> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çocuk Gelişim Eserleri > Çocuk ve Din > Kurana göre eğitim ve mahiyeti
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kurana göre eğitim ve mahiyeti  (Okunma Sayısı 7475 defa)
27 Eylül 2010, 20:53:29
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 27 Eylül 2010, 20:53:29 »



KUR'AN'A GÖRE EĞİTİM VE MAHİYETİ


A. Eğitimin Tarifi
 

Kur'an'ın eğitim için getirdiği tarifler şu üç başlık altında top­lanabilir.

a) Eğitim insandaki potansiyel güç (kuvve)lerin açığa çıkartılmasıdır.

İnsanı tam ve mükemmel bir varlık olarak yaratan Allah Teala, ondaki mükemmelliğin tümünü fiili olarak yaratmamıştır.[1] Bunların bir kısmını kuvve (potansiyel) olarak bırakmış ve ortaya çıkmasını insanın irade ve çalışmasına bağlamıştır. İşte insandaki mükemmelliğin bu kısmını fiil ve davranış halinde or­taya çıkarma çalışmasına eğitim denir.

Bu tarifte Kur'an kavram olarak hidayet kelimesini kullanır. Çok geniş manalar taşıyan bu kelime Kur'an'da Allah'a, Peygamber'e, Kur'an'a ve insana nisbet edilerek kullanılır, İşte insana nisbet edilmesi, yani kulun hidayete ulaştırılması veya ku­lun kendisine hidayet etmesi, kendisini eğitmesi yani Allah'ın ya­ratılışını tam olarak gerçekleştirdikten sonra kuvve olarak bırak­tığı kısmını da kendisinin gerçekleştirmesidir. Hatta hidayetin Allah'a, peygambere, Kur'an'a nisbet edildiğinde ortaya çıkan du­rumlarında birbirlerinden farklı olmadığı söylenebilir. Çünkü bunların hidayeti insana yönelik bir faaliyettir. Onların hidayet etmesi de sonuçta insanın hidayetine sebeb olmaktadır. Yani onun potansiyel güçlerini fiile dönüştürmesinde çeşitli yol ve usullerle ona yardımcı olmasıdır. Bu durumu Kur'an şu ayetle açıklar.

"O  da, bizim Rabbimiz herşeye yaratılış özelliğini  (hılketini) veren, sonrada hidayete yöneltendir dedi." [2]

Ayette belirtildiğine göre insana hilkati (yaratılış özellikleri) verildikten sonra yani tam olarak yaratıldıktan sonra, ikinci bir yaratma ile hidayet edilmektedir. Hidayet, insanın güç olma aşa­masında kalan özelliklerinde cereyan eden bir yaratma olsa gerek­tir. Eğitim de onların fiile çıkarılması demektir. Yoksa bir ya­ratma üzerine başka bir yaratma gibi bir durum ortaya çıkar ki bu da imkansızdır.

Eğitimin bu tarifini Felak suresini tefsir ederken İbn Sina ele alır ve şöyle der: "Felak tan yerinin ağarması demektir. Felakın Rabbi, ibaresi ise Allah ile kainat arasında yaratma ile başlayıp sonsuza kadar sürecek olan bir terbiyenin varlığı demektir. Burada terbiyeden maksat Allah'ın varlık nurunun, mümkün varlık olan insandaki pasif güçleri, istidatları aydınlatmasıdır. Bu durumdan da insan hayatının hiç bir döneminde müstağni olamaz.[3]

b) Eğitim, insanın kabiliyetlerinin geliştirilmesi ve iyi özelliklerinin nitelik itibariyle çoğaltılmasıdır. [4]

Bu tarif ise Rabb kelimesinden kaynaklanır. Rab, birşeyi ıslah etme ziyade etme geliştirme, inşa etme çoğaltma anlamına gelir. Rab, terbiye anlamında kullanılınca kaynağı ve özü var olmakla birlikte ulaşacağı sınırlar dikkate alındığında kemalini elde etme­miş olan şeyleri halden hale geçirerek (derece derece) bu kemali elde etme durumuna yükseltmektir. [5]

Hamdi Yazır Hak Dini Kur'an Dili adlı tefsirinde Rab kelime­sinden türemiş olan terbiye kelimesini "bir şeyi kademe kademe tedricen kemaline ulaştırmaktır" diye tarif etmektedir.[6] Ziyade etme ise bir şeyi bir şeye ekleyerek çoğaltmak demektir. İnsanın ilk yaratılışı üzerine ilave edilerek gerçekleştirilen eğitime de zi­yade etme denir. [7]

Bu anlam, Kur'an'da 970 kere geçen Rab kelimesinin kullanı­lışından ortaya çıktığı gibi şu ayette de açıkça ifadesini bulur.

"Halk (yaratma) da dilediği artırmayı yapar." [8]

 Vücudunun tüm organlarını yaratır.  (Halk) Daha sonra bun­larda dilediği kadar artırır.

c) Eğitim, insanın işlerini en iyi ve en güzel ve en doğru şe­kilde yapacak bir uzmanlığa ulaşması için yapılan faaliyetlerdir.[9]

Üçüncü tarif ise ihsan kelimesi ile anlatılmaktadır. İhsan lü­gatte iki manaya gelir. Bir manası in'am (bir şeyi bir başkasına vermek) diğer manası da işini en güzel şekilde yapmak, işinde uzman olmaktır. Mesela bilince, iyice bilmesi yapınca, iyice yap­ması gibi. Kelimenin bu manasından dolayı denir ki, insanlar iyi yaptıkları, uzmanı oldukları alanla çağrılırlar. İhsan, bu manada İn'amdan daha umumî bir anlam kazanır. [10] Terim olarak da ihsan kelimesi, yaptığı işi uzman olarak en iyi ve en güzel şekilde yapan kişinin işine denir. Bu manada kişinin yeteneklerinin işi en iyi ve güzel yapacak şekilde geliştirilmiş olması demektir.

Kur'an ihsan kelimesi ile eğitime şöyle temas eder.

"Kendi ellerinizle (kendinizi) tehlikeye bırakmayın. İşi güzel yapın. Çünkü Allah işi güzel yapanları sever."[11]

Ayette "ihsan" kelimesi işi en güzel şekilde yapmak anla­mında kullanılmıştır. Şüphesiz bir işin en güzel şekilde yapılması, o işin uzmanlığı demektir. Burada da "güzel iş" den kastedilen, o işin uzmanı olarak yapılan iştir.

Kur'an insanı eğitilebilen bir varlık olarak ele aldığı zaman, onun simgesi olarak "nebat" bitki simgesine başvurur.[12] İnsanın bitkiye benzetilmesi, onun bitki ile arasındaki fiziksel benzerlikten dolayı değil, onun eğitiminin bitkinin yetiştirilmesi ile olan ben­zerliğinden dolayıdır. Yani benzeme biyolojik değil, eğitimseldir. Bitki nasıl gelişme potansiyeline sahip ise, onun gibi insan da ge­lişme potansiyeline sahihtir. Ancak bu gelişmenin sağlanması, onun bakımına bağlıdır. İnsanın da pasif güçlerinin ortaya çık­ması onun eğitimine bağlıdır.

Kur'an'da geçen eğitim tariflerinden sonra bazı alimlerini eği­tim tariflerini görelim.

İmam-ı Azam: Şahsiyeti yıkan ve yapan şeylerin bilinmesidir.

Maverdi: Akıl ve şahsiyeti cilalamak kuvvetlendirmektir.

Zernuci: Bilgiyi ve takvayı elde etmek için bir vasıtadır. [13]

İbn Sina: Bilgi ile ahlakî hayatı geliştirmek, noksanlık ve yok­luklardan uzaklaşmak, böylece potansiyel güçleri (hareket, idrak, rey ve temyiz) fiile dönüştürmektir.[14]

Gazali: Çocuğun kalbindeki saf cevheri koruma faaliyetidir. Esasen edeb kuvvede olanı fiile çıkarmaktır. [15]

Farabî, Eğitim ruhun terbiyesi, öğretim zihnin eğitilmesidir. Bir başka ifade ile eğitimi, insanda ahlakî erdemleri var etmek, öğretimi de nazarî erdemleri var etmek olarak tarif eder. [16]

İbn Haldun ise kişinin eğitiminden daha çok ahlak eğitimini anlamaktadır. Ahlakı ise iklim, gıda ve çevre ile ilişkillendirmektedir. [17]

Bütün bunların sonucunda Kur'an'ın eğitimi "önceden belir­lenmiş kurallar vasıtasıyla, kişide kendi iradesi ile pasif güçlerini ortaya çıkarma davranış oluşturma, davranış kazandırma, davra­nış geliştirme ve bunların sonucunda işi en güzel şekilde yapma olgusudur" diye tarif ettiğini söyleyebiliriz. [18]

 
B. Eğitimin Mahiyeti
 

Eğitimin mahiyeti dendiğinde eğitimle birlikte düşünülmesi gereken özellikleri kastedilir. Eskilerin lazım-ı gayr-i müfarık de­dikleri, birşeyin ayrılmaz niteliklerini kastederek kullandığımız bu kelime, bir şeyin onlar olmadan varlığını iddia edemeyeceğimiz özelliklerini  anlatmak için kullanılır.

Eğitim olayında da şu hususlar onun ayrılmaz nitelikleri ola­rak düşünülmektedir.

1- Eğitim sosyal hayattaki muhafazakarlık ve yenilenme ilke­sine uyar.

2- Eğitim ferdi farklılıklara dayanır.

3- Eğitim bir sürece ihtiyaç hisseder.

4- Eğitim teori-pratik ilişkilerinden etkilenir.

5- Eğitimin gücü sınırlıdır.

Şimdi kısaca bunlara temas edelim. [19]

 

1- Muhafazakarlık ve Yenilenme (İstikrar İçinde Yenilenme)
 

Genel olarak, insanın hem sosyal, hem fizik çevresi bir de­ğişme ve yenilenme kanununa tabi imiş gibi görünmektedir. Özellikle sosyal konularda çok belirgin olan bu değişme, onları konu olarak ele alan sosyal ilimlerin de en güç problemini ortaya çıkarmakta, eğitim de bu ilimlerden biri olarak bu güçlükten pa­yını almaktadır.

Eğitimin ferdî olmasına bakılarak davranışın fertte cereyan eden boyutu psikolojik olarak ele alınır. Fakat davranışın bir de ferdin dışında sosyal hayata yansıyan yönü vardır. Fertler arasında kalıplanmayı (interaksiyon) oluşturan bu boyutu, sosyolojik bir olgudur. Önceden belirlenmiş olan bu kurallarda çok büyük çapta formel veya informel toplum kurallarıdır. Bu anlamda toplum-eğitim, eğitim-toplum arasında işlevsel bir ilişki mevcuttur. Bu ilişkinin varlığı ve yoğunluğu, toplumda ortaya çıkan her durumun eğitime yansımasını kaçınılmaz kılmaktadır. Değişme ise, toplumsal hayatın temel öğelerinden birisidir. Değişmenin ortaya çıkışı, istikrara ve tekrara şiddetle ihtiyaç duyan ilmi kurallara büyük zorluklar ve güçlükler getirmektedir.

İşte bu türden güçlüklerin göz önünde bulundurulması şartıyla, bir çok sosyal münasebetleri konu alan eğitim, insandaki potansi­yel gücün ortaya çıkarılması hususunda da zaman zaman birbiri ile çelişen, zaman zaman çakışan değişik bir çok metodla meşgul olmaktadır. Sözgelimi öğretmen-öğrenci, ana-baba-çocuk, toplum-fert, devlet-kurum, insan-çevre türünden ilişkiler, onun konuları içine girmekte, bu münasebetlerde yönetmek, yöneltmek, düzenle­mek, özendirmek, rağbet ettirmek, yardım etmek, yol göstermek, takdir etmek, mükafaat vermek, cezalandırmak gibi bir çok kav­ram ortaya çıkmaktadır

Eğitim, bütün bunların, yetişen bireylerin gerek psikolojik gerek sosyolojik gelişimlerinde oynadığı roller üzerinde durur ve bu konuda onlardan azamî boyutlarda verim elde etmek için çaba­lar. Halbuki, bilindiği gibi bütün bu münasebetler, zaman içinde değişme sürecine tabidir. Eğitimin bu çabası süreklilik arzettiğinden değişmeden etkilenir. Çünkü o da bu değişime ayak uydurmak zorundadır. Bu durum ise ortaya bir belirsizlik çıkarır.

Değişme kavramı İslamî terminolojiye de girmiştir. İsbat-ı Vacib (Allah'ın Varlığı) n...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kurana göre eğitim ve mahiyeti
« Posted on: 27 Nisan 2024, 05:42:36 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kurana göre eğitim ve mahiyeti rüya tabiri,Kurana göre eğitim ve mahiyeti mekke canlı, Kurana göre eğitim ve mahiyeti kabe canlı yayın, Kurana göre eğitim ve mahiyeti Üç boyutlu kuran oku Kurana göre eğitim ve mahiyeti kuran ı kerim, Kurana göre eğitim ve mahiyeti peygamber kıssaları,Kurana göre eğitim ve mahiyeti ilitam ders soruları, Kurana göre eğitim ve mahiyetiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes