Konu Başlığı: İslam Hukuku Vize Sınav Soruları Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Aralık 2009, 17:23:46 İslam Hukuku Vize&Quiz Sınav Soruları
1)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir? Muhassısın şer’i nasslardan olması. Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması, Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü ol 2)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir? * El-İhkam Takvimü’l-edille El-Menar Et-Tahrir El-Müstesfa 3 ) Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır? Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır. Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir. *Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır. Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir. Tek başına birden çok fert için 4)Fıkıh usulü yöntemleri hangi şıkta doğru verilmiştir? * Fıkıhçı-kelamcı Fıkıhçı-usulcü Kelamcı-mantıkçı Nakilci-fıkıhçı Mantıkçı-fıkıhçı 5)Aşağıda şer’î hükümlerin (ahkâm-ı şeriyye) düzenleme alanlarını belirleyen seçenek hangisidir? Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye-ahkâm-ı nefsâniyye * Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ameliye Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ruhiyye Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı vicdaniyye Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı diniyye 6)İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır. Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır. Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır. Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır. * Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır. 7)Mümeyyiz çocuğun ehliyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? * Eksik vücup ehliyeti vardır. İmanı ve yaptığı ibadetleri geçerlidir. Tamamen menfaatine olan tasarruflar, kimsenin onayına ihtiyaç olmaksızın geçerlidir Hem menfaatine hem zarara ihtimali olan işlemleri velisi izin verinceye kadar askıdadır. Davranışlarının cezai sorumluluğu yoktur. 8)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir? * Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder Birinciler kesin diğeri ise zannidir. Birinciler delil diğeri ise değildir. Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır. Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir. 9)Kelamcı usul yönteminin iki klasik eserinin yazarı hangi şıkta doğru verilmişti? Cessasi-Gazzali * Cüveyni-Gazzali Pezdevi-Cüveyni Cessas-Şafii Gazzali-Serahsi 10)Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır? Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır. Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir. * Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır. Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir. Tek başına birden çok fert için 11)Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez? Deliller Hükümler Kur’an Sünnet * İbadetler 12)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir? *Muhassısın şer’i nasslardan olması. Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması, Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü 13)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir? *Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder Birinciler kesin diğeri ise zannidir. Birinciler delil diğeri ise değildir. Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır. Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir. 14)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir? * El-İhkam Takvimü’l-edille El-Menar Et-Tahrir El-Müstesfa 16)Şer’i delillerin kat’i olanları hangi şıkta doğru verilmiştir? Mütevatir haber-icma-kıyas * İcma-Kur’an ayeti-sünnet Muhkem ayet-mütevatir sünnet-icma Haber-i vahid-müevvel ayet-kıyas 17) Kur’an’ın muhkem ayetleri-mütevatir sünnet-kıyas-ı fukaha Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir? Kur’an Maslahat İcma Kıyas * Sünnet 18)ALLAH alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır? *Zahir Kinaye Mecaz Örfi hakikat Sarih 19)Delillerin dörtle sınırlandırılmasının gerekçeleri arasında hangisi vardır? Dört delil Kur’an’da açıkça sayılmıştır. Dört delil sistemi vahiyle kurulan irtibatı güvence altına alır. Dört delil sünnette açıkça sayılmıştır. Delillerin dörtle sınırlandırılması icmanın sonucudur. Delillerin dörtle sınırlandırılması fakihlerin keyfi bir kararıdır. 20)Boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ süresi beklerler” (Bakara, 228) ayetindeki ‘üç’ kelimesini lafız türü ve delalet biçimi hangisinde doğru olarak verilmiştir? Müşterek lafız-katiyyü’d-delâle Has lafız-delaleti zanni * Has lafız-delaleti kesin Amm lafız-delaleti katî Amm lafız-delaleti zannî 21)“İnsan” sözü ne tür bir lafızdır? * Hâss Müevvel Âm Müşterek Mukayyed 22)Dilin tevkîfî kökenli olduğunu öne süren görüşe göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? Dilin kökeni açısından başlangıçta tevkîfî bir öğretim zorunlu değildir. İstılahi yolla insanların bir dili oluşturabilmeleri için zihinsel bir olgunluk gerekmez. Tevkifî yolla dil öğretimi için insanların tümüyle mevcudatı tanımaları zorunludur. Hz. Adem’e öğretilen ilk dilden sonra insanlar ıstılah yoluyla dillerini kurmuşlardır. İnsanlığa tevkifi yolla öğretilen ilk dil mükemmel bir dil değildir. 23)Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez. Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır. Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır. *Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar. Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir. Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz. 24) Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir? Kur’an * Maslahat İcma Kıyas Sünnet 25)“Müşterek” lafızla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez? Müşterek lafzın bütün anlamlarının hakikat olması gerekir. Müşterek tek bir vaz‘ ile birden fazla manaya konulmuş lafızdır. Lafızda asıl olan müşterek olmamaktır. Müşterek lafız, anlamlarından biri tercih edildiğinde müevvel olur. Şafiîler umûmü’l-müştereki kabul ederler 26)Aklı ve nakli birleştiren ilimler hangi şıkta doğru verilmiştir? Mantık-felsefe-matematik *Fıkıh-kelam-tasavvuf Hadis-fıkıh-kelam Kelam-tasavvuf-mantık Tefsir-hadis-fıkıh 27)Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve ALLAH’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10 ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir? Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği Nehyin delaleti meselesi * Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarınÖzel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu 28) Emrin vücûba olan delâletinden başka bir anlamda anlaşılabilmesi için karînenin yeterli olup olmadığıın delaleti Mutlak lafız ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Hanefilere göre mutlak “hâss” lafzın türlerinden biridir Mutlak lafız, mahiyete delalet eder “Öğrenci” kelimesi mutlak bir lafızdır *Mutlak lafız delalet ettiği fertlerin hepsini içine alır Mutlak lafızda şümul özelliği yoktur 29)Aklı ve nakli birleştiren ilimler ve dayandıkları zemin aşağıdakilerden hangisinde yanlış verilmiştir? Amel-Fıkıh İtikad-Kelam İnanç-Tasavvuf Vicdan-Tasavvuf 30) İnanç-Kelam Aşağıdakilerden hangisinde kelam ve fıkıh mezhepleri ilişkisi doğru verilmemiştir? Eş‘ari-Şafii Mutezili-Hanefi Matüridi-Hanbeli Eş‘ari-Maliki Matüridi-Hanefi 31)Hükmün mahiyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Hanefi usulcülere göre hüküm mükellefin fiilinin vasfıdır. Mütekellimûn mesleğine mensup usulcüler hükmü ALLAH’ın kelâm-ı nefsîsi olarak görürler. Şafiî usulcüler hükmü tanımlarken hükmün ilişkili olduğu mahalli merkeze almışlardır. Şafiîlere göre “îcâb”, “tahrîm” işlemini hüküm olarak nitelerken Hanefîler “vücub”, “hurmeti”e hüküm derler. Şer’î hüküm kulların fiillerine ilişkin olup nesnelere ilişkin değildir. 32)Hanefiler âmm lafzın kapsamının istisna, sıfat, şart ve gaye gibi kayıtlarla daraltılmasına ne ad verirler? Tahsîs Nesih Takyîd Kasr Te’vîl 33)Fıkıh usulü sahasında ilk eserin yazılmasının fıkhın furu kısmından sonra gerçekleşmesinin nedeni hangisidir? Teorik düşünmenin fıkhın olgunlaşmasına ihtiyaç duyması Fıkhın usulünün zaten biliniyor olması Fıkıhçıların Şafii’den önce usulünün olmaması Fıkıhla usulün irtibatının bulunmaması Fıkıh ilminin usul ilmine ihtiyaç duymasının geç bir gelişme olması 34)“…bunları yapma imkanı bulamayan kişinin üç gün oruç tutması gerekir”. (Maide, 5/89) ayetinden hüküm istinbatı konusundaki ihtilafın temelini aşağıdaki hangi mesele oluşturmaktadır? Fıkhi ihtilafların hüküm istinbatında ortaya çıkardığı görüş ayrılığı. Mütevatiren sabit olmamış kıraatlerin şer’i hükmün dayanağı olup olamayacağı. Kur’an’ın delil değerinin olup olmadığı. Şer’i hükümlerin istinbatında külli kaidelerin önemi. Kur’an’ın mütevatiren nakledilmesi. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku Vize Sınav Soruları Gönderen: shnnznam üzerinde 10 Aralık 2009, 00:34:33 s a ben fransadan yeni uyenizim dost nasil oluyormus onu bana gosterin uye olalim.
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku Vize Sınav Soruları Gönderen: Zehibe üzerinde 10 Aralık 2009, 00:43:00 http://www.ilimdunyasi.com/duyurular-yenilikler-428/ilimdunyasi-com-dost-uye-grubu-acildi-!/ (http://www.ilimdunyasi.com/duyurular-yenilikler-428/ilimdunyasi-com-dost-uye-grubu-acildi-!/)
a.s. hoşgeldiniz sitemize inş dost üyemiz de olursunuz üstteki linki tıklarsanız dost üyelik hakkında bilgi edinebilirsiniz Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku Vize Sınav Soruları Gönderen: nisa nur üzerinde 29 Aralık 2009, 21:23:31 Allah razı olsun sorular tekrar mahiyetinde çok işimize yarayacak emeğinize sağlık...
|