> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Sakarya İlitam > Ders Soruları > İslam Hukuk Usulü Vize Soruları
Sayfa: [1] 2 3 4 ... 6   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İslam Hukuk Usulü Vize Soruları  (Okunma Sayısı 17576 defa)
30 Mart 2010, 23:39:01
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« : 30 Mart 2010, 23:39:01 »



İslam Hukuk Usulü Vize Soruları


1-Kıyasın rükünleri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak sıralanmıştır?
  Fer’-asıl-kıyas-ta’lil
  Asıl-fer’-hüküm-ta’lil
  Fer’-asıl-illet-nass   
  Asıl-fer’-aslın hükmü-illet
  Fer’-hüküm-nas-illet

2-Yüce ALLAH'ın, önceki toplumlar için koyduğu ve peygamberleri vasıtasıyla onlara bildirdiği hükümlerin Hz. Muhammed’in ümmeti için bağlayıcı olup olmadığı meselesi, fıkıh usulünde hangi başlık altında ele alınır?   
  Şer‘u men kablenâ
  İstıslah
      İstihsan   
  İstıshâb   
  Sahâbe Kavli

3-Nasların ta’lîlini reddeden fıkıh düşüncesinin kurucu ismi aşağıdakilerden hangisidir?   
 İmam Şâfii   
 İmam Mâlik    
 İmam Ebû Hanife
 İbn Hazm
 Davud b. Ali

4-Hz. Ebubekir’in halifeliği döneminde Kur’ân sahifelerinin bir mushafta toplanması; Hz. Ömer’in, fethedilen toprakları, mücahitler arasında dağıtmayıp eski sahiplerinin elinde bırakması; Medine’de nüfusun artması üzerine, Hz. Osman’ın cuma namazı için ikinci bir ezan okutmaya başlaması gibi misaller, hangi delilin meşrûiyetini savunanlar tarafından ileri sürülmektedir?

Sedd-i zerîa   
İstıslâh   
Kıyas   
İstıshâb   
Örf

5-Birbirine zıt hükümler taşıyan iki âmm delilden birinin bir çeşide, diğerinin başka bir çeşide delâlet ettiği şeklinde yapılan yorum tearuzu giderme metotlarından hangisine dahildir?
   
Tevakkuf   
Nesih   
Tesâkut   
Tercih   
Cem‘ ve tevfîk

6-el-Makîs aleyh kıyasın hangi rüknüne tekabül etmektedir?
Nas   
Ta’lîl   
Fer’
İllet   
Asl

7-Aşağıdakilerden hangisi İbn Hazm’ın kıyas ve talil ile ilgili görüşlerden değildir?

    Kıyasın delili olarak zikredilen ayetteki ‘i’tebirû’ kelimesi, ders almak ve şaşırmak  anlamındadır   
İlâhî emirlerin sebep ve illetlerini araştırma sorumluluğu söz konusu değildir   
İlahi vahye dayalı olan şer’î ahkâmda ta’lîlin ve aklın yeri bulunmamaktadır   
Kıyası bir çıkarım yöntemi olarak sahabe döneminde ortaya çıkmıştır   
Dinde kıyasla hüküm vermek batıldı

8-Aşağıdakilerden hangisi şer’î deliller arasında teâruzun mümkün olduğunu savunanların ileri sürdüğü gerekçelerden biri değildir?
   
Ayetler muhkem ve müteşâbih olarak ayrılmaktadır   
Deliller kat’î ve zannî şeklinde ayrıma tabi tutulmaktadır   
Hadisler arasında ancak umum-husus, icmal-tafsîl ilişkisi olabilir   
Teâruzun reddine aklen imkan yoktur   
Her müctehid ictihadı doğru ve isabetlidir.

9-Aşağıdaki bilginlerden hangisi icmâda ulü’l-emr kavramına ağırlık vermektedir?
   
Reşid Rıza
Ahmed Hassan   
Muhammed İkbal   
Ziya Gökalp   
Gibb

10-İcmânın pratik işlevi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
     İcmâ İslamı sembolize eden temel hükümleri koruma altına almıştır.   
   Şafiî’ye göre ilm-i hâsse grubundaki dini bilgiler bakımından icmânın pratik bir işlevi     söz konusu değildir
   İslam’ın temel esaslarını teşkil eden hükümler bakımından icmâ bizatihi bir kaynak niteliğindedir.   
   İcmâ bazı nasslara yönelik zorlanmış yorumlar yapılmasının kapısını kapatmıştır.
   İcmânın pratik işlevi büyük ölçüde Şafiî’nin “cümelü’l-ferâiz” adını verdiği bilgilerde yansımasını bulur.

11-Kıyâsü’ş-şer’ tabiri ne anlam ifade etmektedir?
Fıkhî akıl yürütme   
Tümevarım yoluyla ulaşılan küllî mana, genel ilke   
Edilletü’l-erbaa   
Şer’î hükümlerin delilleri   
Şer’î ahkâm

12-Şârî Teâlâ’nın hüküm için illet olarak belirlediğine dair delaleti olan vasıf aşağıdakilerden hangisidir?
 Meşhûr vasıf (el-münâsibü’l-meşhûr)   
 Uygun vasıf (el-münâsibü’l-müessir)   
 Mülgâ vasıf (el-münâsibü’l-mülgâ)   
 Mürsel vasıf (el-münâsibü’l-mürsel)   
 Elverişli vasıf (el-münâsibü’l-mülâim)

13-Sükûtî icmâ ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Ahmed b. Hanbel’e göre sükûtî icmâ kat’î bir delildir   
Şafiîlerden el-Âmidî’ye göre sükûtî icmâ katî bir delil sayılmaz   
Şafiîlere göre sükûtî icma zannî bir delildir   
Hanefîlere göre sükûtî icmâ sarih icmadan farksızdır
Malikîler sükûtî icmayı delil olarak kabul etmezler

14-Aşağıdakilerden hangisi icmânın dayanaklarından biri olarak ileri sürülmemektedir?
 Bazı ayetlerde sahabenin kendilerinden sonrakilere tanık kılındığı belirtilmektedir.     
Hadisler ümmetin topyekün hata üzerinde birleşmeyeceğini bildirmektedir.   
Bazı ayetler müminlerin yoluna ittibayı gerekli kılmaktadır.   
Bazı ayetlerde ihtilafa düşülen meselelerde ALLAH ve Resulü’ne dönülmesi emredilmektir
Hadisler müminlerin iyi gördüğü şeyin ALLAH katında da iyi olduğunu belirtmektedir.

15-Fıkıh mezheplerinin sedd-i zerî‘a konusundaki tavırlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

   Mefsedete götüreceği hakkında zann-ı gâlip bulunan vasıtaların önlenmesi gerektiği kanaati ağır basmıştır.  
  “Çoğu zaman” veya “nadiren” grubuna girmemekle birlikte, mefsedete götürdüğüne sıkça rastlanan vasıtalar konusunda ittifak edilmiştir.  
  Kesin olarak mefsedete götüren vasıtaların önlenmesi gerektiği hususunda fikir birliği vardır.
  Fıkıh mezheplerinin sedd-i zerî‘a konusundaki tavırları, çoğunlukla vasıtaların mefsedete götürme ihtimalinin kuvvet derecesine göre şekillenmiştir.  
  Nadiren mefsedete götüren vasıtaların önlenmemesi ve asıl hükmü üzere kalması gerektiği noktasında fikir birliği
 
16-Hz. Peygamber’in Ramazan orucu için “Hilâli gördüğünüzde oruç tutun ve (yine) Hilâli gördüğünüzde orucunuzu açın! Şayet hava kapalı olursa Şaban ayının günlerinin sayısını otuza tamamlayın!” şeklindeki emri, aşağıdaki istıshâb türlerinden hangisinin kapsamı içerisinde değerlendirilebilir?
  İbâha-yi Asliyye İstishâbı  
  Tahkîmü’l-hâl  
  Şer'î Hüküm İstishâbı  
     İstishâb-ı Maklûb
    Berâet-i Asliyye İstishâbı



17-Şer‘u men kablenâ ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?



  Kendisiyle amel edilebilmesi için, Kur’ân ve Sünnet'in bir hükmü red ifadesi taşımaksızın zikretmiş olması ve hakkında Hz. Muhammed'in ümmeti bakımından mensûh olduğuna dair bir delilin bulunmaması gerekir.  
  Fer‘î deliller içerisinde yer alır.
    Şer‘u men kablenâ kapsamında olup Kitap ve Sünnet’te hiçbir şekilde yer almayan hükümler, Hz. Muhammed'in ümmeti için bağlayıcı değildir.  
  Aslında müstakil bir kaynak olmayıp, nihaî tahlilde Kitap ve Sünnet'in kapsamına dâhildir.  
  Kaynaklardan hüküm çıkarmada kendisinden istifade edilen bir metot olma özelliği taşır.

18-Aşağıdakilerden hangisi İslâm mantıkçılarının kıyas tanımını ortaya koymaktadır?

  Üç önermeden oluşmuş bir delil olup, ilk iki önermenin doğruluğu üçüncü önermeye bağlıdır.  
  Üç önermeden oluşmuş bir delildir ki, ilk ikisinin doğruluğu üçüncü önermenin doğruluğunu gerektirmez.



 
19-İlletin mazbut olması ne anlam ifade etmektedir?

  İlletin kişilere, durumlara ve çevrelere göre değişime uğramaması.  
  İlletin kişiden kişiye göre değişime uğrayabilmesi.  
  İlletin duruma ve çevreye göre değişebilmesi.  
  İlletin, hükmün hikmetini gerçekleştirecek bir vasfa sahip olması.  
  İlletin hükmün gayesini gerçekleştirecek bir niteliğe sahip olmas
  Doğruluğu kabul edilen önermelerden çıkarılan hükümlerdir.

20-ilham için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

    İlhamın bir türü olan “rüya”yı hem gören ve hem de bu rüyanın kendisine aktarıldığı kişi rüyanın gerektirdiği şekilde hareket etmek zorundadır.  
  Kendilerine az çok farklı manalar yüklenmiş olmakla birlikte havâtır hevâcis firâset hads keşif tecellî ve vârid(ât) terimleri de ilham yerine kullanılmıştır.
Fıkıh Usulü’nde ilham başlığı altında feyiz ve ilham yoluyla elde edilen bilgilerle amel etmenin meşru ve bağlayıcı olup olmadığı tartışılır.  
  Herkesi muhatap kabul eden ve yalnızca peygamberler vasıtasıyla gönderilen “genel nitelikli ilham” anlamında “vahiy” sona ermişse de özel ve şahsi mahiyetteki ilham Kıyamet’e kadar bakidir



21-İbn Hazm’ın ta’lîl, tanımı aşağıdakilerden hangisidir?

  Ta’lîl, mansûs olmayan illetin istinbatıdır.  
  Ta’lîl, nas yoluyla gelen bir hüküm için müftinin bir illet istihrâc etmesidir.  
  Ta’lîl, nassın vaz ediliş nedenini oluşturan illettir.  
  Ta’lîl, nassın Şârî Teâlâ tarafından bildirilen sebebidir.  
  Ta’lîl, nassa dayalı hüküm istinbatıdır.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 31 Mart 2010, 00:10:35 Gönderen: Neslinur »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İslam Hukuk Usulü Vize Soruları
« Posted on: 19 Nisan 2024, 23:13:49 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İslam Hukuk Usulü Vize Soruları rüya tabiri,İslam Hukuk Usulü Vize Soruları mekke canlı, İslam Hukuk Usulü Vize Soruları kabe canlı yayın, İslam Hukuk Usulü Vize Soruları Üç boyutlu kuran oku İslam Hukuk Usulü Vize Soruları kuran ı kerim, İslam Hukuk Usulü Vize Soruları peygamber kıssaları,İslam Hukuk Usulü Vize Soruları ilitam ders soruları, İslam Hukuk Usulü Vize Sorularıönlisans arapça,
Logged
30 Mart 2010, 23:51:38
ekici

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 25


« Yanıtla #1 : 30 Mart 2010, 23:51:38 »

Neslihan hanım bu sitenin gerçek kahramanı bence sissiniz.Sizi biz geç keşfettik vaalla.bu kadar telaşınız arasında bu siteyi idare ediyorsunuz.sizinle finallerde görüşmek isterim.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
31 Mart 2010, 00:01:04
Mehmed

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 244


« Yanıtla #2 : 31 Mart 2010, 00:01:04 »

ALLAH razı olsun paylaşımınız için.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
31 Mart 2010, 00:01:59
dedecim

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 41


« Yanıtla #3 : 31 Mart 2010, 00:01:59 »

değerli yol arkadaşlarım yanlış anlamayın zaman kazanmak için soruların cevaplarınıda yazarsanız hepimiz adına çok kolaylıklar olacaktır inş ben öle yapıyomki arkadaşlara kolaylık olsun sorular için içtenlikle tşk ediyorum herkese başarılar rabbim kolaylıklar versin cümlemize
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
31 Mart 2010, 00:43:53
osman ç.

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 32


« Yanıtla #4 : 31 Mart 2010, 00:43:53 »

allah razı olsun çok teşekkler
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2 3 4 ... 6   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes