Konu Başlığı: islam ahlak felsefesi sınav soruları Gönderen: Ünyeli üzerinde 29 Mart 2013, 15:53:56 Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
ALLAH’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklama Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmey İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek*** Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu*** ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu “Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir? Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu Kulun üzerinde ALLAH'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması*** Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini Kulun yetilerini yetkince kullanmasını Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu İslam Dinin Arap toplumunun ahlak yapısı üzerindeki etkilerini aşağıdaki şıklardan hangisi ifade etmektedir ? Bireyselleşmeyi vurgulamıştır Tasarruf kavramını merkeze getirmiştir. Arap ahlakını bedevi kabile ölçeğinden evrensel boyuta çıkarmıştır.*** Arap ahlakının ekonomik boyutunda keskin düzenlemeler getirmiştir Aile ahlakını tamamen dönüştürmüştür “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Maturidi Cebriyye Eşari Cehmiyye Mutezile*** 2 ) Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye ALLAH’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak 3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. II, III Yalnız III Yalnız I I, II, III I, II 4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez? Erdemlerin tasnifi İyilik ve kötülük ALLAH’ın iradesi Kader İnsanın iradesi 5 ) Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Eşari Cebriyye Mutezile Maturidi Cehmiyye 1 ) Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur? I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar. II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir. III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur. Yalnız I II, III Yalnız III I, II I, II, III 1 ) ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler Eşari Mutezile 2 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir? Cedeli yöntemi kullanmaları Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri Bireyin toplum içindeki rollerini tespit Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi III). ALLAH’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma I, II, III II, III I, II Yalnız III Yalnız I Eşarilere göre İstitâat nedir? ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir 5 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Bilim Akıl Toplumun uzlaşımı ALLAH’ın iradesi Örf ve adet 1 ) “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler Eşari Mutezile 2 ) Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak ALLAH’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye 3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. Yalnız III I, II I, II, III Yalnız I II, III 4 ) Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu 5 ) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Maturidi Cebriyye Cehmiyye Eşari Mutezile 1 ) Aşağıdakilerden hangisi sufi ahlakının ayır edici bir özelliği olarak görülebilir? Müslüman bireyin dünya ile ilişkisini düzenlemek öncelikli sorunu olmuştur. Tanrı iradesi kavramı üzerine odaklaşır. Kader konusu öncelikli sorunudur. Kuran ve sünnetteki ahlaka dair ifadelerin anlaşılması öncelikli sorunudur. Müslüman bireyin aile içindeki rollerini tespit eder |