๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ => Ders Soruları => Konuyu başlatan: cananay üzerinde 31 Mart 2010, 05:15:55



Konu Başlığı: Hukuk usulü VİZE
Gönderen: cananay üzerinde 31 Mart 2010, 05:15:55
 
1 ) Nasların ta’lîlini reddeden fıkıh düşüncesinin kurucu ismi aşağıdakilerden hangisidir?



  Davud b. Ali 
  İmam Şâfii 
  İmam Ebû Hanife 
  İmam Mâlik 
  İbn Hazm 

2 ) 

Aşağıdakilerden hangisi İbn Hazm’ın kıyas ve talil ile ilgili görüşlerden değildir?
 


  Kıyasın delili olarak zikredilen ayetteki ‘i’tebirû’ kelimesi, ders almak ve şaşırmak anlamındadır 
  İlâhî emirlerin sebep ve illetlerini araştırma sorumluluğu söz konusu değildir 
  Dinde kıyasla hüküm vermek batıldır 
  Kıyası bir çıkarım yöntemi olarak sahabe döneminde ortaya çıkmıştır 
  İlahi vahye dayalı olan şer’î ahkâmda ta’lîlin ve aklın yeri bulunmamaktadır 

3 ) Kıyâsü’ş-şer’ tabiri ne anlam ifade etmektedir?



  Şer’î ahkâm 
  Edilletü’l-erbaa 
  Tümevarım yoluyla ulaşılan küllî mana, genel ilke 
  Fıkhî akıl yürütme 
  Şer’î hükümlerin delilleri 

4 ) Aşağıdakilerden hangisi şer’î deliller arasında teâruzun mümkün olduğunu savunanların ileri sürdüğü gerekçelerden biri değildir?



  Her müctehid ictihadı doğru ve isabetlidir 
  Ayetler muhkem ve müteşâbih olarak ayrılmaktadır 
  Deliller kat’î ve zannî şeklinde ayrıma tabi tutulmaktadır 
  Teâruzun reddine aklen imkan yoktur 
  Hadisler arasında ancak umum-husus, icmal-tafsîl ilişkisi olabilir 

5 ) el-Makîs aleyh kıyasın hangi rüknüne tekabül etmektedir?



  Ta’lîl 
  Nas 
  Fer’ 
  Asl 
  İllet 

6 )  Aslın hükmü konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

 


  Aslın hükmünün fer’ açısından bir değişikliğe uğraması gerekir 
  Aslın hükmünün akıl ile kavranabilir olması gerekli değildir 
  Aslın hükmünün kıyas sonrasında hem kendisi ve hem de fer’ açısından bir değişikliğe uğramaması gerekir 
  Fer’in asla uygun olması gerekir 
  Asıldaki hükmün mensûh olması gerekir 

7 ) Yüce Allah'ın, önceki toplumlar için koyduğu ve peygamberleri vasıtasıyla onlara bildirdiği hükümlerin Hz. Muhammed’in ümmeti için bağlayıcı olup olmadığı meselesi, fıkıh usulünde hangi başlık altında ele alınır?



  Sahâbe Kavli 
  İstıshâb 
  Şer‘u men kablenâ 
  İstıslah 
  İstihsan 

8 ) Birbirine zıt hükümler taşıyan iki âmm delilden birinin bir çeşide, diğerinin başka bir çeşide delâlet ettiği şeklinde yapılan yorum tearuzu giderme metotlarından hangisine dahildir?



  Tesâkut 
  Tercih 
  Cem‘ ve tevfîk 
  Tevakkuf 
  Nesih 

9 ) İcmânın pratik işlevi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?



  İcmânın pratik işlevi büyük ölçüde Şafiî’nin “cümelü’l-ferâiz” adını verdiği bilgilerde yansımasını bulur. 
  İcmâ bazı nasslara yönelik zorlanmış yorumlar yapılmasının kapısını kapatmıştır. 
  İslam’ın temel esaslarını teşkil eden hükümler bakımından icmâ bizatihi bir kaynak niteliğindedir. 
  İcmâ İslamı sembolize eden temel hükümleri koruma altına almıştır. 
  Şafiî’ye göre ilm-i hâsse grubundaki dini bilgiler bakımından icmânın pratik bir işlevi söz konusu değildir. 

10 ) Aşağıdakilerden hangisi İslâm mantıkçılarının kıyas tanımını ortaya koymaktadır?



  Doğruluğu kabul edilen önermelerden çıkarılan hükümlerdir. 
  Önermelerden meydana gelmiş bir delildir. 
  Üç önermeden oluşmuş bir delil olup, ilk iki önermenin doğruluğu üçüncü önermeye bağlıdır. 
  Üç önermeden oluşmuş bir delildir ki, ilk ikisinin doğruluğu üçüncü önermenin doğruluğunu gerektirmez. 
  Önermelerden meydana gelmiş bir delildir ki, her ne zaman o önermelerin doğruluğu kabul edilirse ondan bizzat başka bir önerme lazım gelir. 




Konu Başlığı: Ynt: Hukuk usulü VİZE
Gönderen: Halis_52 üzerinde 31 Mart 2010, 09:11:42
Teşekkür ederim hocam Allah razı olsun.... Cevapları mümkün mü acaba :) :) :)