> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çeşitli Konularda Eserler > Din Psikolojisi > Mistik tecrübe
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Mistik tecrübe  (Okunma Sayısı 5503 defa)
10 Kasım 2010, 12:19:59
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 10 Kasım 2010, 12:19:59 »



B- Mistik Tecrübe Ve Benzerî Tecrübeler
 

Dinî bir inancın konu ve uygulamalarına bağlı kalmaksızın, tabiî bir şekilde yaşanan bazı tecrübeler vardır ki, bunlar dinî-mistik tecrübelere çok benzeyen bazı özellikler gösterirler. Bu tecrübelerin en dikkat çekici yanı, derinlik boyutunun fazlaca ge­lişmiş olmasıdır. Yani, çok yoğun bir tarzda ya­şanmış olmakla ayırdedici bir önem ve etkiye sa­hiptirler. Bu tecrübeler genelde ya “ansızın vukûbulan tamlık-bütünlük anları” ya da aşkın veya içkin varlığın durgun merkezindeki görünüşlerin çe­şitliliği ötesine açılıyor gibi gözüken ve dünyayı uyumlu bir bütün olarak algılamaya imkân veren, uzun emekler sonucunda yaşanan heyecanlardır. [561]

 

1- Zirve Tecrübeler
 

Sportif başsrılar, entellektüel veya tedavi edici sezgiler, artistik yaratıcılık, dostluk ve akrabalık gayretleri, tabiî mistik heyecanlar., gibi din dışı varoluş gerçekleşmeleri içerisinde kendisini gösteren bazı yüksek seviyede ve güdülenme ötesi içten doğma idraki tecrübeler müşahede edilmektedir. Bunlar, hayatın bir anlamı olduğu ve yaşanmağa değer olduğu izlenimini bırakmaktadırlar. Bu tec­rübeler kişiyi mükellefiyet, gerçekleştirme ve faydalılık fikirlerinin yol açtığı rahatsızlıktan kur­tarmaktadırlar. Bu tecrübeleri yaşayan kimseler, kötülük ve ızdırabın izafî olduğunu idrak etmekte, kendi kendileriyle tam bir uzlaşma içerisinde mutlu anlar yaşamaktadırlar.

Bu zirve tecrübelerin en çok zikre değer özel­likleri şu şekilde tesbit edilmektedir: [562]

 

a-  Varoluşun Temeli :
 

Zirve tecrübe ya da bu tecrübenin konusu, kendi dışında artık hiçbir men­faat gözetmeyen ve kendi varlık sebebini kendinde taşıyan bir “mutlak” olarak algılanmaktadır. Bu tec­rübe, bir başka şey için araç değil, geçici de olsa bir amaç  olarak  kendisini  açığa   vurmaktadır.   (Tamamen derûnî bir duygusal hâl de olabilen) ku­şatıcı ve cezbedici olan bu obje, bu yolla elde edilen algıya  göre,   herhangi  şekilde  varoluşun  temelini açığa çıkarmaktadır. Buna karşılık, bunun dışında kalan herşey ancak bu tecrübe sayesinde anlamlan idrak edilen ve birleşen, bir dekorun unsuru, ikinci derecede bir olgu ve figür olarak yerlerini alırlar. Meselâ sevilen bir şahısla karşılaşma, bu sayede daha  önceki  bütün  dostlukların  kendilerini  gerçekleştirdikleri ve yeniden  organize  olduklan bir olay olarak cereyan eder. [563]

 

b- Hayatın Değeri :
 

Zirve tecrübenin yaşanmaya başlamasıyla,  günlük hayat yaşanmış olma zah­metine değmektedir. Aynı zamanda ölüm fikirleri, bazı durumlarda intihara sürükleyici bir hareket ola­rak değil, fakat tecrübeyi sonsuz bir varlığa açarak, bir zamanı durdurma dileği olarak, gözükebilmektedir. İçinde kişinin, bu şekilde iştirak edilmiş olan “değer”e kendini tamamen bağladığı es­tetik ve mistik temaşa böyledir. Kendisine bağlanılan bu değer, geride kalan herşeyi yeniden düzenleyen ve kendisini kabul ettiren “bütünlük” ya da “mutlak”tır. [564]

 

c- Aktif Olarak Elde Edilmiş Olan Bir “Bağış” :
 

Zirve tecrübe içerisinde obje ile ilişki (veya derûnî heyecanın canlı  şuuru)  sevinç,   dile  sığmaz hay­ranlıkla  birlikte,   bütün   şahsî   liyakâtin   ötesinde aktif olarak elde edilmiş bir bağış olarak, bir tür hayret ve    alçakgönüllü    saygı    içerisinde    ya­şanmaktadır. Uzun zahmetler sonucu elde edilmiş sportif bir rekor, bilimsel bir keşif, müzik ya da şi­irle ilgili bir eser, bu tür tecrübelerin yaşanmasına imkân verebilmektedir. [565]

 

d- Savunmaları Düzeltme ve İyileşme :
 
Bu zirve tecrübelerin etkileri, sıkıntının yatışması, sa­vunmaların, tutuklukların ve kontrollerin azalması, kabullenme, müsamaha ve özür dileme kolaylığına sürükleyen bir sempati ya da sempati hali şeklinde ortaya çıkmaktadır. [566]

 

e- Bir Oyun Şeklinde Gerileme Kapasitesi :
 

Bu zirve tecrübeler sayesinde bazı kişiler, mevcut durumda hissedilmiş olan bütünlüğün bir ifadesi olarak, “gerileyici” tarzda hareket etmeye elverişli hâle gelmektedirler. Zirve tecrübeler içerisinde ge­rileyici davranışlar ne psikolojik ne de iradî bir ça­banın sonuçları olan davranışlar olarak kendilerini gösterirler. Bunlar, hissedilen mutluluğun bir ar­tışını ifade eden içten fışkırma tecrübelerdir.

Zirve  tecrübelerle  dinî-mistik tecrübeler  ara­sında   önemli   benzerlikler   olduğu   kabul   edilmektedir. Godin'in ifade ettiği gibi [567], esasen böyle bir tecrübe boyunca konunun açığa çıkardığı özel­likler-meselâ, kişinin biricik değeri, bir sonsuzluk ve güzellik görünümü-dünya ve zamana ait şeyin içinde ve onun vasıtasıyla kutsal'ın görüntüsünü ortaya   koyarlar.   Saygı,   vakarla   çelişmeyen   al­çakgönüllülük,    hayranlık,    kendinden   vazgeçme, kabul edici karşılama, hatta tazim ve tebcil., gibi ki­şilerde uyandırdığı eğilimler dikkate alındığı zaman, böylesi tecrübelerin dinî tutumla açık benzerlik or­taya koyduğunu ifade etmek mümkün olmaktadır. Her  ne  kadar  dinî   bir  bağlamda   meydana  gel­miyorsa da, bu tecrübelerin bir boşluktan doğduğu da ileri sürülemez. Geçmişte kalan dinî hatıralar, içinde bulunulan grubun etkileri, kişinin o andaki beklentileri ve daha birçok ruhî unsurlar böyle bir tecrübenin yaşanmasında rol oynayabilir. [568]

 

2- Kişi-Üstü (Aşkın) Tecrübeler
 
Çeşitli vasıtalarla ulaşılmış olan ya da bu so­nucu sistemli bir şekilde uyandırmış olan ve içinde, “bütün kâinatın birleşmiş ve bütünleşmiş bir bü­tünlük olduğunun canlı şuuru”nun yaşandığı bazı vecd hâlleri vardır. Bunlar, dinî niyetten bağımsız olarak, kişilerin çeşitli fizikî uyarıcıların etkisi al­tında yaşadıktan tecrübelerdir.

Bazı uyuşturucu maddelerin -bunların arasına alkolü de dahil edebiliriz- normal insan şuurunu de­ğişikliğe uğrattıkları ve dengesiz denebilecek hâller meydana getirdikleri iyi bilinen bir gerçektir. Bu hal­ler içerisinde insan ben'i kendi kendinden kaçıp uzaklaştığı ve “kendi kendisinin dışında durduğu” izlenimine sahiptir. [569] Değişik uyuşturucu maddeler aldıktan sonra kendilerinde uyanan hâlleri dinî ve mistik kavram ve anlayışlar çerçevesinde açıklayan ve    bunlara    kutsal    bir    değer    atfedenler    bu­lunmaktadır. Özellikle dinî inançların kuvvetle sar­sıldığı dönemlerde ortaya çıkan manevî buhran ve tatminsizlik ortamında bu yola sıkça başvurulduğu müşahede edilmektedir. Asrın başlarında A.B.D.'de adeta bir salgın ve moda olan “uyuşturucu mistisizmi”nin,   günümüzde   hızının   kesildiği   iz­lenmektedir. W. James'den beri (1842-1910), çeşitli uyuşturucuların (morfin, eter, alkol..) meydana ge­tirdikleri sarhoşluk hâli, mistik hâller arasında sa­yılmaktadır; çünkü ona göre bu sarhoşluk, bütünü tam olarak değerlendirmek için hesaba katılması ge­reken bir parçadır.  Bizzat kendisinin “azote protoxyde” (=Meksika yerlilerinin kullandıkları ve Mescalin adı verilen uyuşturucu madde) içerek yaşadığı tecrübelerle ilgili izlenimleri, bu konuda şöyle bir fa­raziyeye    dayanmaktadır:     Her  insanda   mistik kabiliyetler vardır. Normal hayatın ve medenî çev­renin olumsuz şartları yüzünden içe atılmış, bas­tırılmış olan ve halihazırda kuluçka hâlinde bulunan bu   kabiliyetler,   uyuşturucu   maddeler  tarafından uyandırılabilir ve açığa çıkartılabilir [570]. A. Huxley'in aynı uyuşturucuyu kullandıktan sonra yaşadığı tec­rübelerini anlattığı kitabının [571] ana fikri de şu şekilde ifade edilebilir: Bütün tabiatüstü tecrübeler özü bakımından aynı olabilirler; bundan dolayı da uyuşturucu etkisinde yaşadığı tecrübelerin tamamı, mistiğin en azından kısmî olarak şuuruna sahip ol­duğu, dinin yüksek kavramlarına bağlanabilir. Böy­lece yazar, akıldışı olanı mescaline vasıtasıyla açığa çıkarmayı ve doğulu mistik âlemle algısal iletişime girmeyi teklif etmektedir. Bu tür düşüncelerin et­kisiyle, uyuşturucu maddeler vasıtasıyla “manevî genişleme” elde etmeyi amaçlayan tecrübelere gi­rişenler her tarafta görünmeye başlamıştır. Fakat bir müddet sonra, bu tecrübelerden yana olanların büyük çoğunluğu, yalnızca kimyevi maddelerin et­kisinin ruhu kendi insanî sınırlarının ötesine ta­şımayacağını, psikolojik haraketlenmenin zihnî de­ğişkenler tarafından renklendirilmesi gerektiğini sandılar. Bu şartlar içerisinde bazı Amerikalı din psikologları dinin, hakiki bir dinin gelişmesinde esas olan dinî tecrübeleri canlandırmak amacıyla, uyuş­turucu maddelere başvurabileceğini ve başvurmak zorunda olduğunu düşünmeye başladılar [572].

Uyuşturucular gerçekten de mistik ya da dinî bir tecrübeyi uyandırırlar ya da desteklerler mi? Ya­pılan bazı tecrübî araştırma sonuçlarına bakılırsa [573], ilk plânda bu soruya olumlu cevap vermek mümkündür. Fakat burada karşımıza çıkan olaylar arasındaki benzerlik yüzeysel bir benzerlikten öteye geçmez. Dinî tecrübe, sembolik suretleri algılamak için psikolojik bir kapasite ve onu elde etmek için duygusal bir hürriyet gerektirmektedir. Buna göre, algıların hâtıralarını hayal yoluyla ve duygusal ola­rak değiştiren tecrübelerin dinî ya da mistik olarak adlandırılması, hayalî ve gerçek dinler arasındaki farkın birbirine karışması olur. Nitekim bazı araş­tırmacılar, uyuşturucular vasıtasıyla sunî olarak yaşanan “zaman ve uzayın aşıldığı, herşeyin bü­tünleşmiş tek bir bütünlük hâlinde” kavrandığı tecrübelere “kendiliğinden” veya “tabiî” mistik tecrübe gibi isimler vererek, bunları asıl dinî ve mistik tec­rübelerden   ayırt etmektedirler [574].   Bunlarda,   ferdî benliğin ötesinde ve üstünde mevcut bulunan “ilâhî varlık şuuru” ya hiç yok ya da çok zayıf ve belirsiz durumdadır.  Gerçek mistiklerde müşahede edilen Allah'la canlı ilişki ve bunun doğurduğu etki ve so­nuçlara ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Mistik tecrübe
« Posted on: 20 Nisan 2024, 05:01:46 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Mistik tecrübe rüya tabiri,Mistik tecrübe mekke canlı, Mistik tecrübe kabe canlı yayın, Mistik tecrübe Üç boyutlu kuran oku Mistik tecrübe kuran ı kerim, Mistik tecrübe peygamber kıssaları,Mistik tecrübe ilitam ders soruları, Mistik tecrübeönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes