Konu Başlığı: Kıyas ve Akıl Delili Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Temmuz 2012, 15:22:16 D) Kıyas ve Akıl Delili: İslâm hukukunda kira ve iş akdi kıyasa aykırı sayılmıştır. Çünkü bu akitlerde konu yararlanmadır. Yararlanma ise, akdin yapıldığı tarihte henüz meydana gelmemiştir. Mâdum (bulunmayan) şeyin satımı niteliğinde olan kira ve iş akdinin caiz olmaması gerekirken, İnsanların ihtiyacı nedeniyle, yukarıda birkaçını verdiğimiz nasslarla meşru kılınmıştır. Çünkü insan çoğu zaman başkasına ait mallardan para karşılığında yararlanmak ister. Herkesin oturacak evi, binecek aracı, elbisesini dokuyacak tezgahı bulunmayabilir. Satın alamadığı şeyi kiralamak ister. Zenginin işçiye, yoksulun ise paraya ihtiyacı vardır. İş akdi, birbirine ihtiyacı olan bu iki unsuru bir araya getirir. Akıl, bunun böyle olması gerektiğini kabul eder. [361][361] es-Serahsî, a.g.e., c. XV, s. 74, 75; el-Kâsânî, a.g.e., c. IV, s. 173,174; İbn Rüşd, a.g.e., c. II, s. 240; İbnül-Hümâm, Fethu'l-Kadîr, c. VII, s. 147; eş-Şirâzî, el-Mühezzeb, c. I, s. 394; İbn Kudâme, el-Muğnî, c. V, s. 397. Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 159. |