Konu Başlığı: islam hukuk usulü 1 vize soruları(ilk dönem) Gönderen: Nesly üzerinde 14 Temmuz 2010, 23:07:54 Mutlak lafız ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Hanefilere göre mutlak “hâss” lafzın türlerinden biridir. Mutlak lafız, mahiyete delalet eder. “Öğrenci” kelimesi mutlak bir lafızdır. Mutlak lafız delalet ettiği fertlerin hepsini içine alır. Mutlak lafızda şümul özelliği yoktur. “Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez. Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır. Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır. Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar. Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir. Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz. Müşterek” lafızla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez? Müşterek lafzın bütün anlamlarının hakikat olması gerekir. Müşterek tek bir vaz‘ ile birden fazla manaya konulmuş lafızdır. Lafızda asıl olan müşterek olmamaktır. Müşterek lafız, anlamlarından biri tercih edildiğinde müevvel olur. Şafiîler umûmü’l-müştereki kabul ederler Aklı ve nakli birleştiren ilimler hangi şıkta doğru verilmiştir? Mantık-felsefe-matematik Fıkıh-kelam-tasavvuf Hadis-fıkıh-kelam Kelam-tasavvuf-mantık Tefsir-hadis-fıkıh İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır. Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır. Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır. Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır. Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır. Fıkıh usulü alanında yazılan ilk eser aşağıdakilerden hangisidir? El-Ümm Er-Risale Siyer-i İbn İshak El-Asl Fıkh-ı ekber 1. Fıkıh usulü yöntemleri hangi şıkta doğru verilmiştir? Fıkıhçı-kelamcı Fıkıhçı-usulcü Kelamcı-mantıkçı Nakilci-fıkıhçı Mantıkçı-fıkıhçı Hanefi fıkıh usulü alimlerinin konulduğu mana yönünden lafızları tasnifi aşağıdakilerden hangisidir? hâs, emir ve müevvel âmm, müşterek ve nehiy hâs, nehiy ve müevvel hâs, âmm, müşterek ve müevvel hâs, müşterek, emir ve müevvel Dilin kökeni itibariyle tevkîfî/üstbildirimsel olduğunu öne süren fıkıh bilgini aşağıdakilerden hangisidir? Ebû Hanife İmam Şâfiî İbn Hazm Ahmed b. Hanbel Ebû Hâşim el-Cübbâî Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez? Deliller Hükümler Kur’an Sünnet İbadetler Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir? Muhassısın şer’i nasslardan olması. Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması, Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü olması. islam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır. Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır. Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır. Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır. Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır. Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir? . Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder Birinciler kesin diğeri ise zannidir. Birinciler delil diğeri ise değildir. Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır. Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir. Şer’i delillerin kat’i olanları hangi şıkta doğru verilmiştir? Mütevatir haber-icma-kıyas İcma-Kur’an ayeti-sünnet Muhkem ayet-mütevatir sünnet-icma Haber-i vahid-müevvel ayet-kıyas Kur’an’ın muhkem ayetleri-mütevatir sünnet-kıyas-ı fukaha Hanefiler âmm lafzın kapsamının istisna, sıfat, şart ve gaye gibi kayıtlarla daraltılmasına ne ad verirler? Tahsîs Nesih Takyîd Kasr Te’vîl Allah alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır? Zahir Kinaye Mecaz Örfi hakikat Sarih Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve Allah’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10) ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir? Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği Nehyin delaleti meselesi. Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarının delaleti. Özel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu. Emrin vücûba olan delâletinden Aşağıdakilerden hangisi Hanefîlere göre vaz‘î hükmün kapsamına dahil değildir? Sebep Azimet Şart Rükün Mani Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır? Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır. Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir. Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır. Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir. Tek başına birden çok fert için konulan lafızdır. Aşağıdaki mezheplerden hangisi “husun ve kubuh”un aklî olmadığını ileri sürmektedir? Cehmiyye Mu’tezile Eş’ariyye Maturidiyye Hanefiyye İslam hukuk usulünün beslendiği ilmi alanları nelerdir? Kelâm-felsefe Fıkıh-kelâm-mantık Kelam-sözbilim-fıkıh Kelâm-dilbilim-şer’i hükümler Fıkıh-hadis-tefsir “İnsan” sözü ne tür bir lafızdır? Hâss Müevvel Âm Müşterek Mukayyed Hanefi fıkıh usulü alimlerinin konulduğu mana yönünden lafızları tasnifi aşağıdakilerden hangisidir? hâs, emir ve müevvel âmm, müşterek ve nehiy hâs, nehiy ve müevvel hâs, âmm, müşterek ve müevvel hâs, müşterek, emir ve müevvel “Boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ süresi beklerler” (Bakara, 228) ayetindeki ‘üç’ kelimesini lafız türü ve delalet biçimi hangisinde doğru olarak verilmiştir? Müşterek lafız-katiyyü’d-delâle Has lafız-delaleti zanni Has lafız-delaleti kesin Amm lafız-delaleti katî Amm lafız-delaleti zannî Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez? Deliller Hükümler Kur’an Sünnet İbadetler Hükmün mahiyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Hanefi usulcülere göre hüküm mükellefin fiilinin vasfıdır. Mütekellimûn mesleğine mensup usulcüler hükmü Allah’ın kelâm-ı nefsîsi olarak görürler. Şafiî usulcüler hükmü tanımlarken hükmün ilişkili olduğu mahalli merkeze almışlardır. Şafiîlere göre “îcâb”, “tahrîm” işlemini hüküm olarak nitelerken Hanefîler “vücub”, “hurmeti”e hüküm derler. Şer’î hüküm kulların fiillerine ilişkin olup nesnelere ilişkin değildir. Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir? El-İhkam Takvimü’l-edille El-Menar Et-Tahrir El-Müstesfa Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez. Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır. Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır. Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar. Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir. Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz. Mümeyyiz çocuğun ehliyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Eksik vücup ehliyeti vardır. İmanı ve yaptığı ibadetleri geçerlidir. Tamamen menfaatine olan tasarruflar, kimsenin onayına ihtiyaç olmaksızın geçerlidir Hem menfaatine hem zarara ihtimali olan işlemleri velisi izin verinceye kadar askıdadır. Davranışlarının cezai sorumluluğu Fıkıh usulü sahasında ilk eserin yazılmasının fıkhın furu kısmından sonra gerçekleşmesinin nedeni hangisidir? Teorik düşünmenin fıkhın olgunlaşmasına ihtiyaç duyması Fıkhın usulünün zaten biliniyor olması Fıkıhçıların Şafii’den önce usulünün olmaması Fıkıhla usulün irtibatının bulunmaması Fıkıh ilminin usul ilmine ihtiyaç duymasının geç bir gelişme olması Dilin tevkîfî kökenli olduğunu öne süren görüşe göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? Dilin kökeni açısından başlangıçta tevkîfî bir öğretim zorunlu değildir. İstılahi yolla insanların bir dili oluşturabilmeleri için zihinsel bir olgunluk gerekmez. Tevkifî yolla dil öğretimi için insanların tümüyle mevcudatı tanımaları zorunludur. Hz. Adem’e öğretilen ilk dilden son Fıkıh usulünün konusu aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir? Deliller ve hükümler Deliller ve fıkhi sonuçları Hükümler ve Meseleler Deliller ve meseleler İnanç esaslar (not:Arkadaşlar bunlar ilk dönem soruları.aynı sorduklarını söyleniyor.inşallah faydalı olur.) Konu Başlığı: Ynt: islam hukuk usulü 1 vize soruları(ilk dönem) Gönderen: ahmett üzerinde 15 Temmuz 2010, 18:57:22 sagolun cok makbule geçtiii
Konu Başlığı: Ynt: islam hukuk usulü 1 vize soruları(ilk dönem) Gönderen: Yaman60 üzerinde 11 Aralık 2010, 10:13:17 hocalarım bunların cevaplarını bilen yokmu cevaplasa selamlar ve teşekürler
|