Konu Başlığı: Karz-i Hasen Gönderen: Sümeyye üzerinde 23 Temmuz 2012, 16:44:09 İKİNCİ BÖLÜM DOĞRUDAN KREDİ KAYNAKLARI I — Karz-i Hasen: Karz; altın, gümüş, nakit para ve diğer mislî olan şeyleri başkasına ödünç vermek, anlamına gelir. Bu Hanefîlerin tarifidir. Diğer üç mezheb, selem akdi yapılan tüm malların karz olarak verilebileceğini söylerler. Onlar böylece, bazı kıyemî malları da tarife alarak kapsamı genişletmişlerdir [198] Kur'an-i Kerim'de «Allah'a ödünç vermek» şeklinde ifadesini bulan ve «karz-i hasen»i de kapsamına alan altı kadar âyet vardır [199] Bunlardan bir tanesini zikredip geçeceğiz : «Allah'a karz-ı hasenle ödünç verecek olan kimdir?. İşte o, bunun karşılığını kat kat arttıracaktır. Ona, bundan başka çok değerli bir mükâfat da vardır» [200] Bu konuda Hz. Peygamber (s.a.)'in çeşitli hadisleri de vârid olmuştur. Ezcümle : «Bir müslüman diğer müslümana iki defa ödünç (para) verirse, bir defa tasaddukta bulunmuş gibi olur» [201] Enes b. Mâlîk'ten şöyle dediği rivayet edilmiştir : «Allah'ın elçisi şöyle buyurdu : Miraç gecesi bana, cennet kapısında şöyle bir yazı gösterildi. Sadaka için on katı, karz-ı hasen için ise onsekiz katı ecir vardır. Cebrail (a.s.)'e, karzm niçin sadakadan daha üstün olduğunu sorduğumda, şu cevabı verdi: Şüphesiz, dilenci (çoğu zaman) yanında varken ister. Ödünç isteyen ise, ancak ihtiyaç sebebiyle ister» [202] [198] el-Kâsanî, Bedâyiu's-Sanâyi', c. VII, s. 394; İbn Kudâme, el-Muğnî, c. IV, s. 313; el-Fetâvâ'1-Hindiyye, c. V, s. 366. [199] Bakara, 245; Mâide, 12; Hadîd, 11,18; Tegâbün, 17; zemmil, 20. [200] Hadîd, 11. [201] eş-Şevkânî, Neylü'I-Evtâr, c. V, s. 229. [202] İbn Mâce, Sadakat, 19; el-Heysemi, Mecmau'z-Zevâid, c. IV, s. 126. Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 87-88. |