> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çocuk Gelişim Eserleri > Çocuk ve Din > Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri  (Okunma Sayısı 2390 defa)
27 Eylül 2010, 20:11:53
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 27 Eylül 2010, 20:11:53 »



KUR'AN'DA EĞİTİM ENGELLERİ VE GÜÇLÜKLERİ



İnsan ömrünün her dönemini kapsayan ve çocukluk dönemi eğitimi için de geçerli olan yukarda anlatılan metodları, İslamın ana prensipleri ile birleştirip kaynaştıran herkesin, çocuğunu, va­tanına milletine faydalı, anasına babasına itaatli, dinine devletine hizmet eden bir kişi olarak yetiştireceğine inanıyoruz. Ancak, çok çetin bir iş olan çocuğu eğitme görevinde karşılaşılacak bazı güç­lüklerde mevcuttur.

Kuran ı Kerim insana kendisini eğitmenin usullerini gösterdiği gibi onu bu işten alıkoyabilecek bir takım engelleri de haber verir. Bunların zikredilmesi ve insanların bu konuda dikkatlerinin çe­kilmesi bile, insanın her yönü ile eğitime açık olduğunun bir gös­tergesidir. Şimdi insanı eğitimden alıkoyabilecek engeller üze­rinde duralım. [1]

 

A) İlgisizlik Ve Boşvermişlik:
 

Bu engellerin birincisi boşvermişliktir. İnsanoğlu gördüğünü anlayabilecek onu değerlendirebilecek bir yaratılışta olduğu halde bir boşvermişlik içine girer. İşte bu durum onu ilmi, fikrî ve teknik açıdan dış dünyayı değerlendirmekten alıkoyar. Kendi iradeleri ile ibret alıp birşeyler öğrenecekleri, kendilerini eğitebilecekleri olaylardan yüz çevirip geçer giderler.[2] Böylece çok önemli bir eğitim imkanını da kaçırırlar.

Yüce Allah'ın, bilgi edinebilme ve onu beceri haline getirebilme konusundaki genel hükmü, bir anlamda önemli bir güçlük olarak karşımıza  çıkmaktadır.

"Hikmeti dilediğine verir. Kime hikmet vermişse şüphesiz ona çokça hayır verilmiştir. Bundan ancak akıl sahipleri ibret alır".[3]

Hikmetin[4] öğrenilebilmesi için, onun sadece ortaya konması yetmez. Aynı zamanda öğrenmek isteyenin de almaya hazır olması, konuyu ilgi alanına dahil etmesi gerekir. Bu da ancak te­zekkür (akıl ve kalp temizliği) ile olur. Zaten yaygın olarak kabul edildiğine göre, öğrenme bireysel bir özellik taşımakta, birey öğ­renmek istemedikçe öğretme işi gerçekleşmemektedir. [5]

Her insan, kendine öğretilmek istenen şeyleri öğrenir diye de bir kaide yoktur. Öğrenme, ancak öğrenme isteği ile olur. Öğrenip uygulayabilme ise, öğrendiğini benimsemekle mümkündür. Onun için, yaptığı faaliyetlerden bir sonuç alamamak, başarısızlığa uğ­ramak ihtimali, eğiticinin daima hazır olması gereken bir sonuç­tur. Böyle bir başarısızlık ihtimalini bertaraf edebilmek için, ço­cukta önce eğiteceğimiz konuya bir ilgi alanı oluşturmamız gere­kir. Böylece çocuğu önce bilgiyi, hikmeti, eğitsel değerleri almaya hazır hale getirmiş oluruz. Çocukta bu psikolojik halin fiilî tezahür­lerini gördükten sonra onu eğitmeye başlamalıyız. İnsan yaratılı­şında potansiyel halde bulunan ve eğitilebilmesine ilk engel olarak karşımıza çıkan bu ilgi alanının yokluğu, eğitimin ilk güçlüğüdür. [6]

 
B) Bilgisizlik:
 


İnsanın kendini eğitmeyip karanlıkta kalmasına sebep olan ikinci engel insanın kendisinde bulunan bazı istek ve arzularına bilgisizce uyması[7] onları yeterinden fazla hayata hakim kılması, hatta onları herşeyin ve her isteğin üstüne çıkarması, onları yüceltmesi onlardan başka, birşey istememesi, böylece görev, sorumluluk ve eğitimini unutarak sadece onlar için yaşamasıdır. Hatta bu durum bazan o kadar aşırıya varır ki ilahî tebliğ, uyarılar, tavsiye ve nasihatlar bir tarafa bırakılıp nefsin kötü arzu­ları ve kaprisleri ilahi bir emirmiş gibi yerine getirilir. Bunun dı­şında insan bir başka davranış  şeklini benimsemez.  Ne kimseyi dinler; ne de kendi akl-ı selimine uyar. Bu konudaki tavrı sebebiyle hayvanlardan bile aşağı durumlara düşer. İnsan nefsinde bulunan yeme-içme, cinsel istek (şehvet), öfke ve kızma (gadab) özellikleri, insanı davranışa götüren temel motivasyonlardır. Onun için bunların her insanda bulunması ve fonksiyonel olmaları tabiidir, İnsanı yanlış davranışa götüren bunların varlığı değil, insanın bunları bilgisizce kullanması ve varlığını sürdürmek için araç olan bu duyguları amaç olarak görmesidir. İnsanın bunları bilinçli olarak kullanması ise mümkündür. Bu konuda birtakım yol göstericiler vardır.[8] İşte bu yol göstericilerin öğütleri dinlenirse bu konuda bilgili hareket edilmiş demektir. Yoksa insan öyle bir yanılgıya düşer ki ondan daha sapkın ve şaşkın kimse olamaz. Felsefede haz ahlakı adı verilen bu anlayışta insanı, yanlış davranışlar içine gömer, bırakır. Bu durumun çok acı sonuçları olur. İnsan hatalarını kendisi göremediği gibi başkalarının ikazlarını da dinlemez. Gün gibi açık olan durumlar ve gerçekler üzerinde düşünemez. Bunun sonucu kendisini hayvandan ayıran en büyük gücünden (aklından) mahrum kalır. [9]

 
C) Gaflet ve Sonucu (Kalbin Mühürlü Oluşu):
 

Eğitime bir diğer engel, Allah'ın kalplere ve kulaklara mühür, gözlere perde çekmiş olmasıdır. Onun için onlar ne görürler, ne anlarlar. Onları korkutsan da korkutmasan da farketmez.[10] Bunlarda hakikati bulma ve ondan yararlanma istidadı kalmamış­tır. Asıllarındaki selameti kaybetmişler, kötü alışkanlıkları ile ikinci bir tabiat elde etmişlerdir.[11] Onların kalpleri vardır, fakat onu kullanamazlar. Dolayısıyla anlayışları kapanmıştır. Gözleri vardır. Apaçık hakikatleri göremezler. Kulakları vardır. Fakat kendilerini hakka, hakikate, iyi ve güzel davranışlara çağıran sesi işitmezler.

Bu ayette zikredilen "Allah'ın onların kalplerini mühürlemesi" olayı bir başka ayetle şöyle tefsir edilmektedir.

"Sözlerinden dönmeleri, Allah'ın ayetlerini inkâr etmeleri, haksız yere peygamberlerini öldürmeleri ve "kalplerimiz kılıflanmıştır" demeleri sebebiyle -ki böyle bir durumun- tam aksine küfürleri sebebiyle Allah o kalpler üzerine mühür vurmuştur. Pek azı müstesna artık iman etmezler."[12]

Bu ayette çok açık olarak Allah Teala, kalplere mühür vurma­nın kendisi tarafından re'sen yapılmadığını bildirmekte, bu du­rumun tamamen kulun davranışlarına bağlı olduğunu açıklamak­tadır. Söz verip tutmamak, her yönüyle Allah'ı haykıran ve ona de­lil olan şeylerin bu durumunu inkâr etmek, bunları kendilerine açıklayan peygamberleri öldürmek gibi davranışların kalpleri ka­rartacağı tabiidir. Daha sonra da sorumluluk almayan, sorumlu­luktan kaçan bu kişiler, işin kolayına kaçıp bu durumun müsebbibi Allah Teala imiş gibi "bizim kalplerimiz mühürlü. Onun için böyle yapıyoruz," kolaycılığına sığınırlar. Allah Teala bu ifadeyi "bilakis, tam aksine" ifadesi ile reddediyor. Ve asıl durumu açık­lıyor. "Tam aksine küfürleri sebebiyle kalplerine küfürlerini tab etmiş, küfürde ısrar ve alışkanlıklarından dolayı bu durumu on­lara tabiat yapmıştır. Burada kalplerimiz kılıftı ibaresi fıtraten kalplerimiz ne söylense etkilenmeyecek şekilde dışarıya kapalı manasına geldiği gibi kalplerimiz ilim deposudur. Binaenaleyh ilmimiz sayesinde biz artık nebilerden müstağniyiz anlamına da geldiği söylenmektedir.[13]Bu durumda da ilim ve bilgi ile öğünmenin ve onlara çok güvenmenin, insanları hakikatleri gör­mekten alıkoyduğu gerçeği gözler önüne serilmektedir.

Böylece Kur'an'ın ifadesine göre ortaya yeni bir engel çıkıyor. O da ilmine yeterinden fazla kıymet vermek, onu her türlü davra­nışın kaynağı olarak değerlendirmek insanda bir gurur ve güvene sebeb olmasıdır ki, bu da onu nebilerden, onların öğrettiklerinden faydalanmaktan alıkoyar. İşte bu durum da eğitimin engeli olur. Allah'ın dalalette bırakması kalplere, kulaklara ve gözlere mühür vurması, insanların önlerine ve arkalarına sedler örmesi gibi in­san davranışının kısıtlandığı sonucu çıkarılabilecek durumları aydınlatan ayetlerden birisi de bize göre aşağıdaki ayettir.

"Heva ve hevesini tanrı edinen ve Allah'ın bir bilgiye göre sap­tırdığı, kulağını ve kalbini mühürlediği gözünün üstüne de perde çektiği kimseyi gördün mü? Şimdi onu Allah'tan başka kim doğru yola eriştirebilir. Hala ibret almayacak mısınız?" [14]

Bu ayete göre, Allah kimseyi zorla saptırıp eğri yola düşürmez. Fakat insan arzularını, kaprislerini kendisine tanrı yapıp onların peşinden koşunca, Allah'ın koyduğu psikolojik, fizyolojik ve o in­sanın çevresindeki sosyolojik kanunlar gereği sapkınlık içine dü­şer. Onun bu durumu Allah'ın koyduğu kanunlar çerçevesinde ol­duğu için "Allah'ın onu şaşırttığı" ifadesi kullanılmıştır. Yoksa, o doğru yolda iken veya doğru yola gitmek isterken, Allah onu şaşır­tıp eğri yola düşürmüş değildir. Allah onu kendi haline terketmiştir.

Onların kötü niyet ve davranışları kulaklarına ve gözlerine perde olur. Peşinen redde kararlı olduklarından hakkı işitselerde anlamazlar, hakikati görmezler, yanlış düşünceleri doğru sanır­lar. Kötü işleri kendilerine iyi gelir.[15]

Bir başka ayette de tevbe eden kişilerin Allah'ın öğütlerini din­leyeceği ve o öğütler karşısında sağır ve kör olarak davranmayacağı anlatılmaktadır.[16]Böylece sanki anlayış açısından körlük ve sağırlığın insanın iradî hareketlerinden olduğu insana hatırla­tılmakta, insanın isterse bunlardan kurtulabileceği vurgulanmak­tadır. [17]

 
D) Şuursuz Taklid (Ataları İzlemek):
 

İnsanı kendini eğitmekten engelleyen bir hususta atalarının yolunu şuursuzca takib etmek ve onların yolundan ayrılmamaktır. Kur'an bu durumu şöyle haber verir.

"Onlara; Allah'ın indirdiğine uyun denildiği zaman onlar,Hayır! Biz atalarımızı üzerinde bulduğumuz yola uyarız dediler. Ya ataları birşey anlamamış, doğruyu da bulmamış idiyseler." [18]

Kur'an çok açık olarak insanlığın ortak bir kültü olan ataların yolundan gitmelerini onları şuursuzca taklid etmenin, bazan da in­sanların zararına olan sonuçlara yol açtığını, insanların hakikat­leri bulmasına ve görmesine engel teşkil ettiğini haber vermekte­dir. Ayetin devamında bu kişilerin çobanın bağırmasını duyup ona cevap v...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri
« Posted on: 26 Nisan 2024, 14:07:18 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri rüya tabiri,Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri mekke canlı, Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri kabe canlı yayın, Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri Üç boyutlu kuran oku Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri kuran ı kerim, Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri peygamber kıssaları,Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleri ilitam ders soruları, Kuranda eğitim engelleri ve güçlükleriönlisans arapça,
Logged
06 Ekim 2018, 09:10:14
Nur-u Yehma
Dost Üye
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 414


« Yanıtla #1 : 06 Ekim 2018, 09:10:14 »

İslamda denge çok önemlidir. Hayatımızın her alanında bu dengeyi korumamız gerekir. Aşırı ve çok az yaptığımız bir şeyin bize ne kadar getirisi olabilir ki.? Kuranı kerimde bize eğitim engelleri  ve güçlüklerinden bize bahsedilmiş. İlgisizlik., boşver işlik, bilgisizlik, gaflet ve taklidi, şuursuz taklid, kibir ve inat, yanlış ilişkiler, aşırı sevgi. Anlatılan bu durumlar ya ifrattır ya tefrittir. Biz ise dengeyi kurarsak evlatlarımızı vatana millete ailesine hayırlı bir evlat olmasını sağlayabiliriz. Bir çocuğu eğitmenin en önemli yolu ebeveyn önce kendini öğrenmeye hazır hissedip kendi öğrenicek uygulucak, sonra da çocuğuna örnek olucak. Bilfiil yaptığın şeyle çocuğun üzerinde etki oluşturabilirsiniz.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
06 Ekim 2018, 12:59:48
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #2 : 06 Ekim 2018, 12:59:48 »

Rabbim bizleri Kur an ı okuyan ve okudugu ile amel eden bir nesil eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes