buhârî. Salât, 77; Müslim, Cihad, 66.
64. Bk. Tecrid Terc. I, 181-183,
65. Bk. Buhârî. Salât. 72. 77. Magâzi. 30: Müslim, Cihad, 66. 67; Ebu Davud. Cenaiz, 4; Nesâî. Mesâcid. 18; İbn Mâce, Sıyâm, 62; Ahmed b. Hanbel, VI. 56.
66. Bk. Buhârî. Salât, 76. 82: Tecrid Tere, X, 374; İbn Hacer, Fethu'l-Bârî, I, 203.
67. Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, 82-83.
68. Bk. Buhârî, Salâı, 76,82; Nesâî. Mesâcid, 20.
69.Hamidullah, İslâm Müesselerine Giriş, 83.
70. Sa'd. 38/35.
71. Buhârî, Salât, 75, Enbiyâ, 40, Megâzi, 70; Müslim, Cihad, 59; Ebu Davudi Cihad, 114; Nesâî, Mesâcid, 20, Cum'a, 17; Mâlik b. Enes, Muvatta'. Medine. 8: Ahmed b. Hanbel, V, 104, 105.
72. Bk. Buhârî, Salât, 42.
73. Bk. Buhârî, Salât, 69.
74. Bk. Buhârî, Salât, 58.
75. İbn Mâce, Et'ıme, 24, 29.
76. Bk. Buhârî. Salât, 57. 58, Ta'bir, 36; Ebu Davud. Tahâre. 79; İbn Mâce. Rü'ya. 10; Ahmed b. Hanbel, II. 88; Tecrid Terc, II, 424.
77. Pedersen. "Mescid", İA. VIII. 21.
78. Buhârî, Salât, 70; Tirmizî. Buyû, 75; İbn Mâce, Mesâcid, 5; Muvatta'. Sefer. 92.
79. Bk. Müslim Mesâcid, 79, 80, 81: Ebu Davud. Salât, 20.
80. Bk. Müslim, Cenâiz. 100.
81. Bk. Tirmizî, Diyât. 9; İbn Mâce. Hudud. 31; Ahmed b. Hanbel, 111, 434.
82. Bk. İbn Mâce, Mesâcid. 5.
83. Bk. İbn Mâce, İkâme, 96.
84. Bk. Müslim, Mesâcid, 57; Ebu Davud, Salât. 21.
85. Buhârî, Salât, 48. 54; bk. Müslim, Mesâcid, 29.
86. Buhârî. Salât, 55; Müslim, Mesâcid, 22; Ebu Davud, Cenâiz. 72.78; Tirmizî, Sa...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İslam da mescidin toplumdaki yeri 2
« Posted on: 28 Mart 2024, 23:55:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 rüya tabiri,İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 mekke canlı, İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 kabe canlı yayın, İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 Üç boyutlu kuran oku İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 kuran ı kerim, İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 peygamber kıssaları,İslam da mescidin toplumdaki yeri 2 ilitam ders soruları, İslam da mescidin toplumdaki yeri 2önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes