> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Camiul Ulum  > Üç Şey Dışında Haramdır
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Üç Şey Dışında Haramdır  (Okunma Sayısı 1688 defa)
10 Ağustos 2011, 12:16:04
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 10 Ağustos 2011, 12:16:04 »



MÜSLÜMANIN KANI ÜÇ ŞEY HARİCİNDE HELAL OLMAZ


Abdullah bin Mesud (ra)’dan şöyle dediği rivayet edildi: Rasullullah (sav) buyurdu ki: Müslüman kişinin kanı ancak üç şey haricinde hela olmaz” Zina eden evli, nefse karşı  nefis, dinini terk edip, cemaattan ayrılan kimse “Buhari ve Müslim rivayet etit.

Bu hadisi sahihaynde Buharî ve Müslim) A’meşten rivayetle tahric etti. O da Abdulah bin Mürre’den, O’da Mesruk’tan Oda İbni Mesud’dan rivayet etti.  Müslimin bir rivayetinde de dinini terk eden  kelimesine bedel islamı terk eden geçmektedir. Bu manada çok hadisler vardır.

Müslim Ayşe (r.a)’den İbn-i Mesud’un hadisi gibi hadis tahric etti.

Tirmizi, Nesai ve İbni Mace Osman (r.a)’dan peygamber (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu  tahric etti. Müslümanın kanı ancak şu şeyden biriyle helal olur. Müslümanlığından sonra yüreğinden veya evlenidikten sonra zina eden veya nefsi karşılığı olmadan bir nefsi öldüren  adam Nesainin bir rivatindede evlenikten sonra izah eden adama recm vardır, veya kasten adam öldürürse ona kısas vardır, veya müslümanlıktan sonra mürted olursa ona ölür vardır. (1)

 (S: 230) Bu mana peygamber (s.a.v)’den İbni Abbas’tan Ebû Hureyre, Enes bin Malik ve başkalarından da rivayet edidi.

Daha önce Enes hadisini zikretik, onda Lailahe illalah , Muhammedun Rasululah şehadetini yapanların bu üç hasetin islamın hakkı olduğu ve bunları terk etmekle kişinni kanının mübah olacağının açıklaması vardır.

Bu üç hasletten birinden dolayı ölüm müslümanlar arasında ittfak edilmiş birşeydir.

Evli zina edenin haddinin ölene kadar recm olduğu hakkında  müslümanların icması vardır, Peygamber (s.a.v) Maiz ve Gamideyyeyi recm etti (2). Kuranda lafzı nesh edilen şu ayet vardı: İhtiyar erkek ve kadın ziya ederse Allah’tan bir azap olmak üzere recmedin taşlayın) Allah güçlüdür, hikmet sahibidir) (3)

 İbni Abbas Kuranın şu ayetinde recm hükmünü çıkardı. Ey ehli kitap! Rasulümüz size kitaptan gizlemekten olduğunuz bir çokşeyi açıklamak üzere geldi; birçok kusurunuzu da) affediyor.) (4). dedi ki: Kim recmi inkar ederse farkında olmadan kuranı inkar etmiştir sonra bu ayeti okudu ve dedi ki: Recm’de gizledikleri şeylerdendi. (S: 231) Bunu Nesai ve Hakim tahric etti. Ve isnadı sahihtir dedi. (5)

Yine  Allah tealanı şu ayetinde de bu hüküm çıkarılır: Biz içinde doğruya rehberlik ve nur olduğu halde, Tevrat’ı indirdik kendilerini Allah’a vermiş Peygamber onunla Yahudilere hükmederlerdi.) Şu kavline  kadar: Aralarında Allah’ın indirdiği ile hükmet). (6) Zühridedi ki: Bize Peygamber (s.a.v)’in recmettiği iki Yahudi hakkında indiği haberi ulaştı, ve peygamber (s.a.v) buyurduki: “Ben Tevrattakiyle hükmediyorum, emretti ve ikisi taşlandı. (7)

 

(1) Kasas sûresi, ayet: 79- 80 (Nisa ayet: 32 (3) Mutafffin suresi, ayet: 26 (4) Bu tevazu örneklerindendi Ebu Nuyam hilyede rivayet etti. 2/350 (5) Ebu Nuaym hilyede zikretti 9/ 119.

Müslîm sahihinde Bera bin Azib’ten iki Yahudinin taşlanma hikayesini tahric etti. Ve Hadisin dedi ki: Allah şunu indirdi: (Ey Rasul küfre sürat gösterenler seni üzmesin (8 ) ve tüm kafirler hakkında şunu indirdi: Kim Allah’ın indirdiğiyle hükmezse işte o kafirlerin ta kendisidir. (9) İmam Ahmed’de tahric etti. ve Onunkinden şöyle Allah teala şunu indirdi: (Kim Allah’ın indirdiğiyle hükmezse işte o kafirlerin ta kendisidir.) (9) İmam Ahmed’de tahric etti ve Onunkinden şöyle Allah teala şunu indirdi: Küfre sürat gösterenler seni üzmesin) Allah’ın şu kavline kadar: Size şu verilirse alın) (10) Diyorlardıki: Muhammed’e gidin, eğer yüz karalam ave sopa ile fetva verirse kabul edin, eğer recm ile fetva verirse sakının. Sonra şu kavle kadar zikretti: Kim Allah’ın indirdiğiyle  hükmetmezse işte o kafirlerin ta kendisidir) dedi ki: Yahudiler hakkındandır. (1) (S: 232) Cabir (r.a)’den taşlanan iki Yahudi kıssası rivayet edildi, dedi ki: Allah teala şu ayeti indirdi: Eğer sana gelirlerse aralarında hükmet veya onlardan yüz çevir) şu kavle kadar: Eğer hükmeder sen aralarında adaletle hükmet). (2)

Allah teala nicev zina eden kadınların ölene kadar veya Allah kendilerine bir yol verinceya kadar hapsedilmelerini emretti. Sonra Allah onlara bir yol kıldı, Sahihi Müslîmde Ubade bin Samit’in şöyle dediği rivayet edildi: Peygamber (sav) buyurduki: Benden alınız Allah onları çıkış yolu kıldı: bekar bekarla zina ederse 7 yüz sopa ve bir yıl tağrib gurbette bırakma) çıkış yolu kıldı: Bekar bekarla  zina ederse yüz sopa ve biryıl tağrib gurbette bırakma evliyle evli zina ederse yüz sopa ve recm vardır.

Alimlerden  bir topluluk bu hadisin zahirni alıp evliye yüz sopa sonrada recmi farz kılıyor, Ali (r.a)’ın Şüraha el Hemedaniye’ye yaptığı gibi (3) ve dedi ki: Allah’ın kitabıyla sopa vurdu. Rasululah’ın sünnetiyle de recm ettim. Allah’ın kitabında bekarla evli ayırımı yapmaksızın zina edenlere sopa bulunduğuna, sünnette çıkardığı hükümle amel etmiş oluyor. Hem Kur’an hem sünnetten çıkardığı hükümle amel etmiş oluyor.

Bu söz imam Ahmed’in meşhur rivayetidir, ishak hasen Basrî ve seleften bir  grubun görüşüdür.

onlardan bir grupta dedi ki: Eğer zina eden iki kişi hem evli hem ihtiyarise hem sopa vurulur, hem taşlanır, eğer genç iseler, taşlanır, sopa vurulmaz, çünkü ihtiyarın  günahı daha çirkindir. Bu Übey bin Ka’bın görüşüdür. Ondan merfu olarak rivayet edildi, merfu oluşu sahih değildir, bu yine Ahmed ve  İshak ‘tan rivayettir.

Nefis manası: Mükellef haksız yere bir nefsi kasten öldürürse, kendisi de öldürülür, kuran buna şu ayetle delildir: Tevratta onlara  şöyle yazdık: Cana can) (4) (S: 233) ve Allah teala buurduki: Ey iman edenler! Öldürülenler hakkında size kısas farz kılındı. Hüre hür, köleye köle kadına kadın.) (5)

Cana can) ayetinden bazı durumlar istisna edilir bazıları:

1- Babanın  çocuğunu öldürmesi: Çoğunluğa göre baba öldürülmez, bu Ömer (r.a)’den sahih rivayetle sabittir,  bu peygamber (s.a.v)’den bir çok ve cihlerle rivayet edildi (6) İsnatları üzerinde konuşuldu. Malik dedi ki: Boğazlama gibi kasden öldürdüğünde şüphe kalmayacak, şekilde öldürmüşse, bu durumda öldürülür, eğer kılıçla veya sopayla atmışsa  öldürülmez. Leys dedi ki: Ummu delilerden dolayı kasden öldürmeni her şekliyle öldürülür.) Hürün köleyi öldürmesi, çoğunluğa göre köleye karşılık hür öldürülmez.

(1) Daha önce geçtiği  gibi Ebu Davud, Tirmîzi, İbnî Mâce ve Nesaî tahric etti. (2) Maiz ‘inrecmi bir  çok hadiste vardır, Ahmed, Buharî ve Müslim’in Ebu Hureyre, ‘den rivayet ettiği hadis bunlardandır. (3) Abdurrazzak tahric etti, İbni Hibbanve Hakim İbni Mesud’dan rivayetle doğruladı.(4) Mâide, ayet: 15 (5) Nesaî Hakim tahric etti. ve doğruladı Taberi tefsirde zikretti: 6/ 103 (6) Maide, ayet: 44-49 (7) Ebu Davud ve Taberani Kebirde tahrice etti.

(8 ) Maide,ayet: 41 (9) Maide, ayet: 44 (10) Maide:41

(1) Ebu Mücliz ve başkasınındedii gibi, ve Hristiyanlar haknındadır. doğrusubütün kafirler hakkındandır. (2) Maideayet: 42 (3) Ahmed ve Buhari Şabi’denrivayetetti, yine Hakim, Beyheki ve Ali bin Ca’d’da rivayet etti. (4) Maide ayet: 45 (5) Bakara, ayet: 178 (6) Çocukdolasıyla baba kısas edilmez “ hadisi Ömer İbni Abbas süraka bin Maik, ve Amr bin Şuayb babasından oda dedesinden rivayet ettti. Ömer hadisini Ahmed, Tirmizî, İbni Mâce, Darekutni, Beyheki, İbni ebi Asım ve İbnil Carud rivayette etti. (7) Ahmed ve dört sünen ashabı tahric etti. Tirmîzi  dedi ki: Hasen garip. Ahmed dedi ki: Hasan Semuri’den duymadı.

İsnatlarında söz olan bir çok hadis bu konuda vardır. Denildiki: Kendi kölesi için değil de başkasının köles için öldürülür. Bu ebu Hanife ve ashabının görüşüdür. Denildiki: Kendisinin ve başkasının kölesinden dolayı da öldürülür. Bu, şu hadise dayanarak: Kim kölesini öldürürse onu öldürürüz, kim bir tarafını keserse onun bir tarafını  keseriz” (7) Sevri’den rivayet edildi,  ve bu hadis ehlinen bir grubun görüşüdür.

(S: 234) İmam Ahmed ve başkası bu hadisi yaraladı.

Etraf (ayak, el, burun, göz (v.b) hususunda hür ile köle arasında kısas olmadığında icma vardır. Bu da bu hadisle amel edilmediğine delildir, (cana can) ayetinden muradın: Hürler için olduğuna bununla delil getirir, çünkü daha sonra etrafın kısası zikredildi, oda hürlere özeldir.

3- Müslümanın kafiri öldürmesi: Kafir eğer harbi ise ihtilafsız olarak müslüman öldürülmez, çünkü ihtilafsız olarak harbinin öldürülmesi mübahtir, eğer zimmi veya anlaşmalı ise cumhura göre müslüman yine öldürülmez.

Sahibi Buharîde Ali (r.a)’ın peygamber (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu rivayet ettii tahric edildi: Kafirden dolayı müslüman öldürülmez.  (1)

 Ebu Hanife ve Kufeli fakihlerden bazısı dedi ki: öldürülür.

Rabia İbnil Yemani’den rivayet etti ki: Peygamber (s.a.v) Zimmet ehlinden bir adamdan dolayı kıble ehlinden bir adamı öldürdü ve buyurduki: Ben zimmeti ifa etmeye daha müstehakım.

Bu mürseldir, zayıftır, İmam Ahmed, Ebu Ubeyd, İbrahim el Harbi. Cevzecani, İbnil Münzir ve Darekutni zayıf saydı ve dedi ki: İbnil Yemani zayıftır, hadisi mutasıl yaptığı zaman da delil gösterilmez, mürsel olursa nasıl olacak?

Cevzecani dedi ki: Rabia İbrahm bin ebi Yahya’dan, Oda ibnil Münkerdir’den, Oda İbnil Yemani’den aldı. ibniEbi Yahya, metrükül hadis’tir.

 (S:235) Ebu Davud’un mürsellerinde başka mürsel bir hadis var: Peygamber (s.a.v) haber günü ihanetle bir kafiri öldüren müslümanı öldürdü, ve buyurduki: Ben zimmetini ifa edenlerin en evlası ve en müstahakıyım.

Bu Malik ve Medine ehlinin mezhebidir. Hile ile öldürede eşitlik şart değildir kafire karşı müslüman öldürülür, sahih oluşu takdir edilerek ibnil Yemani’nin hadisini de bu manaya yorumluyorlar.

4- Adamın...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Üç Şey Dışında Haramdır
« Posted on: 28 Mart 2024, 17:36:47 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Üç Şey Dışında Haramdır rüya tabiri,Üç Şey Dışında Haramdır mekke canlı, Üç Şey Dışında Haramdır kabe canlı yayın, Üç Şey Dışında Haramdır Üç boyutlu kuran oku Üç Şey Dışında Haramdır kuran ı kerim, Üç Şey Dışında Haramdır peygamber kıssaları,Üç Şey Dışında Haramdır ilitam ders soruları, Üç Şey Dışında Haramdırönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes