> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Aöf İlahiyat Programı > İlahiyat 1.sınıf > Ders Özetleri ve Notları > İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri
Sayfa: 1 [2]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri  (Okunma Sayısı 11421 defa)
22 Eylül 2009, 12:28:07
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« Yanıtla #5 : 22 Eylül 2009, 12:28:07 »



İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI : ÜNİTE :7

- İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI :

-SÜNNET VE HADİS KAVRAMLARI.

- YÜCE ALLAH; AKIL DÜŞÜNCE VE VAHİY İLE İNSANLARA YOL GÖSTERMİŞTİR.

- VAHİY; KAYNAĞI İLAHİ OLAN SOYUT ( MÜCERRET ) BİR BİLGİDİR.

- HZ. Muhammed(s.a.v)(s.a.v); ONÜÇ YILLIK MEKKE ON YILLIK MEDİNE HAYATI OLMAK ÜZERE YİRMİ ÜÇ YIL PEYGAMBERLİĞİ SÜRDÜ.

- **** SÜNNET *****

- KELİMENİN KÖKÜNÜN FİİL OLDUĞUNU KABUL EDEN DİL OKULUNA GÖRE SÜNNET KELİMESİ “ SİN “ VEYA “ SENNE “ FİİLİNDEN TÜREMİŞTİR.

- SENNE FİİLİ; KILIÇ VE MIZRAĞI BİLEMEK VEYA DÖKÜMDE BEKLETEREK YENİ BİR ŞEKİL VERMEK.

- KELİMENİN KAYNAĞININ İSİM (MASDAR) OLDUĞUNU KABUL EDEN DİL OKULUNA GÖRE İSE SÜNNET KELİMESİ; “ SENEN “ “ SİNEN “ VEYA “ SUNEN” MASDARINDAN TÜREMİŞTİR.

- SENEN YOL VE ÇIĞIR DEMEKTİR.

- SÜNNET ; İNSANIN HAYATI BOYUNCA TAKİP ETTİĞİ YOL DEMEKTİR.

**- BİR TUTUM VE DAVRANIŞIN SÜNNET ADINI ALABİLMESİ İÇİN :**

1- ORJİNALLİK - ÖZGÜNLÜK: BİR TUTUM VE DAVRANIŞIN SÜNNET ADINI ALABİLMESİ İÇİN “ YENİ “ VE “ ORJİNAL” BİR DAVRANIŞ OLMASI GEREKİR. ( SÜNNET ßà BİDAT )

2- SÜREKLİLİK:

3- BİLİNÇLİLİK: GAYRI İHTİYARİ DAVRANIŞLAR ALIŞKANLIKLAR SÜNNET ADINI ALAMAZLAR.

4- OLUMLULUK: KÖTÜ VE YANLIŞ DAVRANIŞLAR SÜREKLİLİK ARZETSELER DE SÜNNET ADINI ALAMAZLAR.

5- ÖRNEKLİK:

6- DOĞRULUK:

7-MUTEDİLLİK ( ORTA YOL ):

8- KURALSALLIK:

********** HADİS ***********

- HADESE VE HADDESE FİİLİNDEN; SONRADAN MEYDANA GELDİ DAHA ÖNCE OLMAYAN BİR HADİSE VUKUU BULDU ANLAMINDADIR.

- BİR İSİM OLARAK DÜŞÜNÜLÜRSE HADİS; YENİ VE ORJİNAL ANLAMINDADIR. ( ESKİ KADİMİN ZIDDI.)

- HADİS ; SÖZ HABER SÖZLÜ İFADE ANLAMINA DA GELİR.

- HÜSNİ HADİS = HOŞ SOHBET

- SIDKUL HADİS = DOĞRU SÖZLÜ

* SÜNNET VE HADİSİN KURANDAKİ ANLAMI:

- SÜNNET KELİMESİ KURANDA TEKİL KALIBINDA ONDÖRT YERDE KULLANILMIŞ İKİ YERDE DE ÇOĞUL KALIBINDA GEÇMİŞTİR.

- BUNLARDAN HİÇ BİRİ “ HZ. PEYGAMBERİN SÜNNETİ” ANLAMINDA KULLANILMAMIŞTIR.

- SÜNNETÜLLAH = ALLAHIN KANUNU

- SÜNNETÜL EVVELİN = ALLAHIN ÖNCEKİ KAVİMLERE UYGULADIĞI KANUNLAR.

* HADİS TERİMİ İSE KURANDA; YİRMİSEKİZ AYETTE ÇOĞUL KALIBDA KULLANILMIŞTIR.

- HZ. ADEM İN İLK OĞLU KABİL; ZULMEN ADAM ÖLDÜREN HERKESİN GÜNAHINDAN PAYINA DÜŞENİ ALACAKTIR.

- ZİRA O; ADAM ÖLDÜRME GİBİ ( KÖTÜ ) BİR SÜNNETİ İLK OLARAK BAŞLATANDIR.

-SÜNNETİN İYİSİ OLABİLECEĞİ GİBİ KÖTÜSÜNÜN DE OLABİLECEĞİ ANLAŞILMAKTADIR.

- HZ. PEYGAMBERİN HADİSLERİNDE GEÇEN SÜNNET KELİMESİ; DİNİN ÖNGÖRÜP MEYRU- YASAL SAYDIĞI VE UYGULAMAYA KOYDUĞU YOL VE YÖNTEM ANLAMINDA KULLANILMIŞTIR.

-KELAMCILARA GÖRE SÜNNET ; DİNİN UYGULAMAYA KOYDUĞU YOL ANLAMINDADIR.

-USÜLCÜLERE GÖRE İSE; HZ. PEYGAMBERDEN SADIR OLAN VE ŞERİ BİR HÜKME DELİL OLMAYA MÜSAİT SÖZ FİİL VE TAKRİR LERDİR.

- HANEFİ USÜLCÜLERİNDEN EL CESSASA GÖRE SÜNNET ; HZ. PEYGAMBERİN TABİ OLUNSUN ( ÖRNEK ALINSIN ) DİYE SÖYLEYİP SÜREKLİ YAPTIKLARIDIR.

-EL CESSASA GÖRE BİR SÖZ VE HAREKETE- EYLEME SÜNNET DİYEBİLMEK İÇİN BU SÖZ VE HAREKETİN İKİ NİTELİK TAŞIMASI GEREKİR:

1- AMAÇLILIK: HZ. PEYGAMBER BİR SÖZÜ SÖYLERKEN VEYA EYLEMDE BULUNURKEN ÖRNEK ALINMASINI AMAÇ EDİNMİŞ OLMALIDIR.

2- SÜREKLİLİK : HZ. PEYGAMBERİN SÜREKLİ UYGULADIĞI BİR İŞ OLMALIDIR.

- FAKİHLERE GÖRE SÜNNET; FARZ VE VACİP DIŞINDA HZ. PEYGAMBERİN SÖZ VE FİİLLERİYLE TESBİT EDİLEN HUSUSLARDIR.

- FAKİHLERİN SÜNNET TANIMLARINDAKİ UNSURLAR :

1- SÜREKLİLİK: FAKİHLERE GÖRE SÜNNET; HZ. PEYGAMBERİN SÜREKLİ YAPTIĞI FİİLLERDİR.

- SÜREKLİLİK = MUVAZABE : BİR FİİLİN SÜNNET OLDUĞUNA DELİLDİR.

- BU SÜREKLİLİK AZ DA OLSA SEKTEYE UĞRAMIŞSA MÜEKKED ÇOĞU KEZ TERKEDİLMİŞSE GAYRI MÜEKKED ADINI ALIR.

2- BAĞLAYICILIK : BAZI FAKİHLER; SÜNNETİ HÜDA VE SÜNNETİ ZEVAİD OLARAK TASNİFE TABİ TUTMUŞ VE BAĞLAYICILIĞI FİİLİN ZATİ – ÖZEL DEĞERİNDE ARAMA YOLUNA GİTMİŞTİR.

3- UHREVİ BOYUT : SÖZ KONUSU DAVRANIŞ UHREVİ OLMALIDIR.

- ŞLENMESİNDE SEVAP OLAN VE TERKİNDE AZAP OLMAYAN DAVRANIŞTIR.

- EHLİ HADİSE GÖRE SÜNNET; HZ. PEYGAMBERDEN SÖZ FİİL VE TAKRİR OLARAK BİZE NAKİL YOLUYLA ULAŞAN HERŞEYDİR.

- HZ. PEYGAMBERDEN BİZZAT SADIR OLAN SÖZ YAHUT FİİL TAVIR VE DAVRANIŞLARINA AİT BAŞKALARI TARAFINDAN RİV AYET EDİLEN SÖZLÜ İFADELERE HADİS DENİR.

- KLASİK USÜLCÜLERİMİZ; HADİSİN BİRİNCİ ÇEŞİDİ İÇİN KAVLİ SÜNNET İKİNCİ ÇEŞİDİ İÇİN DE “ HABER “ VE “ ESER” KELİMELERİNİ KULLANMIŞLARDIR.

- O DÖNEMDE BİR SÜNNET OLAN BİR TAVIR VE DAVRANIŞ BİR HADİS İLE İFADE EDİLEBİLİRDİ.

CAK HER HADİS BİR SÜNNETİN İFADESİ DE OLMAMIŞTIR. HATTA HZ. ÖMERİN HERHANGİ BİR SÜNNET İFADE ETMEYEN HADİSLERİN YAYILMASINA KARŞI ÇIKTIĞI DA SÖYLENİR.

- SÜNNET; DAHA ÇOK DAVRANIŞ İLE İLGİLİ BİR KAVRAMDIR.

HADİS İSE SÖZLÜ RİVAYETİN ADIDIR.

BİRİ NAZARİ BİLGİ DİĞERİ PRATİKTİR UYGULAMADIR.

- SÜNNET; HADİSTEN DAHA GENEL VE HADİSLERİN DOĞRU OLUP OLMADIĞINI TESBİTTE TEMEL ÖLÇÜTTÜR.

HADİS İSE SÜNNETİN EN ÖNEMLİ KAYNAKLARINDAN SADECE BİRİDİR.

- SÜNNET; SADECE HZ. PEYGAMBERDEN SADIR OLAN BİR FİİL DEĞİL TOPLUMUN UYGULAMAYA KOYDUĞU TUTUM VE DAVRANIŞLARDIR.

-** İLK İKİ ASIRDAN SONRA GELEN HADİSÇİLER; BU İKİ KAVRAMI EŞ ANLAMLI OLARAK KABUL ETMEYE BAŞLAMIŞTIR.

- ÇAĞĞDAŞ HİND ALİMLERİNDEN SÜLEYMAN NEDVİ’ YE GÖRE HADİS; HZ. PEYGAMBERİN SÖZ FİİL VE HALLERİYLE İLGİLİ SÖZLÜ RİVAYETLERDİR.

-SÜNNET İSE ; HADİS HATTA KURANLA GELEN MÜTEVATİR UYGULAMALARDIR.

-- SÜNNETİN GÜNCEL TARİFİ ; HZ. PEYGAMBERİN NÜZÜL ASRINDA TOPLUMU YÖNLERDİRİP YÖNETMEDE KURAN BAŞTA OLMAK ÜZERE ESAS ALDIĞI İLKELER BÜTÜNÜNÜN OLUŞTURDUĞU BİR HAYATI ANLAMLANDIRMADIR.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri
« Posted on: 28 Mart 2024, 14:32:46 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri rüya tabiri,İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri mekke canlı, İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri kabe canlı yayın, İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri Üç boyutlu kuran oku İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri kuran ı kerim, İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri peygamber kıssaları,İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleri ilitam ders soruları, İslam Dini Temel Kaynakları Arasınav Üniteleri Özetleriönlisans arapça,
Logged
22 Eylül 2009, 12:28:48
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« Yanıtla #6 : 22 Eylül 2009, 12:28:48 »

İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI : ÜNİTE :8

- İLAHİ DİNLERİN TEMEL BİLGİ KAYNAĞI VAHİYDİR.

- NÜBÜVVET; SADECE VAHYE MAZHAR OLMAKTIR.

- ANCAK NEBİ; AYNI ZAMANDA MÜSTAKİL BİR MİSYON- ŞERİAT VE TEBLİĞ İLE GÖREVLENDİRİLMİŞSE BUNA RİSALET ADI VERİLİR.

- BİZİM PEYGAMBERİMİZ HEM NEBİ HEM DE RASÜL DÜR.

- ISTAFA – MUSTAFA

- İCTİBA- MÜCTEBA

- HZ. PEYGAMBERİN SÖYLEDİKLERİ VE YAPTIKLARI :

- 1- BEŞER OLARAK YAPTIKLARI – ( CİBİLLİ HAREKETLER)

2- PEYGAMBER OLARAK YAPTIKLARI.

**- BİR BEŞER OLARAK KENDİSİNDEN SADIN OLAN FİİLLER- EYLEMLER ** ( CİBİLLİ HAREKETLER):

1- BEŞERİN İRADESİNİN DIŞINDA GERÇEKLEŞENLER.

2- İNSANIN İRADESİ VE İHTİYARI DAHİLİNDE MEYDANA GELENLER.

- TATLI VE HOŞ YİYECEKLERİN AĞIZDA TAD BIRAKMASI ÇOĞU KEZ İNSANIN İRADESİ DIŞINDA MEYDANA GELEN CİBİLLİ HAREKETLERDİR.

- HZ. PEYĞAMBERİN HELVA VE BALI ÇOK SEVMESİ YAHUT KINA KOKUSUNDAN HOŞLANMAMASININ TEŞRİİ BİR DEĞERİ VEYA ÖRNEK ALINMASI GEREKEN BİR TARAFI YOkTUR.

-İNSANIN İREDESI VE İHTİYARI DAHİLİNDE MEYDANA GELEN CİBİLLİ HAREKETLER DE BÖYLEDİR.

- YEMEK İÇMEK OTURMAK KALKMAK TEDAVİ OLMAK VS.. BUNLAR İNSANIN İRADESİ İLE KENDİSİNDEN ORTAYA ÇIKMAKLA BERABER BEŞERİN ZORUNLU OLARAK FITRATI – ÖZÜ GEREĞİ YAPTIĞI ŞEYLERDİR. AYNI ŞEKİLDE BUNLARIN DA SÜNNET VE BAĞLAYICILIK DEĞERİ YOKTUR.

- KARİNE = MALUM OLAN BİR VAKADAN MALUM OLMAYAN BİR VAKAYI İSTİDLALDİR.

- ŞAH VELİYYULLAH DIHLEVİ NÜBÜVVET VE RİSALETİN MAHİYETİ AÇISINDAN HZ. PEYGAMBERDEN GELEN BİLGİLERİ İKİ KISMA AYIRIR:

1- HZ. PEYGAMBERİN RİSALET GÖREVİ İLE İLGİLİ İNSANLIĞA TEBLİĞ ETMEKLE SORUMLU OLDUĞU HUSUSLAR.

2- RİSALET ALANINAI GİRMEYEN TEBLİĞ ETMEKLE SORUMLU OLMADIĞI ANCAK BİR BEŞER OLARAK SÖYLEDİKLERİ VE YAPTIKLARI.

- ** HZ. PEYGAMBERİN İCTİHADININ ÖNCÜLLERİ :***

1- KURAN

2- TABİAT

3- İNSAN

- * KURANA GÖRE PEYĞAMBERLERİN GÖREVLERİ :*

1- TEBLİĞ:

2- BEYAN: TEBLİĞ ETTİĞİ VAHYİ AÇIKLAMAK.

3- DAVET:

* DAVET YÖNTEMİ :*

a- TEBŞİR ( MÜJDELEMEK)

b- İNZAR (UYARMAK )

c- TEZKİR ( HATIRLATMAK )

3- TALİM: GÖNDERİLDİĞİ TOPLUMA MESAJINI ÖĞRETMEK.

4- TEZKİYE : GÖNDERİLDİĞİ TOPLUMU HER TÜRLÜ KÖTÜLÜKTEN ARINDIRMAK

- HZ. PEYGAMBERİN DİNLE İLGİLİ BULUNAN FİİL- EYLEM TUTUM VE DAVRANIŞLARI; ÜMMETİ BAĞLAYICI ÖRNEKLİK İFADE EDERKEN TAMAMEN DÜNYEVİ- PROFAN OLAN İLE İLGİLİ YAPTIKLARI İSE BU KATEGORİDE DEĞERLENDİRİLMEYECEKTİR.

-NAMAZ. HAC.ZEKAT VS. GİBİ KONULARDA YAPTIĞI FİİLLER BAĞLAYICI OLACAK; TIB ZİRAATSANATTİCARET VS. GİBİ HUSUSLARDA YAPTIKLARI İSE BAĞLAYICI OLMAYACAKTIR.

- HZ. PEYGAMBER SİZ DÜNYA İŞLERİNİ BENDEN İYİ BİLİRSİNİZ DEMİŞTİR.

- KADİ ABDÜLCEBBARA GÖRE; HZ. PEYGAMBERİN KİŞİSEL TECRÜBELERİNE DAYANARAK YAPTIĞI İŞLERİN ÜMMETİ BAĞLAYICI HİÇ BİR TARAFI YOKTUR.

- HATTA BU HUSUSTA ÜMMETİN FERTLERİ KENDİSİNDEN DAHA BİLGİLİ OLABİLİR.

- İBNİ HALDUNA GÖRE İSE ; HZ. PEYGAMBER BİZE İSLAMI ÖĞRETMEK İÇİN GÖNDERİLMİŞTİR. NE TIB NE DE BAŞKA ŞEY ÖĞRETMEK İÇİN GÖNDERİLMİŞTİR.

- ŞAH VELİYYULLAH DIHLEVİYE GÖRE İSE ;HZ. PEYGAMBER:

1- BEŞER OLARAK YAPTIKLARI

2- ÖRF VE ADETTEN DOLAYI YAPTIKLARI

3- TECRÜBEYE DAYANARAK İŞLEDİKLERİ FİİLLER

RİSALETİN DIŞINDA KALIR VE BU TÜR FİİLLER BAĞLAYICI DEĞİLDİR.

-ADET SÖZCÜĞÜ İLE İKİ ŞEY KASTEDİLMEKTEDİR:

1- HZ. PEYGAMBERİN PEYGAMBERLİK VASFI İLE YAPTIKLARI VE CİBİLLİ HAREKETLERİ DIŞINDA DİNİ VEYA TAABBUDİ ( KULLUK SORUMLULUĞU GEREĞİ ) HERHANGİ BİR GAYE GÜTMEDEN YAPTIĞI DOĞAL İŞLERİ – EYLEMLERİ VE ALIŞKANLIKLARI.

2- İÇİNDE YAŞADIĞI TOPLUMUN ÖRF VE ADETLERİ GEREĞİ YAPTIĞI VE İŞLEDİĞİ FİİLLER.

* ADET VE İBADETİ BİRBİRİNDEN ANCAK İKİ TEMEL NİTELİK İLE AYRILIR :

1- BİR FİİL VE DAVRANIŞTA KURBET YANİ ALLAHA YAKINLIK KURMAK GİBİ BİR NİTELİĞİN OLUP OLMADIĞI O FİİLİN ADET Mİ İBADET Mİ OLDUĞUNU AYIRMAMIZA YARDIMCI OLUR.

2- HZ. PEYGAMBERİN TUTUM VE DAVRANIŞINDAKİ GAYE VE MAKSADIDIR.

* BUNA GÖRE HZ. PEYGAMBERİN BELİRLİ BİR AMAÇ GÖZETMEDEN HAYATIN TABİ AKIŞI İÇİNDE GELİŞİ GÜZEL YAPTIĞI İŞLER SÜNNET OLMAYACAKTIR.

- CUMHURA GÖRE ; HZ. PEYGAMBERİN KURAN'IN MÜCMEL BİR EMRİNİ FİİLLERİYLE BEYAN ETMESİ CAİZDİR.

- HACCI EMREDEN AYETİN GEREĞİ OLARAK HACCETMİŞ VE AYNI ZAMANDA NASIL HACCEDİLECEĞİNİ DE FİİLLERİYLE GÖSTERMİŞTİR.

- HZ. PEYGAMBERİN BİREYSEL VAZİFELERİ :

1- KURDUĞU DEVLETİ İDARE EDEN BİR YÖNETİCİ

2- ORDULARI SEVK İDARE EDEN BİR KOMUTAN

3- CAMİDE CEMEATE İMAM

4- BİREYLER VE KAVİMLER ARASINDA ORTAYA ÇIKAN DAVALARI GÖREN BİR KADI

5- KENDİSİNE GELEN HER KONUDA FETVA VEREN BİR MÜFTÜ.

* DEVLETLER; TOPLUMSAL SÖZLEŞMELER ANAYASA VE HUKUK İLE AYAKTA DURURLAR. HZ. PEYGAMBERİN KURDUĞU DEVLET DE BU ESASLAR ÜZERİNE KURULMUŞTUR.

* MEDİNEYE HİCRET ETMEDEN AKABE DENİLEN YERDE İKİ DEFA MEDİNE HALKININ TEMSİLCİLERİYLE TOPLUMSAL SÖZLEŞME ÜZERİNDE MÜZAKERELER YAPILMIŞ HİCRETTEN SONRA DA ORADAKİ YAHUDİ VE GAYRI MÜSLİM TEBAYI DA İÇİNE ALAN TOPLUMSAL BİR SÖZLEŞME GERÇEKLEŞTİRİLMİŞTİR.

* KURANIN VAHYİ DIŞINDA ADINA İSTER VAHİY DENİLSİN İSTER İLHAM DENİLSİN İSTER VEHBİ YETENEK DENİLSİN HZ. PEYGAMBER ALLAH İLE İLETİŞİM KURMUŞ VE SÜNNET İLE HADİSİN BİR KISMINA BU İLETİŞİM KAYNAKLIK ETMİŞTİR.

- HZ. PEYGAMBERİN VAHİYDEN BAŞKA BİLGİ KAYNAKLARINA BAŞVURDUĞU AÇIKTIR.

- SÜNNET VE HADİSİN BİR KISMI; HZ. PEYGAMBERİN KURANIN AÇIKLAMASI NİTELEĞİNDEKİ SÖYLEDİKLERİ VE YAPTIKLARIDIR.

-HZ. PEYGAMBERİN BİLGİ KAYNAKLARININ BİR KISMI; KURANIN DIŞINDA ALLAHTAN ALDIĞI VAHİY İLHAM. İŞARET VS. DİR.

- HZ. PEYGAMBER DE DAHİL HERHANGİ BİR BEŞERİN İCTİHAD İLE TESBİT EDEMEYECEĞİ CENNET CEHENNEM AHİRET KIYAMET VS. GİBİ KONULARDA VARİD OLAN SAHİH HADİSLER BU KATEGORİDE DEĞERLENDİRİLEBİLİR.

- ANCAK FİTEN HADİSLERİ OLARAK BİLİNEN GAYBİ HABERLERE DİKKAT EDİLMELİDİR

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

22 Eylül 2009, 12:29:35
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« Yanıtla #7 : 22 Eylül 2009, 12:29:35 »

İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI: ÜNİTE;9

- * HADİS TARİHİNİN – SÜNNET VE HADİSİN GEÇİRDİĞİ AŞAMALAR: *

1- İSLAMIN İLK ÜÇ NESLİNİ ESAS OLARAK İNCELEMEK

a- SAHABE DÖNEMİ

b- TABİİN DÖNEMİ

c- TEBEİ TABİİN DÖNEMİ

2- HADİSİN SÖZLÜ VE YAZILI RİVAYETİ İLE HADİS EDEBİYATININ GEÇİRDİĞİ AŞAMALARI:

a- HIFZ

b- KİTABET

c- TEDVİN

d- TASNİF

DÖRT BÖLÜMDE İNCELEMEK.

-* HALİFE HZ. ÖMER BİN ABDÜLAZİZ İLE BİRLİKTE HADİSİN YAZIM İŞLEMİNİN RESMİ BİR HÜCİYET KAZANDIĞI DÖNEMDİR.

-* İSLAM MEDENİYETİ; SÜNNET VE HADİS MEDENİYETİDİR.

-* HZ. PEYGAMBER İLK İŞ OLARAK KENDİSİNE GELEN VAHİYLERİ YAZDIRMAK İÇİN KATİPLER EDİNMİŞTİR.

-* KATTANİYE GÖRE; HZ. PEYGAMBERİN VAHİY KATİPLERİNİN SAYISI KIRKİKİ HAMİDULLAHA GÖRE ELLİ DEN FAZLADIR.

-* HZ. PEYGAMBER MEKKEDE İKEN ERKAM VE MAHREME BİN NEVFEL İN EVLERİNİ İLİM MERKEZİNE DÖNÜŞTÜRMÜŞTÜR.

-* HİCRET VE İLK İSLAM TOPLUMUNUN TEŞEKKÜLÜ İLE BİRLİKTE MEDİNE DARÜS SÜNNE ( SÜNNET YURDU ) İLİM MERKEZİ OLDU.

.-* MESCİDİ NEBİ VE İLK MUALLİMLER MEKTEBİ DİYEBİLECEĞİMİZ SUFFA VE DOKUZ MESCİD DAHA İNŞA EDİLMİŞTİR.

-* HZ. PEYGAMBER ŞİFA BİNTİ ABDULLAH TAN KENDİ HANIMI HAFSA YA YAZI ÖĞRETMESİ İÇİN RİCADA BULUNMUŞTU.

- ZEYD BİN SABİTİ İBRANİCE VE SÜRYANİCE ÖĞRENMEKLE GÖREVLENDİRMİŞTİ.

-* HZ. PEYGAMBER – SAHABE İLETİŞİMİNİ KOLAYLAŞTIRAN UNSURLAR: *

1- HZ. PEYGAMBER İLE SAHABE ARASINDAKİ İDEAL İLETİŞİM.

2- HZ. PEYGAMBERİN ANLATIM VE AÇIKLAMA TARZI.

3- SAHABENİN DE HZ. PEYGAMBERİ DİNLEMEYE ÖRNEK DAVRANIŞLARINI TEKRARLAMAYA OLAN İSTEKLERİ.

-* HZ. PEYGAMBERİN ANLATIM TARZI : *

1- PEYGAMBER HER NE ZAMAN BİR ŞEY ANLATIRSA ÜÇ DEFA TEKRARLAMIŞTIR.

2- PEYGAMBER YAVAŞ YAVAŞ KONUŞMAYI TERCİH ETTİĞİ ( SAYMAK İSTEYENİN KELİMELERİ SAYABİLECEĞİ )

3- PEYGAMBERİN RASTGELE KONUŞMADIĞI KELİMELERİ VE CÜMLELERİ İTİNA İLE SEÇTİĞİ.

4- HZ. PEYGAMBER BIKKINLIK GETİRİR ENDİŞESİYLE SÜREKLİ KONUŞMAMIŞYAPACAĞI KONUŞMANIN İNSANLARIN ZİNDE OLDUKLARI ZAMANA DENK GELMESİ İÇİN İTİNA GÖSTERMİŞTİR.

-* HZ. PEYGAMBERİN EĞİTİM – ÖĞRETİM AMACIYLA TERTİP ETTİĞİ MECLİSLERE SADECE ERKEKLER DEĞİL HANIMLARDA AKTİF OLARAK KATILMIŞ PERŞEMBE GÜNLERİNİ HANIMLARA TAHSİS ETMİŞTİR.

-* HZ. PEYGAMBER İLE SAHABE ARASINDAKİ İLETİŞİM İKİ ŞEKİLDE OLMUŞTUR : *

1- SAHABENİN ARACISIZ OLARAK BİZZAT HZ. PEYGAMBERDEN ALDIĞI BİLGİ.

-* ŞAH VELİYYULLAH DİHLEVİ; SAHABENİN BİLGİYİ BİZZAT HZ. PEYGAMBERDEN ALMASINA “ ZAHİRİ TELAKKİ “ ADINI VERMİŞTİR.

- LAFZEN MÜTEVATİR OLARAK GELEN BAZI HADİSLER İLE MANEN MATEVATİR OLARAK GELEN ; ABDEST NAMAZ ORUÇ HAC ALIŞVERİŞ VE NİKAH İLE İLGİLİ BİR ÇOK HÜKÜM BU YOL İLE BİZE İNTİKAL ETMİŞTİR.



2- SAHABENİN HZ. PEYGAMBERDEN BİZZAT DEĞİL DE DOLAYLI YOLLARDAN EDİNDİĞİ BİLGİ.

-* ŞAH VELİYYULLAH DİHLEVİ; BUNA “ DELALETEN TELAKKİ “ ADINI VERİR.

** SAHABENİN HZ. PEYGAMBERDEN BİZZAT DEĞİL DE DOLAYLI YOLLARDAN EDİNDİĞİ BİLGİ : **

1- SAHABENİN BİLGİYİ YİNE KENDİSİ GİBİ BAŞKA BİR SAHABİDEN ALMASI

2- HZ. PEYGAMBERİN SÖYLEMEDİĞİ VEYA YAPMADIĞI BİR ŞEYİ ONUN HERHANGİ BİR SÖZ VE DAVRANIŞINDAN SAHABENİN KENDİ İCTİHADIYLA İSTİNBAT ETMESİ.

*** HADİS TASNİFLERİ ***

1- MEŞHUR HADİS.

2- AHAD HADİS.

3- GARİB HADİS.

4- FERD HADİS.

HZ. PEYGAMBER VE SAHABE DÖNEMİNDE HADİSLERİN YAZILIMI:

- HZ. PEYGAMBER KENDİ SAĞLIĞINDA KURANDAN BAŞKA HER HANGİ BİR ŞEYİN YAZILMASINI YASAKLAMIŞ HATTA YAZILAN BİR ŞEY VARSA BUNLARIN İMHA EDİLMELERİ GEREKTİĞİNİ SÖYLEMİŞTİR.

- BUNA MUKABİL HZ. PEYGAMBER KENDİ SÖZLERİNİN YAZILMASINA SARAHATEN İZİN VERMİŞTİR.

- AYRICA ABDULLAH BİN AMR BİN AS A HADİSLERİ YAZMASI İÇİN RUHSAT VERMESİ YEMENLİ EBU ŞAH İSİMLİ BİR ZAT İÇİN “ VEDA HUTBESİNİ” YAZDIRMIŞTIR.

-**** HADİS YAZILIMINI YASAKLAYAN SEBEPLER ****

1- YASAK HADİSLERİN KURAN İLE KARIŞMASI ENDİŞESİ İLE KONMUŞ ENDİŞEYE MAHAL KALMAYINCA DA KALDIRILMIŞTIR.

2- YASAK HADİSLARİN KURAN İLE AYNI SAYFALARA YAZILMASINI ÖNLEMEK İÇİNDİR.

3- SADECE VAHİY KATİPLERİNİ BAĞLAYAN BİR YASAKTIR.

4-BİZZAT YAZI İLE İLGİLİ BİR YASAKSA O ZAMAN BU YASAK SADECE YAZI İŞLERİNİ İYİ BİLMEYEN KİMSELEREDİR.

5- RESMİ BİR TEDVİN İŞLEMİNE YÖNELİKTİR.

-* MEKKEDE İSLAMİYETİN DOĞUŞU ESNASINDA SADECE ONYEDİ KİŞİNİN; MEDİNEDE İSE ANCAK DOKUZ KİŞİNİN OKUMA YAZMA BİLOİĞİ RİVAYET EDİLİR.

-* İSLAMİYETİN GELİŞİ İLE BİRLİKTE ARAP TOPLUMU SÖZLÜ- ŞİFAHİ KÜLTÜRDEN YAZILI KÜLTÜRE FİİLİ OLARAK YÖNELMİŞTİR.

_*HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE HİÇ HADİS YAZILMADIĞINI SÖYLEMEK DOĞRU DEĞİLDİR.

-* EZBER VE HAFIZA; HİÇ BİR ZAMAN HADİS NAKLİNİN BİRİCİK VASITASI DEĞİLDİR.

-* SÜNENİ MÜTEVARİSE := YAŞAYAN SÜNNET : BİR GELENEĞİN TOPYEKÜN BÜTÜN KURAMI ONA AİT KAVRAMLARI VE KURUMLARIYLA SONRAKİ NESİLLERE GERÇEK İNTİKALİ ANCAK FİİLİ UYGULAMA VE YAŞANARAK HAYATIN İÇİNDE GERÇEKLEŞEBİLİR.

- HADİS DİLİNDE BU ŞEKİLDE İNTİKAL EDEN PEYGAMBER MİRASINA YAŞAYAN SÜNNET YAHUT SÜNENİ MÜTEVARİSE DENİR.

-*HZ. PEYGAMBER – SAHABE ARASINDAKİ İLETİŞİM İÇİN SÖYLEDİĞİMİZ HER ŞEY SAHABE – TABİUN ARASINDAKİ İLETİŞİM İÇİN DE GEÇERLİDİR.

-* ELİMİZDE HZ. PEYGAMBERİN VEFATINDAN SONRA SAHABENİN HAREKET COĞRAFYASINI BÜTÜN AYRINTILARIYLA VEREN BİR ÇALIŞMA MEVCUT DEĞİLDİR.

-* HZ. ÖMER ZAMANINDA GERÇEKLEŞEN FETİH HAREKETLERİYLE BİRLİKTE SAHABE YERYÜZÜNÜN HER KÖŞESİNE DAĞILMIŞTIR.

-* HZ. PEYGAMBER VEFAT ETTİĞİNDE ONU GÖREN VE KENDİSİNDEN BİR ŞEYLER DİNLEYEN KİMSELERİN SAYISI YAKLAŞIK YÜZ BİN KİŞİDİR.

-* HZ. PEYGAMBERDEN EN ÇOK HADİS RİVAYET EDENLER : *

1- HZ. AİŞE

2- HZ. ABDULLAH BİN ÖMER

3- HZ. EBU HUREYRE

4- HZ. CABİR BİN ABDULLAH MEDİNEDE

5- ABDULLAH BİN ABBAS MEKKEDE

6- HZ. ALİ

7- ABDULLAH BİN MESUD

8- EBU MUSA EL EŞARİ KUFEDE

9- ENES BİN MALİK

10- İMRAN BİN HUSAYN

11- EBU ZEYD EL ENSARİ BASRADA

12- AMR BİN AS

13- AMR BİN AS IN OĞLU ( ABDULLAH )

14- UKBE BİN AMİR MISIRDA

15- MUAZ BİN CEBEL

16- EBU DDERDA

17- UBADE BİN SAMİT ŞAMDA

18- BUREYDE EL ESLEMİ

19- EBU BERZE EL ESLEMİ

20- HAKEM BİN AMR EL GIFARİ. HORASANDA.

*** MUHADRAMUN == (MUHADRAM ) : HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE YAŞADIĞI HALDE ONU GÖRME VE ONDAN BİR ŞEYLER DİNLEYİP ÖĞRENME İMKANINA ERİŞEMEYEN MÜMİNLERDİR.

***** TABİUN DÖNEMİNDE HADİSLERİN YAZILIMI VE TEDVİNİ ::: *****

- TABİUNUN İLK HALKASI HADİS YAZIMINA SICAK BAKMASA DA; İKİNCİ HALKASI BUNUN ZARURİ OLDUĞUNA İNANMIŞTI.

- TABİUN DÖNEMİNDE HADİS YAZMAKLA YAHUT EZBERLEMEK MAKSADIYLA HADİS YAZIMINA CEVAZ VERENLER :

1- SAİD BİN MÜSEYYEB

2- EŞ ŞABİ

3- HASANI BASRİ

4-HEMMAM BİN MÜNEBBİH

5- SAİD BİN CÜBEYR

6- EBU KİLABE

7- KATADE BİN DİAME

8- Muhammed(s.a.v) BİN ALİ

9- URVE BİN ZÜBEYR

10- ÖMER BİN ABDÜLAZİZ.

** HEMMAM BİN MÜNEBBİH İN SAHİFESİ; EBU HUREYRE DEN YAZILMIŞ VE ZAMANIMIZA KADAR GELMİŞ EN ESKİ YAZILI HADİS BELGESİ OLUP YAYINLANMIŞTIR.

** HALİFE ÖMER BİN ABDÜLAZİZ; HADİS TEDVİNİNİ RESMİ OLARAK BAŞLATAN DEVLET ADAMIDIR.

***** SAHABENİN TABİUNA HADİS NAKLİ :: *****

1- SAHABENİN BİZZAT HZ. PEYGAMBERDEN İŞİTTİKLERİ SÖZLERİ TÜM ORJİNALLİĞİNİ MUHAFAZA EDEREK TABİUNA AKTARMALARI.

2- SAHABE BAZAN BİR SÖZÜN KENDİSİNİ DEĞİL SÖZDEN ANLADIĞINI; FİİLİN KENDİSİNİ DEĞİL ONA YÜKLEDİĞİ ANLAMI NAKLETMİŞTİR.

3- SAHABENİN TABİUNA NAKLETTİĞİ HADİSLERİN BİR KISMI HZ. PEYGAMBERDEN DEĞİL KENDİSİ GİBİ SAHABİ OLAN BİR BAŞKA AKRANINDAN ALINMIŞTIR.

4- SAHABENİN HADİS NAKİL YOLLARINDAN BİRİSİ DE “ BİZE BÖYLE EMREDİLDİ” VEYA “ BİZE ŞU YASAKLANDI” DİYE BAŞLAYAN HADİSLERDİR.

5- SAHABENİN “ BİZ PEYGAMBERİN ZAMANINDA ŞÖYLE YAPARDIK “ DİYE BAŞLAYAN SÖZLERİ DE YİNE MERFU KABUL EDİLMİŞTİR.

* EDA = ŞEYHİN HADİS ALMA YOLLARINDAN BİRİSİYLE ELDE ETTİĞİ HADİSLERİ TALEBELERİNE RİVAYET TEMESİNE DENİR.

* TAHAMMÜL = ( TAHAMMÜLÜ HÜDİS = TAHAMMÜLÜL İLM): TALEBENİN ŞEYH ADI VERİLEN HADİS BİLGİNİNDEN RİVAYET TEMEYE HAK VE YETKİSİ BULUNAN HADİSLERİ ÇEŞİTLİ YOLLARLA ALMASINA DENİR.

* RİCAL = ( RİCALÜL HADİS ): HADİS USÜLÜ İLMİNDE HADİSLERİ RİVAYET EDEN RAVİLER. ( RACÜL KELİMESİNİN ÇOĞULU )

** MÜNEKKİDLER = HADİS RAVİLERİNİN ADALET DURUMUNU ORTAYA ÇIKARMAK MAKSADIYLA TENKİDE TABİ TUTAN ALİMLER. ( NAKLİ RİCALİ UYGULAYAN ALİMLER)

*SÜNNET VE HADİSİN YAZILI KAYNAKLARDA İSTİKRAR BULMASI :*

- HADİSLERİN HZ. PEYGAMBER HAYATTA İKEN AZ DA OLSA BİR KISMI YAZILMAYA BAŞLADI.

- SAHABE DÖNEMİNDE İSE; “ SAHİFELER DÖNEMİ “ DİYEBİLECEĞİMİZ BİR HADİS EDEBİYATI DOĞDU.

- SAHİFE : BİR YAPRAKLI YAZILI VESİKA DEĞİL BİR KAÇ SAHİFELİK HACİMDEN KİTAP DENECEK HACME KADAR DEĞİŞEN YAZILI VESİKADIR.

- SAHİFE SAHİPLERİ =

1- HZ. EBU BEKİR

2- HZ. ALİ

3- ABDULLAH BİN MESUD

4- EBU EYYUB EL ENSARİ

5- EBU HUREYRE

6- ABDULLAH BİN ABBAS

7- ABDULLAH BİN AMR BİN AS

8- ABDULLAH İBNİ ÖMER

9- HZ. AİŞE

10- ENES BİN MALİK

GİBİ HER BİR SAHABİNİN BİR SAHİFEYE SAHİP OLDUĞU BİLİNMEKTEDİR.

- * EBU HUREYRE NİN TALEBESİ HEMMAM BİN MÜNEBBİH E YAZDIRDIĞI VE “ HEMMAM BİN MÜNEBBİH SAYFASI “ OLARAK ŞÖHRET BULAN 138 HADİSTEN OLUŞAN RİSALE HARİÇ İŞ BU SAHİFELERDEN HİÇ BİRİ ZAMANIMIZA ULAŞAMAMIŞTIR.

- AHMED BİN HANBEL İN “ MÜSNED” İ İLK MUTEBER HADİ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

22 Eylül 2009, 12:30:53
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« Yanıtla #8 : 22 Eylül 2009, 12:30:53 »

İSLAM DİNİNİN TEMEL KAYNAKLARI: ÜNİTE:10

- HZ. PEYGAMBERİN SÜNNETİNİ BİZE ULAŞTIRAN EN ÖNEMLİ KAYNAK OLARAK HADİSLER; KURAN GİBİ HZ. PEYGAMBER TARAFINDAN YAZDIRILIP MUHAFAZA EDİLMEMİŞTİR.

- HADİSLERİN BİR KISMI YAZILARAK BÜYÜK BİR KISMI DA ŞİFAHİ RİVAYET YOLU İLE NESİLDEN NESİLE NAKLEDİLEREK GELMİŞ VE HİCRİ İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ ASIRLARDA RİVAYET ZİNCİRİNDE YER ALAN RAVİLERİ İLE BİRLİKTE TEDVİN VE TASNİF EDİLMİŞLERDİR.

-***HADİSLERİN MARUZ KALDIĞI TEHLİKELER : ***

1- HADİSLERİN KAYBOLMASI:

2- HADİSLERİN TAHAMMÜL VE EDASINDA BİR EKSİKLİK VE YANLIŞLIĞIN OLMASI :

3- HADİSLERİN UYDURULMASI:

******** HADİSLERİN KAYBOLMASI: ***********

- İLK ÜÇ NESLİN ( SAHABE TABİUN VE TEBEİ TABİUN ) HADİSLERİ; EZBERLEMEK YAZMAK TEDVİN VE TASNİF ETMEK İÇİN GÖSTERDİĞİ ÇABANIN HADİSLERİN KAYBOLMA TEHLİKESİNİ ORTADAN KALDIRDIĞINDA HİÇ ŞÜPHE YOKTUR.

********** HADİSLERİN TAHAMMÜL VE EDASINDA BİR EKSİKLİK VE YANLIŞLIĞIN OLMASI : ***************************

- SAHABEDEN İTİBAREN ;

1- HERHANGİ BİR RAVİNİN HADİSİ ALIRKEN ( TAHAMMÜL ) EKSİK VE YANLIŞ İŞİTMESİ VEYA YANLIŞ ANLAMASI ;

2- BAŞKASINA NAKLEDERKEN (EDA) (KASITLI VEYA KESITSIZ) EKSİK VE YANLIŞ RİVAYET ETMESİ

HADİSİN MARUZ KALMASI MUHTEMEL TEHLİKELERDENDİR.

A - ** EDA : ŞEYHİN HADİS ALMA YOLLARINDAN BİRİSİYLE ELDE ETTİĞİ HADİSLERİ TALEBELERİNE RİVAYET ETMESİNE EDA DENİR.

B - ** TAHAMMÜL = (TAHAMMÜLÜL HADİS) : BİR KİMSENİN BAŞKALARINA NAKLETMEK MAKSADIYLA HADİS RİVAYET EDEN BİR ŞEYHTEN ( HADİS ALİMİNDEN) RİVAYET ETTİĞİ HADİSLERİ ÇEŞİTLİ YOLLARLA; ( YA İŞİTEREK YA KİTAPLARINI ALARAK YA ONA ARZEDEREK ) ALMASI YANİ ONLARI BAŞKASINA DEVRETMEK ÜZERE YÜKLENMESİDİR.

C - ** LAHN : HADİS METİNLERİNDE DİL HATALARI İŞLEMEK.

D - ** KALB : KELİMELERİN DİZİLİŞİNİ CÜMLELERİN SIRALANIŞINI DEĞİŞTİRMEK.

E - ** TASHİF : KELİMELERİN HAREKE VE NOKTALAMA İŞARETLERİNDE HATA ETMEK.

F - ** TAHRİF : KELİME VE CÜMLELERİ DEĞİŞTİRMEK.

G - ** İDRAC : HADİS METİNLERİNİN BAŞINA ORTASINA VEYA SONUNA BİR KELİME VEYA CÜMLE İLAVE ETMEK.

H - ** ZİYADE : DAHA SİKA BİR RAVİYE MUHALİF OLARAK BİR HADİSİ BAZI İLAVELERLE RİVAYET ETMEK.

J - ** MANA İLE RİVAYET EDİLEN HADİSİN HZ. PEYGAMBERİN MERAM VE MAKSADINI TAM OLARAK YANSITAMAMASI GİBİ TEHLİKELERDİR.

********** HADİSLERİN UYDURULMASI: ************

- BİR TAKIM ART NİYETLİ KİMSELERİN HADİS ZIRHINA BÜRÜNEREK KENDİ GÖRÜŞ VE DÜŞÜNCELERİNİ HZ. PEYGAMBERE DAYANDIRMA ARZULARIDIR.

* HADİS UYDURMACILIĞINA ZEMİN HAZIRLAYAN ŞARTLAR :

1- CAHİLİYYE DÖNEMİNDE KÖKLEŞMİŞ KABİLE VE KAVMİYET TAASSUBUNUN HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE BÜTÜN KÖKLERİYLE KURUMAMIŞ OLMASI

2- HZ. PEYGAMBERİN VEFATIYLA BAŞLAYAN HİLAFET TARTIŞMALARI ÖZELLİKLE HAŞİMİ – EMEVİ MÜCADELESİ

3- CEMEL VE SIFFİN SAVAŞLARINDAN SONRA İDEAL HİLAFET YÖNETİMİNDEN PADİŞAHLIK YÖNETİMİNE GEÇİLMESİ.

* - - HADİS UYDURMA FAALİYETİNİN SİSTEMLİ BİR FAALİYETE DÖNÜŞMESİ; HZ. OSMAN’IN KATLİYLE BAŞLAYAN SÜREÇTİR.

* HADİSÇİLERİN HADİSLERİ KORUMAK İÇİN YAPTIKLARI ÇALIŞMALAR: *

* A – İLK ÖNEMLİ ÇALIŞMALAR: HADİSLERİ KAYBOLMA TEHLİKESİNDEN KORUMAYA VE SONRAKİ NESİLLERE ULAŞMASINI SAĞLAMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALARDIR.

1- HIFZ VE ZAPT : HADİSLERİ EZBERLEME VE EZBERLENENİ HAFIZADA TUTMAYA YÖNELİK FAALİYETLER.

- HADİS İLMİNDE EN YÜKSEK DERECEYE ULAŞMIŞ MUHADDİSLERE DE HAFIZ DENMİŞTİR.

2- KİTABET : HADİS YAZIM FAALİYETLERİDİR

3- ER RIHLE Fİ TALEBİL HADİS : HADİSLERİ ALMAK ALDIĞI HADİSİN DOĞRULUĞUNU TESBİT ETMEK VE DAHA SONRALARI YAZMAK İÇİN; UZUN YORUCU GÖÇ VE YOLCULUKLARA ÇIKMAK.

- HATİB BAĞDADİ ‘ NİN “ ER RIHLE Fİ TALEBİL HADİS” ADLI ESERİ BU ÇALIŞMALARI KONU ALIR.

4- TEDVİN VE TASNİF HAREKETİ :

- TEDVİN; HADİSLERİ YAZARAK BİRARAYA GETİRME FAALİYETİDİR.

- TASNİF İSE; HADİSLERİ KONULARINA GÖRE AYIRARAK AYNI KONUDAKİ HADİSLERİ BİR BAŞLIK ALTINDA BİRARAYA GETİRMEK İÇİN YAPILAN ÇALIŞMALARDIR.

- HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KISMEN DE OLSA BAŞLAYAN TEDVİN FAALİYETİ ÖMER BİN ABDÜLAZİZ ZAMANINDA RESMİ BİR HÜVİYET KAZANMIŞTIR.

- DAHA SONRA HADİSİ KORUMANIN YEGANE YOLU OLARAK KABUL EDİLMİŞTİR.

* B - İSNAD TATBİKİ.:

- İSNAD ; HADİSİN HZ. PEYGAMBERE VARINCAYA KADAR MUTTASIL BİR ŞEKİLDE GÜVENİLİR KİMSE TARAFINDAN YİNE GÜVENİLİR KİMSEDEN RİVAYET EDİLMESİ DURUMUDUR.

- İSNAD; BAŞKA MİLLETLERDE BULUNMAYAN VE YALNIZ MÜSLÜMANLARA HAS BİR SİSTEMDİR.

- HADİSÇİLER; HADİSLERİN HER TÜRLÜ ŞAİBEDEN KORUNMUŞ OLARAK RİVAYET EDİLMESİNİ TEMİN ETMEK İÇİN HZ. PEYGAMBERDEN HADİS RİVAYET EDERKEN ARADA BULUNAN RAVİLERİ TEK TEK ZİKRETME MECBURİYETİ GETİREN İSNAD SİSTEMİNE ÇOK ÖNEM VERMİŞLERDİR.

- HADİS UYDURMA FAALİYETİNE KARŞI AÇILAN MÜCADELEDE BAŞVURULAN İLK ÖNLEM; İSNAD SİSTEMİ OLMUŞTUR.

- İSNAD; HER HADİSİN GARANTİ BELGESİ SAYILMIŞ KİŞİNİN KİMLİĞİ NESEBİYLE BELİRLENDİĞİ GİBİ HADİSİN DEĞERİ İSE SENEDİYLE TESBİT EDİLİR OLMUŞTUR.

- HADİSÇİLERE GÖRE; EĞER İSNAD OLMASAYDI BİR TARAFTAN EHLİ KÜFÜR DİĞER TARAFTAN EHLİ BİD’AT HADİS UYDURMAK SURETİYLE İSLAMIN NURUNU SÖNDÜRECEKLERDİ.

- DOLAYISIYLA İSLAMDAN ÖNCEKİ DİNLERİN BAŞINA GELEN İSLAMIN DA BAŞINA GELECEK VE DİNDE HER TÜRLÜ TAHRİFATA MÜSAİT BİR ZEMİN OLUŞACAKTI.

- BU HAREKETİN BAŞLAMASIYLA BİRLİKTE HADİSLER SADECE ANLAM İFADE EDEN BİR METİN OLMAKTAN ÇIKMIŞ METNE DEĞER KAZANDIRAN BİR SENEDİ DE BÜNYESİNE ALARAK İKİ ANA BÖLÜMDEN MÜTEŞEKKİL BİR YAPIYA DÖNÜŞMÜŞTÜR.

- DAHA SAHABE DÖNEMENDE (Hz. ÖMER VE Hz. ALİ’NİN) BİRİSİ PEK BİLİNMEYEN BİR HADİSİ RİVAYET ETTİĞİNDE BUNU BİZZAT HZ. PEYGAMBERDEN İŞİTTİĞİNE DAİR İKİNCİ BİR ŞAHİD GETİRMESİNİ İSTEMELERİ İSNAD TATBİK SİSTEMİNİN İLK ÖRNEĞİDİR.

* C - İSNAD TENKİDİ : İSNADDA YER ALAN RAVİLERİN GERÇEKTEN BİRBİRİYLE GÖRÜŞÜP GÖRÜŞMEDİKLERİNİ HADİS ALIŞ VERİŞİNDE BULUNUP BULUNMADIKMARINI AYRICA GÜVENİLİR OLUP OLMADIKLARINI TEK TEK TESBİT ETMEYE İSNAD TENKİDİ DENİR.

- HADİSÇİLERİN SAHİH VE UYDURMA HABERLERİ BİRBİRİNDEN AYIRMAK VE HADİSLERİ HER TÜRLÜ TEHLİKEDEN KORUMAK İÇİN BAŞLATTIKLARI ÜÇÜNCÜ MÜCADELE YOLU; İSNAD TENKİDİ YÖNTEMİ İLE OLMUŞTUR.

- * NAKDİ RİCAL: ( İNTİKAD İNTİKADI ESANİD ) : = HADİS RAVİLERİNİN ADALET DURUMUNU ORTAYA ÇIKARMAK MAKSADIYLA TENKİDE TABİ TUTULMALARIDIR.

* İSNAD TENKİDİ İKİ AYRI ARAŞTIRMADAN İBARETTİR:

1- BİRİNCİ ARAŞTIRMA :

A- LİKA = İSNADDA YER ALAN RAVİLERİN GÖRÜŞÜP GÖRÜŞMEDİKLERİ. BUNA LİKA DENİR.

B- SİMA = BİRBİRLERİNDEN HADİS ALIP ALMADIKLARI. BUNA SİMA DENİR.

C- TAHAMMÜL – EDA = HANGİ YOLLA ALDIKLARI.

D- İNKİTA VE İTTİSAL = İSNADIN İNKİTA VE İTTİSAL YÖNÜNÜ ARAŞTIRMAK

2- İKİNCİ ARAŞTIRMA :

A – ADALET = HADİSLERİN İSNADINDA YER ALAN RAVİLERİN GÜVENİLİRLİKLERİ. BUNA ADALET DENİR.

B – ZAPT = HADİSLERİN İSNADINDA YER ALAN RAVİLERİN HAFIZA GÜCÜ ( ZAPT ) BAKIMINDAN DURUMLARINI TESBİT ETMEKTİR.

* D – İSNAT SİSTEMİNE GÖRE HADİSLERİN TASNİFİ.:*

* İSNAD SİSTEMİNDE ÖNEMLİ DÖRT TEMEL UNSUR VARDIR;

1- İSNADIN KENDİSİNDE SON BULDUĞU KİMSE.

2- İSNADIN HER TABAKASINDA YER ALAN RAVİ SAYISI.

3- İSNADI OLUŞTURAN RİVAYET ZİNCİRİNİN HALKALARI ARASINDA HERHANGİ BİR KOPUKLUĞUN ( İNTİKAL) OLUP OLMADIĞI ( İTTİSAL ).

4- İSNADI OLUŞTURAN RAVİLERİN CERH VE TADİL BAKIMINDAN DURUMU.

* BUNA GÖRE HADİSLERİN DURUMU :

1-

A: MERFU: EĞER İSNADIN KENDİSİNDE SON BULDUĞU KİMSE HZ. PEYGAMBER İSE YANİ RİVAYET EDİLEN METİN HZ. PEYGAMBERE AİT BİR SÖZ FİİL VE TAKRİRİ BİLDİRİYORSA O HADİS MERFU DUR.

- B : MEVKUF : SAHABEDE SON BULUYORSA O HADİS MEVKUF TUR.

- C : MAKTU : HADİSİN İSNED YOLUYLA ULAŞTIĞI SON KİMSE TABİUNDAN BİRİ İSE MAKTU DUR.

-DİNDE DELİL – HÜCCET OLMASI BAKIMINDAN MUTEBER OLAN MERFU HADİSLERDİR.

2-

- A : MÜTEVATİR : İSNADIN HER TABAKASINDA YER ALAN RAVİ SAYISI ŞAYET YALAN ÜZERİNDE İTTİFAK ETMELERİ AKLEN MÜMKÜN OLMAYAN BİR KALABALIK İSE BU HABER MÜTEVATİR DİR.

- B : AHAD : HABER HER HANGİ BİR TABAKADA BU VASFI KAYBETMİŞSE AHAD DIR.

-AHAD HABERLER :

1- MEŞHUR VEYA MÜSTEFİZ : AHAD HABERLERDEN RAVİ SAYISI ÜÇ KİŞİDEN AŞAĞI OLMAYAN HADİSLERE MEŞHUR VEYA MÜSTEFİZ DENİR.

2- AZİZ : AHAD HABERLERDEN RAVİ SAYISI İKİ KİŞİDEN AŞAĞI DÜŞMEYEN RİVAYETLERE AZİZ DENİR.

3- GARİB VEYA FERD : HER TABAKADA VEYA İSNADIN BAZI TABAKALARINDA RAVİSİ TEK KALAN HABERLERE DE GARİB VEYA FERT DENİR.

* MÜTEVATİR HADİSLER KESİN İLİM ( İLMİ YAKİN ) İFADE ETTİKLERİNDEN KURANDAN SONRA EN BÜYÜK HÜCCET KABUL EDİLİR.

* AHAD HABERLER ( MEŞHUR AZİZ GARİB ) ZANNİ BİLGİ İFADE ETTİKLERİNDEN MÜTEVATİR İLE AYNI DERECEDE SAYILMAZLAR.

- ANCAK HER YÖNDEN SAHİH OLAN AHAD HABERLER DİNİN BİLGİ KAYNAĞI OLARAK KABUL EDİLMİŞLERDİR.

- ÖTE YANDAN BAZI BİLGİNLER İSLAMIN İNANÇ ESASLARINI BAZILARI DA AĞIR HAD CEZALARINI AHAD HABERLER ÜZERİNE BİNA ETMENİN DOĞRU OLMADIĞINI SAVUNMUŞLARDIR.

3-

- A : MÜSNED VEYA MUTTASIL : İSNADI OLUŞTURAN RAVİLER ARASINDA HER HANGİ BİR KOPUKLUK ( İNKITA ) SÖZKONUSU DEĞİLSE O HADİS MÜSNED VEYA MUTTASIL DIR.

- B : MUNKATI : RAVİLERDEN BİRİ TERKEDİLMİŞSE YANİ RİVAYET ZİNCİRİNİ OLUŞTURAN HALKALAR ARASINDA BİR KOPUKLUK SÖZKONUSU İSE O HADİS MUNKATIDIR. MUNKATI İKİYE AYRILIR.

-1 - MUALLAK : İSNADIN BAŞ TARAFINDAN BİR VEYA BİR KAÇ RAVİ TERKEDİLMİŞSE HABER MUALLAK TIR.

- 2 - MU’DAL : İSNADIN HER HANGİ BİR YERİNDEN PEŞPEŞE İKİ RAVİ DÜŞMÜŞSE MU’ DAL DIR.

- C :-1- SENEDDEN DÜŞEN RAVİ SAHABEDEN BİRİSİ İSE YANİ TABİUNDAN BİRİSİ SAHABEYİ ATLAYARAK HZ. PEYGAMBERDEN RİVAYET ETMİŞSE BUNA MÜRSEL HADİS DENİR.

...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: 1 [2]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes