> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Değişik Yönleriyle Rasulullah > Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi  (Okunma Sayısı 1960 defa)
18 Ekim 2010, 01:06:11
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 18 Ekim 2010, 01:06:11 »



Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi

a- Salat ve Selam'ın Mahiyeti

Hz. Peygamber (Aleyhi' s-Salâtu ve's-Selâm) ve diğer Peygamberlere (Aleyhimu' s-Selâm) salât ve selâm getirmek, onlara gösterilen bağlılığın, sevgi ve saygının bir tezahürüdür. O ayrı zamanda her yerde ve her zaman kolayca yapılabilecek bir vazifedir. Emrettiği şeyler içinde, Cenâb-ı Hakk'ın yegâne yaptığı şey yine salât ve selâm getirmektir. Nitekim bir âyet-i kerime'de Cenâb-ı Hakk, "şüphesiz Allah ve Melekleri Peygambere çok salât ederler..."103 buyurmaktadır.

Günlük hayatımızda ve bilhassa namazın içinde, dualarımız arasında, topluca ve tek başına yapılabilecek bu vazifenin mahiyetini, kimlere getirilebileceğini, hükmü ve önemini burada kısaca açıklamak istiyoruz.

"Salât" kelimesi lügatte; dua, namaz, rahmet mânâlarına geldiği gibi kendisinden türetilen bazı fiillerinde bereket mânâsı da vardır104. Kaynaklarda birbirine yakın ve müşterek mânâları ifade eden kelime, yerine göre bu mânâlardan birinde kullanılmıştır. Bu sebeble mevzûmuzla ilgili el-Ahzâb sûresinin 56. âyetine İbn Abbâs, "Şüphesiz Allah ve Melekleri Peygamberi bereketle kuşatırlar.." mânâsını vermiştir. el-Müberred'de (ö.285/898), Salât kelimesinin aslında "rahmetle dua etmek" mânâsına geldiğini, Allah tarafından yapıldığında "rahmet" melekler tarafından yapıldığında "Allah'ın rahmetini İstemek" demek olduğunu beyan eder105. Nitekim melekler bir şahsa salât getirirken, "Allahım O'nu bağışla, O'na merhamet et" derler.

Kuşeyrî de bu hususta, "Allahın insanlara salâtı, onlara rahmet etmesi, Peygamberlere salâtı ise onlara şeref vermesi ve ziyâde ikram etmesidir" der. Ayrıca, Allah'ın Peygambere (sav) salâtı O'nu meleklerin yanında övmesi ; meleklerin O'na salâtı ise, O'na dua etmeleridir, diye Ebu'l-Aliye tarafından söylenmiştir106.

Elhasıl "salât", Allah'tan olunca rahmet, meleklerden olunca mağfiret-i ilâhîyi istemeleri, mü'minlerden getirilince de hayırla dua etmek mânâlarına gelmektedir107.

"Selâm " kelimesi de müşterek sayılan bir çok mânâya gelmiştir. Daha önce zikredilen el-Ahzâb sûresinin 56. âyetinde Hz. Peygamber’e (sav) salât gibi çok selâm etmemiz de istenmektedir. Bu sebeble bunun ihtiva ettiği mânâların üzerinde de biraz duralım. Selâm, lügatlerde Allah'ın ismi olarak kullanıldığı gibi, selâmlaşmak, kusurlardan beri olmak, emniyet ve sulh mânâlarına da gelir108. Bu kelimeye verilen mânâlar üç çeşite ayrılabilir:

a- Mastar bir kelime olarak "es-Selâmu Aleyküm" demek, selâmet, emniyet senin içindir (veya sizin içindir), seninle beraberdir demektir, b) Selâm Allah'ın ismi olarak, Allah seni korumayı, gözetmeyi üzerine almıştır, kefildir, demektir, c) İtaat ve barış demektir109. Şimdi kelimelerin lügat mânâlarını izah ettikten sonra bunların Peygamber'lere getirilmesinin maksadı üzerinde de biraz duralım.

Salât ve selâm getirmekten maksat, Hz. Peygamber'e (sav) tazimdir. Dünyada O'na yapılacak tazim, O'nun hatırasını yüceltmek, Dîn'ini yaymak ve sürekliliğini temine çalışmaktır. Ahirette ise sevabının çoğalması, ümmetine şefaatçi kılınması, el-Makâmu'l-Mahmûd'a (Livau'l-Hamd altında kurulan şefaat-ı kübrâ makamına) yükselmesiyle elde edeceği faziletinin devamına dua etmektir110.

Diğer taraftan İbnu'l-Arabî der ki: "Hz. Peygambere (sav) yapılan salât'ın faydası, onu yapana döner. Zira salât getirmek okuyanın samimi itikadını ve niyyetini, Peygamber'e (sav) sevgisini, taata devam etmesi ve hürmetini gösterir"111.

Salavât getirme, Hz. Peygamber'in (sav) ruhuyla irtibat kurmayı ve O'nun nurundan istifâde etmeyi temin eder. Zira salavât getirene Hz. Peygamber de (sav) bir misliyle salât eder (rahmet diler)112.

b- Salât ve Selâm Kimlere Getirilir?

Salât ve selâm sadece Peygamber'lere getirilir. Bu dualarla onlara hürmet edilmiş ve değer verilmiş olunur. Nitekim Cenâb-ı Hakk'ın ismi zikredilince de O'na -noksanlıklardan tenzih ve takdisle tazim edilir- (Azze ve Celle ve benzeri dualar okunur).

Diğer taraftan İslâm büyükleri için de Allah'ın mağfireti ve rızası istenir113; (Yani sahabe için "Radivallâhu Anhu-Allah ondan razı olsun, ulemâ için "Rahimehullâh"-Allah rahmet etsin, evliya için de "Kuddise sırruhu"- Sırrı pak olsun gibi dualar yapılır).

İlk devirlerde salât ve selam sadece Peygamber'ler için getirilirken Râfizî'ler ve Şiî'ler Peygamberlerin dışındaki insanlar için de bu kelimeleri kullanır oldular. Bid'at olan bu gibi davranışlarından kaçınmak gereklidir. Hz. Peygamber'in Âl ve Ezvâcına bu arada Ashâb'a müstakillen salât ve selâm getirmek uygun değildir. Ancak Hz. Peygamber'e tabi kılınarak, O'nunla birlikte bu saydığımız kimselere salât ve selâm getirmek caizdir, hatta müstehaptır.

Bu arada şunu da zikredelim ki, Hz. Peygamber'in (sav) kendisine salât okuyanlara karşılık olarak okuduğu salât ise dua etmesi mânâsına gelir114. Nitekim O, bu konuda şöyle buyurmuştur: "Kim bana selâm gönderirse o sırada Allah ruhumu bedenime iade eder de ben de ona selâm veririm"115. Ayrıca salât ve selâmı Hz. Peygambere (sav) ulaştıran vazifeli meleklerin olduğu hadislerde beyân edilmiştir116. Bu hadisler, O'nun kabrinde kendisine mahsûs bir hayatla diri olduğunu göstermektedir117.

Hz. Peygamber'e sala vat getirirken salât ve selâm lafızlarının ikisini birden söylemek gereklidir. Yalnız birini söylemenin mekruh bulunduğunu bazı alimler söylemişlerdir. Diğer Peygamberler için ise sadece birini söylemek mekruh değildir. Bu konuda çok kere "Aleyhi's-Selâm" cümlesi kullanılır. Bunun hilâfına ulemânın çoğu, Hz. Peygamber için de sadece birini getirmenin mekruh olmadığım beyân etmiştir118.

Kendilerine Hz. Peygamberle (sav) birlikte salât ve selâm getirilen "Âl" hakkında altı görüş yardır:

l- "Âl", Hz. Peygamber'in (sav) ikinci dedesi Hâşim'in nesli olarak gelenlerdir. 2- Hâşim ve kardeşi Muttalib'in neslidir, diyenler vardır. Bunların arasında İmâm Şafiî de bulunmaktadır. 3- Hz. Patıma, Ali, Hasan ve Hüseyin. Bir de bunların kıyamete kadar gelecek olan evlatlarıdır. 4- Hz. Peygamber'in (sav) mutlak yakınlarıdır. 5- Muttaki müslümanlardır. 6- Bütün müslümanlardır.

"Âl" kelimesinin bilhassa son üç kısımda izah edilen mânâları şu şekilde telif edilmiştir: Bu kelime ile dua yerinde bütün müslümanlar; medh, övgü yerinde müttakiler; zekât alma hususunda, kendilerine zekât almak yasak olan Hz. Peygamber'in (sav) akrabaları kastedilir119.

c. Salât ve Selâmın Yeri Ve Hükmü


Aslında salât ve selâm getirmek farzdır. Ömründe bir kere bunu okuyan bu vazifeyi yerine getirmiş olur120. Bir mecliste Hz. Peygamber'in (sav) ismi zikredilince bir defa salât ve selâm getirmek vacib121, isminin tekrar edilişi sayısınca getirmek ise müstahabdır122.

Namazda et-Tehiyyâtu duasını okuduktan sonra salât ve selâm getirmek de sünnettir. Dualar yapılırken hangi çeşit dua olursa olsun salât ve selam okumak hem mustehab hem de duanın kabulüne sebebdir123.

Bu yerlerin dışında Hz. Peygamber'in (sav) isminin zikredildiği her yerde, yazıldığı her sahifede, ezan okunduğu sıralarda salât ve selâm getirmek müstahab sayılmıştır. Ayrıca cuma günlerinde, camiye girerken, cenaze namazını kılarken salât ve selâm okumak yine müstahabdır124. Bu arada şunu zikredelim ki; Hanefî'ler, "Salh ve Bârik" salavâtlarının "et-Tehiyyâtu" duasından sonra sünnet olarak, Şafiî'ler de farz telakki ederek okurlar125.

d- Salât ve Selam Lafızları Ve Miktarları

Salât ve selâm kelimelerinin ifade ettiği mânâları ortaya koyan değişik lafızlar kullanıldığı gibi, değişik cümlelerle getirilen birçok salavât-ı şerifenin hadis mecmualarında yer aldığı dikkatimizi çekmektedir126. Hadislerde zikredilen en kısa salâvât-ı şerife "Allahümme salli âlâ Muhammed'in..." lafızlarıdır127. Bu lafızlar kısa olmakla beraber bir cümle vücuda getirmektedir128. Salavât-ı şerif elerin toplandığı birçok eser vücûda getirilmiştir. Bunların en güzellerinde biri, en-Nevevî'nin “el-Ezkâr”ıdır.

Çeşitli salavât-ı şerifeler arasında en çok okunan ve birçok hadis mecmuasında yer alan “Salli ve Bârik)"129 salavâtlarının mânâlarını kısaca izah edelim:

1- "Allahümme salli âlâ Muhammedi'n..." Yani, Allahım! Muhammed'in hatırasını yüceltmek, getirdiği dini yaymakla O'nu dünyada azametli kıl. Ahirette de O'na bol sevap vermek, ümmeti hakkında şefaatçi kılmak ve Makâm-ı Mahmud'a yükseltmekle yücelt. "Ve âlâ âli Muhammedi'n..." ve Muhammed'in âl'ine salât et, yani yücelt. "Kemâ salleyte âlâ İbrahim'e ve âlâ âli İbrahim'e..." Yani İbrahim'e ve âl'ına salat ettiğin gibi. "İnneke hamidun mecidun". Yani sen en yüce hamd ve övgüye layıksın. Azamet ve Celâl sahibisin.

2- "Allâhümme Bârik âlâ Muhammed'in ve âlâ Âli Muhammed..." Yani Allah'ım! Muhammed'e ve Âl'ine bereketler, çokça hayırlar ve ikramlar eyle. "Kemâ Bârekte âlâ İbrahim'e ve âlâ Âli İbrahime..." Yani İbrahime ve Âl'ine bereketler ihsan ettiğin gibi. "İnneke Hamidun, Mecidun" Yani sen en yüce hamde layıksın, azamet ve Celâl sahibisin.

Bu iki salavâtta da İbrahim Aleyhi's-Selâm'in ve Âl'ının zikredilmesi O'nun ulû'l-Azm denen Peygamber'lerden olması ve Kabe'yi yeniden yapmasından dolayıdır. Ayrıca O'nun Kabe'yi yaparken Ümmet-i Muhammed'e yapmış olduğu duaya, benzeri bir karşılık vermek içindir130.

e- Salat ve Selam Getirmenin Önemi

Hz. Peygamber'e salât ve selâm getirmenin dînî bir vazife olduğunu, daha önceleri de zikretmiştik. Nitekim Cenâb-ı Hak bir âyet-i kerimede "Şüphesi...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi
« Posted on: 24 Nisan 2024, 03:21:39 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi rüya tabiri,Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi mekke canlı, Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi kabe canlı yayın, Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi Üç boyutlu kuran oku Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi kuran ı kerim, Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi peygamber kıssaları,Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemi ilitam ders soruları, Hz. Peygamber’e Salât Ve Selâm Getirmenin Mahiyeti ve Önemiönlisans arapça,
Logged
14 Temmuz 2011, 20:47:19
Selvihale

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 434


« Yanıtla #1 : 14 Temmuz 2011, 20:47:19 »

Allahumme salli ala seyyidine Muhammedin adede ma fi ilmillahi salaten daimeten bir devamila mülkillah....
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes