Konu Başlığı: TEFSİR YENİ Gönderen: Ünyeli üzerinde 04 Nisan 2013, 23:09:24 TEFSİR-SORULAR
1 ) Ahkâmu’l-Kur’ânisimli tefsirde ele alınan âyetlerin sayısı ne kadardır? 1050 1040 1000 950 750 ) Suyûtî hayatı boyunca kaç hadis ezberlemiş vekendisinin hadis ilminde aşağıdakimertebelerden hangisine ulaştığını ifade etmiştir? 100.000/müceddidliğe 250.000/müçtehitliğe 150.000/mehdiliğe 200.000/müçtehitliğe 1.000.000/mehdiliğe 4 ) Derveze’nin et-Tefsîru’l-Hadis adındaki tefsirihangi tefsir ekolünden sayılır? Rivayet Dirayet Tasavvufi Edebi Ahkam Suyûtî’nin ‘ikinci babam’ dediği hocasının isminedir? Cassâs Râzî Kâfiyeci Seyfeddin ibn Kutluboğa Kâdılkudât İzzeddin el-Kinânî 1 ) Ahkâmu’l-Kur’ânisimli tefsirde ele alınan âyetlerin sayısı ne kadardır? 1050 1040 1000 950 750 2 ) Aşağıdakilerdenhangisi Cassas’ın eserlerinden birisidir? Te’vîl-i Âyi’l-Kur’an Mefâtîhu’l-Gayb Kitâbu Cevâbâti'l-Mesâil. Envâru’t-Tenzîl Tefsîru Edebi'l-Kâdî Âyetteki خمرهنkelimesine Derveze yukarıdaki metne göre hangi anlamı vermiştir? Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların başlarından aşağıya sarkıttıkları veya başlarına örttükleri şeydir. Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların örtündükleri şeydir. Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların sırtlarını örttükleri şeydir. Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların dışarıda giydikleri şeydir. Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların yakalarını kapattıkları şeydir. et-Tefsiru’l-Kebir Tevîlâtu’l-Kur’ân Mecme’u’l-Beyan fî Tefsîri’l-Kur’ân Mehasinu’t-Te’vil Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm Onlara bol bol dua et Onlara asla kötü söz söyleme Onlara gönül alıcı bir şeyler söyle Onlara bir şeyler vaad et Onları geri çevirme Salat, ALLAH’tan dua, meleklerden istiğfar, müminlerden ise rahmettir Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiğfardır Salat, ALLAH’tan mağfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden istiğfar, müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir 5 ) ولا تنهرهما أي :لا تزجرهمابإغلاظ وصياح âyetteki ولا تنهرهما kelimesinin anlamı aşağıdakilerdenhangisinde doğru verilmiştir? O ikisini kabaca ve yüksek sesle azarlama O ikisine küfretme O ikisine iyilikten geri durma O ikisine duadan geri durma Yaşlandıklarında onlara iyilik etmekten geri durma Aşağıdaki metne göre salatınanlamı nedir? إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَىالنَّبِيِّ [الْأَحْزَابِ: 56] الْآيَةَ، إِنَّ الصَّلَاةَ مِنَ اللَّهِ فِيهَذِهِ الْآيَةِ الرَّحْمَةُ، وَمِنَ الْمَلَائِكَةِ الِاسْتِغْفَارُ، وَمِنَ الْمُؤْمِنِينَالدُّعَاءُ Salat, ALLAH’tan dua, meleklerden istiğfar, müminlerden ise rahmettir Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiğfardır Salat, ALLAH’tan mağfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden istiğfar, müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir 3 ) فقل لهم قولا ميسورا âyetinin anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? Onlara bol bol dua et Onlara asla kötü söz söyleme Onlara gönül alıcı bir şeyler söyle Onlara bir şeyler vaad et Onları geri çevirme Salat, ALLAH’tan dua, meleklerden istiğfar, müminlerden ise rahmettir Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiğfardır Salat, ALLAH’tan mağfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden istiğfar, müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir 2 ) Tabersi’nin tefsiri aşağıdakilerden hangisidir? et-Tefsiru’l-Kebir Tevîlâtu’l-Kur’ân Mecme’u’l-Beyan fî Tefsîri’l-Kur’ân Mehasinu’t-Te’vil Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm Onlara bol bol dua et Onlara asla kötü söz söyleme Onlara gönül alıcı bir şeyler söyle Onlara bir şeyler vaad et Onları geri çevirme Salat, ALLAH’tan dua, meleklerden istiğfar, müminlerden ise rahmettir Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiğfardır Salat, ALLAH’tan mağfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan rahmet, meleklerden istiğfar, müminlerden ise duadır Salat, ALLAH’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir Âyetteki خمرهنkelimesine Derveze yukarıdaki metne göre hangi anlamı vermiştir? Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların başlarından aşağıya sarkıttıkları veya başlarına örttükleri şeydir. Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların örtündükleri şeydir. Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların sırtlarını örttükleri şeydir. Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların dışarıda giydikleri şeydir. Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların yakalarını kapattıkları şeydir. MüfessirEbû Hayyân’ın Tevbe 7. ayetle ilgili yukarıdaki tefsirine göre aşağıdakiyargılardan hangisi yanlıştır? İman etmek de antlaşmaya bağlı kalmak da takvanın bir gereğidir Şirk koşmak ALLAH’a ihanet olduğundan müşriklerle yapılan antlaşmaya bağlı kalınmaz Antlaşmaya bağlı kalmak müttakilerin niteliklerinden biridir Müminler, antlaşmaya sadık kalan müşriklere dokunmaz Takva, verilen sözün yerine getirilmesini gerektirir 3 ) (لا يرقبون في مؤمنإلا ولا ذمة وأولئك هم المعتدون ) هذا تنبيه على الوصف الموجب للعداوة وهو الإيمان MüfessirEbû Hayyân’ın Tevbe, 9. ayetle ilgili yukarıdakiyorumundan aşağıdakilerden hangisi anlaşılır? Müşrikler, Müslümanlara mümin oldukları için düşmanlık besler Müslümanlar her zaman antlaşmalarına bağlıdır Müşrikler, Müslümanlardan çekindikleri için antlaşmaya bağlı kalmaz Müşrikler, Müslümanlara menfaatlerine dokundukları için düşmanlık besler Müşrikler, hiçbir antlaşmaya bağlı kalmazlar 5 ) Nahiv üstadı Sîbeveyh’e büyük bir sevgibesleyen, talebelerine başlangıçta mutlaka onun “el-Kitâb”ını okutan müfessirkimdir? Fahreddin Râzî İbn Atıyye Kâdî Beydâvî Ebû Hayyân el-Endelüsî Ebussuûd Efendi Müşrikler, Müslümanlara mümin oldukları için düşmanlık besler Müslümanlar her zaman antlaşmalarına bağlıdır Müşrikler, Müslümanlardan çekindikleri için antlaşmaya bağlı kalmaz Müşrikler, Müslümanlara menfaatlerine dokundukları için düşmanlık besler Müşrikler, hiçbir antlaşmaya bağlı kalmazlar 4 ) Aşağıdaki müellif-eser eşleştirmelerindenhangisi doğrudur? Fahreddin Razî → el-Bahru’l-muhît İbn Atıyye→ Rûhu’l-me‘ânî Seyyid Kutub→ et-Tahrîr ve’t-tenvîr Zemahşeri→ Esâsü’l-belâğa Ebussuûd Efendi→ el-Keşşâf 3 ) (لا يرقبون في مؤمنإلا ولا ذمة وأولئك هم المعتدون ) هذا تنبيه على الوصف الموجب للعداوة وهو الإيمان MüfessirEbû Hayyân’ın Tevbe, 9. ayetle ilgili yukarıdakiyorumundan aşağıdakilerden hangisi anlaşılır? Müşrikler, Müslümanlara mümin oldukları için düşmanlık besler Müslümanlar her zaman antlaşmalarına bağlıdır Müşrikler, Müslümanlardan çekindikleri için antlaşmaya bağlı kalmaz Müşrikler, Müslümanlara menfaatlerine dokundukları için düşmanlık besler Müşrikler, hiçbir antlaşmaya bağlı kalmazlar MüfessirEbû Hayyân’ın Tevbe 7. ayetle ilgili yukarıdaki tefsirine göre aşağıdakiyargılardan hangisi yanlıştır? İman etmek de antlaşmaya bağlı kalmak da takvanın bir gereğidir Şirk koşmak ALLAH’a ihanet olduğundan müşriklerle yapılan antlaşmaya bağlı kalınmaz Antlaşmaya bağlı kalmak müttakilerin niteliklerinden biridir Müminler, antlaşmaya sadık kalan müşriklere dokunmaz Takva, verilen sözün yerine getirilmesini gerektirir O ikisini kabaca ve yüksek sesle azarlama O ikisine küfretme O ikisine iyilikten geri durma O ikisine duadan geri durma Yaşlandıklarında onlara iyilik etmekten geri durma Onlara bol bol dua et Onlara asla kötü söz söyleme Onlara gönül alıcı bir şeyler söyle Onlara bir şeyler vaad et Onları geri çevirme İsrailiyata yer vermesi Zayıf hadisleri kullanması Modernist yorumlar içermesi Nüzul sırasına göre tefsir etmesi Çok detaya girmesi 5 ) Aşağıdakimetin hangi konu üzerinde durmaktadır? الم قَالَ الشَّعْبِيُّوَجَمَاعَةٌ: الم وَسَائِرُ حُرُوفِ الْهِجَاءِ فِي أَوَائِلِ السُّوَرِ مِنَالْمُتَشَابِهِ الَّذِي اسْتَأْثَرَ الله بِعِلْمِهِ، وَهِيَ سِرُّ الْقُرْآنِ،فَنَحْنُ نُؤْمِنُ بِظَاهِرِهَا وَنَكِلُ الْعِلْمَ فِيهَا إِلَى اللَّهِتَعَالَى، وَفَائِدَةُ ذِكْرِهَا طَلَبُ الْإِيمَانِ بِهَا. قَالَ أَبُو بَكْرٍالصِّدِّيقُ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] [2] : فِي كُلِّ كِتَابٍ سِرٌّ وَسِرُّ اللهفِي الْقُرْآنِ أَوَائِلُ السُّوَرِ.وَقَالَ عَلِيٍّ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] :أَنَّ لِكُلِّ كِتَابٍ صَفْوَةٌ وَصَفْوَةُ هَذَا الْكِتَابِ حُرُوفُ التَّهَجِّي 5 ) Aşağıdakimetin hangi konu üzerinde durmaktadır? الم قَالَ الشَّعْبِيُّوَجَمَاعَةٌ: الم وَسَائِرُ حُرُوفِ الْهِجَاءِ فِي أَوَائِلِ السُّوَرِ مِنَالْمُتَشَابِهِ الَّذِي اسْتَأْثَرَ الله بِعِلْمِهِ، وَهِيَ سِرُّ الْقُرْآنِ،فَنَحْنُ نُؤْمِنُ بِظَاهِرِهَا وَنَكِلُ الْعِلْمَ فِيهَا إِلَى اللَّهِتَعَالَى، وَفَائِدَةُ ذِكْرِهَا طَلَبُ الْإِيمَانِ بِهَا. قَالَ أَبُو بَكْرٍالصِّدِّيقُ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] [2] : فِي كُلِّ كِتَابٍ سِرٌّ وَسِرُّ اللهفِي الْقُرْآنِ أَوَائِلُ السُّوَرِ.وَقَالَ عَلِيٍّ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] :أَنَّ لِكُلِّ كِتَابٍ صَفْوَةٌ وَصَفْوَةُ هَذَا الْكِتَابِ حُرُوفُ التَّهَجِّي Müteşabihlerden Garibu’l-Kur’ân’dan Ahkamdan Huruf-u Mukattaadan İsrailiyattan 4 ) Derveze’nin eseri en fazla hangi açıdan tenkidemaruz kalmıştır? İsrailiyata yer vermesi Zayıf hadisleri kullanması Modernist yorumlar içermesi Nüzul sırasına göre tefsir etmesi Çok detaya girmesi ) ( بَرَاءَةٌمِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ) و المعنى : أن اللّه و رسوله قد برئا من العهد الذيعاهدتم به المشركين و أنه منبوذ إليهم. MüfessirZemahşerî’nin Tevbe 1. ayetle ilgili yukarıdaki yorumunda yer alan (و أنهمنبوذ إليهم ) ifadesinin anlamı nedir? ALLAH ve Resûlü’nün müşriklerle yapılan antlaşma ile bir ilişkisi kalmamıştır Müşriklerle yapılan antlaşma bozularak tümüyle müşriklere iade edilmiştir Müşriklerle yapılan antlaşma ikinci bir emre kadar askıya alınmıştır Müşriklerle yapılan antlaşmanın sürdürülmesi imkanı kalmamıştır Müşriklerle yapılan antlaşmanın bozulmasının sorumlusu müşriklerdir 3 ) Suyûtî’nin, müfessirlerin biyografilerini anlattığıeserinin adı nedir? et-Tahbîr fî Ulûmi’t-Tefsîr el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân el-İklîl fî İstinbâti’t-Tenzîl Katfü’l-Ezhâr fî Keşfi’l-Esrâr Tabakâtü’l-Müfessirîn |