1 ) Nasların ta’lîlini reddeden fıkıh düşüncesinin kurucu ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Davud b. Ali
İmam Şâfii
İmam Ebû Hanife
İmam Mâlik
İbn Hazm
2 )
Aşağıdakilerden hangisi İbn Hazm’ın kıyas ve talil ile ilgili görüşlerden değildir?
Kıyasın delili olarak zikredilen ayetteki ‘i’tebirû’ kelimesi, ders almak ve şaşırmak anlamındadır
İlâhî emirlerin sebep ve illetlerini araştırma sorumluluğu söz konusu değildir
Dinde kıyasla hüküm vermek batıldır
Kıyası bir çıkarım yöntemi olarak sahabe döneminde ortaya çıkmıştır
İlahi vahye dayalı olan şer’î ahkâmda ta’lîlin ve aklın yeri bulunmamaktadır
3 ) Kıyâsü’ş-şer’ tabiri ne anlam ifade etmektedir?
Şer’î ahkâm
Edilletü’l-erbaa
Tümevarım yoluyla ulaşılan küllî mana, genel ilke
Fıkhî akıl yürütme
Şer’î hükümlerin delilleri
4 ) Aşağıdakilerden hangisi şer’î deliller arasında teâruzun mümkün olduğunu savunanların ileri sürdüğü gerekçelerden biri değildir?
Her müctehid ictihadı doğru ve isabetlidir
Ayetler muhkem ve müteşâbih olarak ayrılmaktadır
Deliller kat’î ve zannî şeklinde ayrıma tabi tutulmaktadır
Teâruzun reddine aklen imkan yoktur
Hadisler arasında ancak umum-husus, icmal-tafsîl ilişkisi olabilir
5 ) el-Makîs aleyh kıyasın hangi rüknüne tekabül etmektedir?
Ta’lîl
Nas
Fer’
Asl
İllet
6 ) Aslın hükmü konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Aslın hükmünün fer’ açısından bir değişikliğe uğraması gerekir
Aslın hükmünün akıl ile kavranabilir olması gerekli değildir
Aslın hükmünün kıyas sonrasında hem kendisi ve hem de fer’ açısından bir değişikliğe uğramaması gerekir
Fer’in asla uygun olması gerekir
Asıldaki hükmün mensûh olması gerekir
7 ) Yüce Allah'ın, önceki toplumlar için koyduğu ve peygamberleri vasıtasıyla onlara bildirdiği hükümlerin Hz. Muhammed’in ümmeti için bağlayıcı olup olmadığı meselesi, fıkıh usulünde hangi başlık altında ele alınır?
Sahâbe Kavli
İstıshâb
Şer‘u men kablenâ
İstıslah
İstihsan
8 ) Birbirine zıt hükümler taşıyan iki âmm delilden birinin bir çeşide, diğerinin başka bir çeşide delâlet ettiği şeklinde yapılan yorum tearuzu giderme metotlarından hangisine dahildir?
Tesâkut
Tercih
Cem‘ ve tevfîk
Tevakkuf
Nesih
9 ) İcmânın pratik işlevi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İcmânın pratik işlevi büyük ölçüde Şafiî’nin “cümelü’l-ferâiz” adını verdiği bilgilerde yansımasını bulur.
İcmâ bazı nasslara yönelik zorlanmış yorumlar yapılmasının kapısını kapatmıştır.
İslam’ın temel esaslarını teşkil eden hükümler bakımından icmâ bizatihi bir kaynak niteliğindedir.
İcmâ İslamı sembolize eden temel hükümleri koruma altına almıştır.
Şafiî’ye göre ilm-i hâsse grubundaki dini bilgiler bakımından icmânın pratik bir işlevi söz konusu değildir.
10 ) Aşağıdakilerden hangisi İslâm mantıkçılarının kıyas tanımını ortaya koymaktadır?
Doğruluğu kabul edilen önermelerden çıkarılan hükümlerdir.
Önermelerden meydana gelmiş bir delildir.
Üç önermeden oluşmuş bir delil olup, ilk iki önermenin doğruluğu üçüncü önermeye bağlıdır.
Üç önermeden oluşmuş bir delildir ki, ilk ikisinin doğruluğu üçüncü önermenin doğruluğunu gerektirmez.
Önermelerden meydana gelmiş bir delildir ki, her ne zaman o önermelerin doğruluğu kabul edilirse ondan bizzat başka bir önerme lazım gelir.
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın