๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Delilli Şafi İlmihali => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 09 Mart 2010, 15:58:02



Konu Başlığı: Sehiv-Tilavet ve Şükür Secdesi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 09 Mart 2010, 15:58:02
Sehiv-Tilavet ve Şükür Secdesi  

Namazda terk edilen (unutulan) fiiller üç şey olup bunlar; farz, sünnet veyahey´atlir

Terkedilen farz (rükün) işe; sehiv secdesi yalnız yeterli değildir. Terkettiği o farz için zaman yakın ise, hemen yerine getirmek gerekir.

Terke dilen sünnet ise ve o sünnetten sonraki rükne girilmemişse o sün­net yerine getirilir. Rükne girilmişse artık geri dönülmez. Namaza devam edilir. Daha sonra yanılmış olduğu için sehiv secdesi yapar.

Terkedilen hey´at ise; O´nun için herhangi bir şey yapılmaz ve sehiv secdesi de gerekmez.

Namazın rekatlarında şüpheye düşen bir kişi, kanaatin en azını nazar-ı itibare alarak namazını kılar.

Sehiv secdesi sünnettir, zamanı ise selamdan Öncedir.

Tilavet Secdesi

Kur´an-ı Kerim´i okuyan, dinleyen ve işiten kimse için 14 Ayet-i Keri­me´nin okunuşu anında tilavet secdesi yapılması sünnet-i müekkededir.

İbn-i Ömer´den şöyle rivayet edilmiştir: "Resulallah (s.a.v.) Kur´an-ı Kerim´i okurdu. Biz de onunla birlikte secdeye giderdik. Öyle ki bazıları­mız alnı için secde yerini bulamazdılar." [1]

Sarhoş, cünüp, hayız ve nifas halinde bulunan birinin, bu 14 Ayet-i Kerime okunduğu için tilavet secdesi yapması sünnet değildir.

Sayıları 14 olan secde ayetleri şunlardır: İki tanesi Hac Suresi´nde Mup, bu iki taneden ikincisi Hanefilerce Secde-i Tilavet ayeti kabul edil­mediği için Kuran-ı Kerimler´de işaret edilmemiştir. Bu Ayet-i Kerime Hac Suresi´nin 77.nci Ayet-i kerimesi olup, Şafiilerin özellikle buna dik­kat edip bu ayet okunduğu zaman tilavet secdesini yapmaları gerekir.

Diğer on iki Ayet-i Kerime şu surelerde olup, genelde secde işaretle­riyle gösterilmiştir: "A´raf, Ra´d, Nahl, İsra. Meryem, Furkan, Nemi, Sec­de, Fussilet, Necm, İnşikak ve İkra´ s ürelerinde d ir.

Sa´d suresinde işaret edilen ayet, tilavet secdesi olmayıp, şükür secde-sidir. Namaz haricindeyken bu tilavet ayetlerinden biri okunduğu zaman secde etmek gerekir. Namazda iken başka biri tarafından bu Ayet-i keri­melerden biri tilavet edildiği zaman, secde etmek caiz değildir.

Tilavet secdesinin yapılmasının zamanı, secde ayeti okunduktan son­radır. Uzun bir fasıla geçerse artık secde yapılmaz. Secde ayeti tekrarlan­dıkça, tekrarlandığı kadar secde yapılır. Namaz dışında secde ayeti okun­duğu zaman niyet getirip ellerini kaldırarak, iftitah tekbiri alınır, bir secde yapılır, sonra oturup selam verilir.

Tilavet secdesinin rükünleri şunlardır:

a)  Niyet getirmek
b) Tekbir almak
c)  Selam vermek .

Şartlan ise, Necasetten taharet, Setr-i avret, İstikbal-i kıble gibi nama­zın şartlandır.


[1] Buhari, 1025

Şükür Secdesi

Bir nimetin gelmesinden, bir belanın defolmasından veya bela ve ka­zalara uğramış bir düşkünü görmesinden veyahut açıkça isyan eden bir asiyi görmesinden dolayı şükür secdesi etmek sünnettir.

Ebubekir (r.a.) şöyle demiştir: "Peygamber (s.a.v.) kendisine sevinç verici bir haber veya bir müjde gelince Allah´a şükretmek üzere secdeye kapanırdı" [1]

[1] Ebu Davud, 2774.