> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Delilli Şafi İlmihali > Hacc
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hacc  (Okunma Sayısı 1977 defa)
10 Mart 2010, 18:35:12
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 10 Mart 2010, 18:35:12 »



Hacc

Haccın lugattaki anlamı, kasdetmek manasınadır.

Istılahta ise, rükünlerine riayet etmekle birlikte ibadet için Kâbe-i Muazzama´yı ziyaret etmektir.

Hacc, islamın beş şartından biri olup, zaruri olarak bilinmesi gereken farzlarından bir farzdır.

Fakihlerin çoğunun görüşüne göre Hicret´ten altı sene sonra yani H.6. senesinde farz kılınmıştır.

Delili kitap, sünnet ve icma-ı ümmettir. İnkâr eden kâfir olur.

Gidip gelebilecek kadar yol masrafına ve bu süre içerisinde nafakasını karşılamakla yükümlü olduğu kişilerin ihtiyaçlarını karşılayacak mala sa­hip olanlara faizdir. Bu imkânlara sahip olan müslümanların ömründe bir defa haccetmeleri farzdır.

ALLAH´u Teala Kur´an-ı Kerimde,

"ALLAH için hacc ve umreyi tamamlayınız." (Bakara: 2/196) buyurmuştur.

Başka bir ayeti kerimede Allahu Teala şöyle buyurur: "Şüphesiz ki in­sanlar için ilk kurulan ev, Mekke´deki mübarek ve alemler için hidayet vesilesi olan Ka´he´dir. Orada apaçık alametler vardır, ibrahim´in maka­mı vardır. Kim oraya gelirse emin olur. Oraya gitmeye yol bulan kimseye ALLAH için Ka´be´yi ziyaret etmek farzdır. Kim nankörlük ederse imkanı olduğu halde haccetmezse bilsin ki ALLAH alemlerden müstağnidir" (Al-i imran: 3/96-97)

Ebu Hureyre (r.a.)´dan rivayet olunduğuna göre Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurur:

"Kim ALLAH için hacceder ve o esnada zevcesine yaklaşmaz, günah da işlemezse, anasından yeni doğmuş gibi günahsız olarak döner."

Hadisi şerifte peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur. "Kim kendi­ni Ka´be´ye ulaştıracak azık ve yol vasıtasına sahip olur da haccını eda etmezse o kimsenin yahudi ve hınstıyan olarak ölmesinde hiç bir mani yoktur."

Bu anlamda hadisi şerif ve ayeti kerimeler çok fazla olmakla beraber oraya kadar yapılabilecek masraflar için imkan olursa her müslümanın ömründe en az bir kere haccetmesi farzdır.

Ebu Hureyre (r.a.) şöyle rivayet eder. "Hangi amel daha faziletlidir Ya Resulallah" diye soruldu.

ALLAH resulü: ALLAH´a ve resulüne iman etmektir. Sonra hangisi daha faziletlidir? diye soruldu. ALLAH yolunda cihaddır. buyurdu. Daha sonra hangisidir, sorusuna, Eksiksiz ve kusursuz olarak ifa edilen hacdır, buyurdular. " [3] Hac, günahların affına vesile olunan bir ibadet olması sebebiyle ehemmiyeti çok fazladır.

Abdullah İbni Ömer (r.a.) Peygamberimiz (s.a.v.)´in şöyle buyurduğu­nu rivayet eder:

" Hacı evinden çıktıktan sonra her bir adımına ALLAH bir sevap yazar re bir günahım siler. Hacılar Arafat dağında durduklarında ALLAH melek­lerine karşı onlarla övünür ve şöyle buyurur:

´Bakın benim kullarıma çeşidi bölgelerden buraya akın ettiler. Sizi şa­hit kılıyorum ki günahları yağmur taneleri ve Alic denilen yerin kumları sayısınca olsa bile onları affettim.

Cemrelere taş attığı zaman kıyamet gününe kadar ALLAH´ın ona ne ka­dar mükafat vereceğini hiç kimse bilmez. Saçım traş ettiğinde de, başın­dan kırpılan her saç teli için kıyamet gününde onun için bir nur vardır. Ka benin etrafındaki son tavafını yaptığında ise, annesinin kendisini doğurduğu gün gibi günahlarından tertemiz olarak arınır.´

[1] Müslim. 1350

[2] Tirmizi, İmam

[3] Ranazus- salıhi, 27H

Haccın Farz Olmasının Şartları

Haccın farz olmasının şartları yedi tanedir:

1- Müslüman olmak.

2- Ergenlik çağına girmiş olmak.

3- Akıllı olmak.

4- Hür olmak.

5- Yiyecek ve azığı olmak.

6- Bineği olmak.

7- Yolun emniyetli olması ve güç yetirmek.

Haccın Rükünleri

Haccın rükünleri dört tanedir:

1- Niyetle beraber ihrama girmek.

2- Arafatta vakfe´ye durmak.

3- Kâbe-i Şerifi tavaf etmek.

4- Safa ile Merve arasında sa´y etmek.

Yiyecek ve azığı olmak ile bineğin olması için Ali İmran suresinde 96 ve 97. ayetlerinin tefsirlerinde Peygamber (s.a.v) "Oraya gitmeye yol bu­labilen kimseye ALLAH için Kabe´yi ziyaret etmek farzdır." ayel okudu­ğunda birisi, Ey ALLAH´ın resulü, nasıl yol bulabiliriz, nedir o yol  dedi.

Hz. Peygamber (s.a.v) cevaben: "Azık ve binektir." buyurdu. Enes bin Malik´ten şu halde hacce gidip gelecek kadar kendisine ge­rekli olan yol masrafı yiyecek ve vasıta ücretine sahip olmak ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin nafakasına karşılayacak imkana sahip olan ki­şi, azık ve binek, sahibi olmakla kıyaslanır.

Yolun emniyetli olması ve yol şartlarına güç yetirmek. Diğer şartlar hasıl olduktan sonra hacca yetişmek için yol şartlarının müsait olmasıdır.

1. İhrama girmek, haccın ilk rüknüdür. Niyetle birlikle ihrama girilir. Bundan maksat hac ve umre ibadetlerine başlama niyetidir. Temettü, îf-rad veya kıran haccından hangisi ifa edilmek isteniyorsa ihrama girilir gi­rilmez niyet getirilir. Mesela ifrad haccı yapmak istenirse şöyle niyet edi­lir:

´ALLAHım senin rızanı kazanmak için haccetmek istiyorum. Onun ifası­nı bana kolay kıl ve benden kabul eyle.´ Diğer hac şekilleri için de onlara göre niyet edilir.

2. Arafat vakfesini yapmak. Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurmuş­tur: "Hac Arafat´ta vakfeye durmakdır. Kim toplanma gecesi fecirden ön­ce Arafat´ta bulunursa, hacca yetişmiştir "

Arafat vakfesi hac ibadetinin en önemli rüknü ve haccın temelidir.

Arafat vakfesinin zamanı arefe günü öğle vaktinden itibaren başlar, bayramın birinci gecesinin fecrinin doğuşuna kadar devam eder. Bu za­mandan önce veya sonra Arafat vakfesi yapılırsa sahih olmaz ve hac mu'teber sayılmaz. Bu süre içerisinde bir an olsa dahi Arafat´ta vakle yapılır­sa rükün yerine gelir. Güneş battıklan sonra Arafat´tan ayrılmak sünnettir.

Vakfenin Arafat dağında yapılması şarttır. Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurmuştur: "Şurada^Cehel-i rahme dağının eteklerinde kayaların ya­nında) vakfe yaptım. Ancak, Arafat dağının her yanı vakfe yeridir.´´

3. Ka´be´yi tavaf etmek. Haccın rüknü olan bu tavafa ´ifada tavafı´ denir. Bunun da zamanı, arafat vakfesinden ve bayram gecesinin yarısın­dan sonra baslar.

İfada tavafının bayramın birinci gününde yapılması efdaldir. Bayra­mın diğer günlerine bırakılması sünnettir.

Allahu Taala Kur´an-ı Kerim´de şöyle buyurur:"... ve Kabe´yi tavaf etsinler." (Hacc: 22/29)

Tavafın şartları, namazın sıhhati için gerekli olan şartlardır. Peygam­berimiz (s.a.v) şöyle buyurmuştur:

"Tavaf namaz gibidir. Yalnız Allahu Taala tavafta konuşmayı helal et­miştir/Kim tavafta konuşursa hayırdan başka konuşmasın."

Tavaf yaparken Hicr-i İsmail´in sınırı dışında ve Kabe´yi sol tarafa alarak Hacer-i Esved´in bulunduğu köşeden başlayarak yedi defa dolaş­mak şarttır.

4. Safa ile Merve arasında sa´yetmek.

Safa ile Merve Ka´be´nin doğusunda bulunan ve O´na yakın iki tepe­dir. Bu iki tepecik arasında yedi defa gidip gelmeye sa´y denir.

Bunun delili Peygamberimiz (s.a.v) sa´y esnasında insanlara dönüp şöyle dedi:

"Ey insanlar sa´y yapınız. Muhakkak ki ALLAH sa´y etmenizi üzerinize farz kılmıştır."

Safa´dan Merve´ye doğru başlayarak 4 gidiş 3 geliş olmak üzere 7 tu­ru arka arkaya yapmak şarttır.

5. Tıraş olmak da haccın beşinci rükünüdür.

Şafii mezhebine göre başın en az üç kılını kesmekle de bu rükün serine getirilmiş olur.

Tıraşın vakti Arafat vakfesinden ve bayram gecesinin yarısından son­radır. Sa´y yapıldıktan sonra traş olunur.

6. Bu rükünlerin çoğu arasrnda lertibe riayet etmek de şarttır.

Şöyle ki önce, niyetle birlikte ihrama girmek, ikincisi Arafat vakfesi yapmak, üçüncüsü, ifada tavafı yapmak, dördüncüsü sa´y etmek, beşinci­si olan traşa gelince ifada tavafından Önce de yapılabilir. Ancak tavaftan sonra tıraş yapılması sünnettir.

Umrenin Rükünleri

Umrenin rükünleri dört tanedir:

1- İhrama girmek.

2- Kabe´yi tavaf etmek.

3- Safa ile Merve arasında sa´y etmek.

4- Saçların tamamını veya bir kısmını kesmek.

[1] Halim, 11422

[2] Tirmizi:, 899,Ebu Davud, 1949

[3] Et-Ta,2ıl37

[4] Er Tat,2ıı3l

[5] Daıekutni, 1/270

Haccın Vacipleri

Rükünler dışında haccın vacipleri üçtür:

1- Mikat yerlerinden birinde ihrama girmek.

2- Üç Cemre´ye taş atmak.

3- Tıraş olmak.

Umre niyetiyle ihrama girmek, Ka´be´yi tavaf etmek, Safa ile Mervı arasında sa´y etmek ve halk (saçları dipten kesmek) veya taksir (saçlai kısaltmak) umrenin rükünleridir.

Şafii mezhebinde hac ibadetiyle mükellef olanın umre yapması d farzdır.

Buna delil olarak, Kur´an-ı Kerim´de yüce ALLAH şöyle buyur...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 10 Mart 2010, 18:38:56 Gönderen: Rabia »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Hacc
« Posted on: 25 Nisan 2024, 00:39:56 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hacc rüya tabiri,Hacc mekke canlı, Hacc kabe canlı yayın, Hacc Üç boyutlu kuran oku Hacc kuran ı kerim, Hacc peygamber kıssaları,Hacc ilitam ders soruları, Haccönlisans arapça,
Logged
04 Eylül 2016, 15:11:40
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 04 Eylül 2016, 15:11:40 »

Esselamu aleyküm.Üzerimize farz olan haccı hakkıyla ve farzlarına uygun şekilde yapıp günahlarından kurtulan ve allahın rahmetine ulaşıp cennet ehli olan kullardan olalım inşallah...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes