๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ => Ders Notları ve Özetler => Konuyu başlatan: nasbil üzerinde 18 Mayıs 2010, 15:46:04



Konu Başlığı: İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
Gönderen: nasbil üzerinde 18 Mayıs 2010, 15:46:04

İSLAM FELSEFESİ
12.HAFTA

SÜHREVERDİ-İŞRAKİYYE
•   HAYATI VE ŞAHSİYETİ
•    ESERLERİ
•    FELSEFESİNİN KAYNAKLARI
•   YÖNTEMİ
•    SÜHREVERDİ VE MEŞŞAİLİK
•    NUR SEMBOLİZMİ
•    DOĞU BATI SEMBOZLİZMİ
•    RUH GÖRÜŞÜ
•    NÜBÜVVET
•    ETKİLERİ
•    İŞRAKİLİK

Hayatı ve Şahsiyeti
   Sühreverd 1155 – Halep 1191
   Şeyhu’l-işrak
   el-Maktul
   Meşşai felsefe eleştirmeni, işrak/rasyonel sezgi yoluyla aydınlanma yolunun kurucusu
   Asaletu’l-mahiye görüşünün savunucusu

Eserleri
   Telvihat, Mukavemat, Hikmetu’l-işrak
   Heyakilu’n-nur, el-evhadu’l-imamiyye
   Pertevname, Lemehat
   Gurbetu’l-garbiyye, lügat-i muran vd.
Felsefesinin Kaynakları
   Ezeli Hikmetin/Hikmet-i halide tevarüs edicisi
   İrfan yönünden kaynakları: Vahiy, tasavvuf
   Nazari yönden: Yeni-Eflatunculuk, Meşşailik
   Kültür yönünden: Zerdüştlük ve eski Fars dinleri
   Keşfi hikmet yönünden: Hermetizm
   Sühreverdi’nin felsefesi bu kaynakların islam düşüncesi potasında bir sentezi ile oluşturulmuştur
   Meşşailik
   Oluşun sudurla açıklanması
   Fark: nur sudur sürecinde varoluşa katılır
   Meşşai felsefe işraka geçmek için bir vasıtadır
   Zerdüştlük
   Nur-zulmet dikotomisi
   Hermetik düşünce: Doğulu felsefe zincirinin ilk halkası Hermes’tir/İdris’tir.
   Tasavvuf
   Hallac, Ebu Yezid el-Bistami, Ebu’l-Hasan Harrakani’yi ilimde kendi öncüleri olarak kabul eder
   Felsefi yöntemi keşfe dayalı olarak kurulmuştur
   Hakikate varmanın yolu: Ruhsal ve bedensel bir arınma
   Tasavvuftan farkı: Seyr u sülukun kaidelerini akli olarak belirlemesi


Hakikate  Ulaşma Yöntemi
   Meşşai felsefenin nazar ve istidlal yöntemine karşı mistik tecrübeye dayanan teosofik bir düşünme biçimi
   İstidlale dayalı araştırmanın öncüsü: Aristoteles
   Keşfe ve sezgiye dayalı araştırmanın öncüsü: Eflatun > Camasb, Büzürgmihr, Agathedemon ve Hermes’in geliştirdikleri hikmetin temsilcisi
   Bilgelerin babası: Hermes/İdris > Sütunları: Empedoklese, Pisagor
   Hakikate ulaşma yöntemi açısından düşünürlerin tasnifi
   Hem keşfi hem nazarı kullananlar: Teosofistler > Hakim-i müteellih > yöntemin adı: TEELLÜH
   Sadece nazarı kullananlar: Meşşai filozoflar > yöntemin adı: BAHS
   Sadece keşfi kullananlar: > Müteellih > sufiler

Meşşailik Eleşirisi
   Kategoriler: Kategorileri beşe indirme ve kaynağını Arkhutos’a götürme
   Tanım teorisi: Bir şeyin cinsi ve faslı her zaman bilerek kesin bir şekilde tanımalamak mümkün değildir ve tespit edilen faslın o şeyin hakikati olduğuna dair bir güvence her zaman mevcut değildir
   Cismin tanımına dönük eleştiri: Cismin temeline belirsiz bir şey olan heyulayı koymak yanlıştır. Cismin ayrıcı vasfı kesintili ve kesintisiz olmak değil, ölçüdür.
   Bilgi: Algının temelinde tecrid/soyutlama değil nur yatar
   Bilgi bilenle bilinen arasında bir özdeşleşme değildir; algıdan sonra nefsle suret ayrı şeyler olarak bulunur > Algı olsun veya olmasın daima sen sensin

Nur Sembolizmi
   Felsefenin temel kavramı varlık değil nurdur
   Bütün varoluş nurla açıklanır
   Nurlar hiyerarşisi: Varlıkta derecelenme
   Nuru kendisinden gelen: saf nur
   Nuru başkasından gelen: arazi nur
   Kendinin farkında olan nur: Nur-ı mücerred
   Farkındalığın kendinden olmaması: Nur-ı ârız
   Kendinin farkında olmayan varlık: Berzah/Heye’t-i zulmaniyye/Karanlık
   Oluş: Işıklar ışığından sudur
   Işıklar ışığı/nuru’l-envar: Tanrı
   Nurun kesafet ve letafeti: varlıkta derecelenme ve çeşitlilik
   karanlık: Işığın yokluğu; müstakil varlığı yok > Bu görüşte Zerdüştlükteki dualizm yok > Karnlığın varlığı izafidir

Doğu - Batı Sembolizmi
   Doğu: Aydınlığın, bilginin yurdu
   Batı: karanlığın, cehaletin ve kötülüğün yurdu

Ruh  Görüşü
   Ruh cisimsel olmayan bir cevherdir
   Beden ruh için bir kafestir
   Kötü ruhlar karanlıklar dünyasına, iyi ruhlar nurlar nuruna ulaşır





Sudur
   Meşşailikteki akılların yerini nurlar almıştır
   Sudurun muhtevası dışında yapısı aynı kalmıştır
   Nurlar onuncu bir nurda sona ermez, sonsuza kadar sudur eder
   Ulvi alemle süfli alem arasında berzah vardır: Eflatunun matematiksel idealarına tekabül eden alem
   Kainat nurlar nuru gibi ezelidir: nurani birlik

Nübüvvet
   Nübüvvet: Peygamberlerin keşf ve müşahede yoluyla nurlar nurundan bilgi alması
   Ilahi kaynaktan bilgi almak süreklidir > Nübüvvetin sürekli olduğu fikri > katline neden olmuştur
   Taftazani’ye göre Sühreverdi Hz. Muhammed’in son peygamber olduğunu kabul eder fakat konuya Allah’ın kudreti açısından bakınca nübüvveti devam ettirmenin imkansız olmadığına hükmeder
   Peygamberlik toplumlar için zorunludur: Yasa ve düzene ihtiyaç
   Yasa ve düzenin şeri/ilahi olması gerekli
   Peygamberlik Hz. Muhammed’le tamamlanmış ve kemale ermiştir

Etkisi
   İşrak felsefesinin vahdet-i vücudla bütünleşmesi
   İbnu Tufeyl’in Hayy b. Yakzan’ında görülen etki
   Takipçileri
   İlahiyyun, müteellihun, hükema-ı müteellihin: İşrakiler
   Şehrezuri, Kutbuddin Şirazi, İbn Kemmune, Seyyid Şerif Cürcani

Bir Ekol Olarak İşrakilik
   Hakikate ulaşma yöntemlerinin tasnifinde işrakiliğin geleneksel tanımı:
   Hakikate ulaşmanın yolları
    Nazar ve istidlal: vahiy temelli Kelam ve Akıl temelli Felsefe
   Riyazet ve müşahede: vahiy temelli tasavvuf ve akıl temelli işrakili
   Keşf ve nazar arasında gerçekleştirilen telif osmanlı dünyasında etkili olmuştur: Kayseri, Fenari, Kınalızade, Bosnevi, Şeyh Galib, Bursevi vd.
   İranda: Molla Sadra, Lahici, Taki Meclisî, Şüsterî, Recebali Tebrizi, Sebzevari
   Günümüzde İran’da hikmet-i mütealiye adı altında Molla Sadra çizgisi içerisinde tesirlerini sürdürmektedir




Konu Başlığı: Ynt: İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
Gönderen: yagmur1453 üzerinde 05 Mayıs 2019, 21:26:11
Esselamu aleyküm,
Akıl ve mantığı kullanarak olusturulmus genellikle. Hakikate ulasmak için ise araştırma  ve bulguları değerlendirmeyi hedef almış. Paylaşım için Allah razi olsun bugün de bilgi sahibi olduk çok şükür.


Konu Başlığı: Ynt: İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
Gönderen: Fatihhan üzerinde 21 Ağustos 2019, 13:36:34
muhterem kardeşim sizden bir şey rica edeceğim . tek ders sınavı ile mezun olmak için sınava gireceğim tefdir metinleri 1 pdf lerim harddiskten silinmiş varsa veya bulabileceğim bir yol varsa bana bildirir misiniz.not .ivedi


Konu Başlığı: Ynt: İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
Gönderen: Mehmed. üzerinde 22 Ağustos 2019, 05:26:39
Şu an elimizde bulunmamakta . Elimize geçtiği zaman haberdar ederiz inşallah. Selam ve dua ile.


Konu Başlığı: Ynt: İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
Gönderen: Züleyha üzerinde 22 Ağustos 2019, 14:52:57
Allah razı olsun hocam insallah selam ve dua ile