> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar > İslâm Hukukuna Göre
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İslâm Hukukuna Göre  (Okunma Sayısı 833 defa)
12 Temmuz 2012, 13:31:26
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 12 Temmuz 2012, 13:31:26 »



2)   İslâm Hukukuna Göre :


İslâm hukukuna göre, işçiler almakta oldukları üc­retleri yetersiz bulurlarsa, arttırılmasını isteyebilirler. Tek tek istemek yerine, bir temsilci aracılığı ile istekte bu­lunmaları da mümkündür. Çünkü aynı kişiye, birden çok kişilerin vekâlet  (yetki)  vererek, kendilerini  temsil  et­tirmeleri caizdir. Temsilcinin, işveren karşısında zayıf kal­maması ve eşit şartlar altmda pazarlık yapabilmeleri içîn . bazı güvencelerinin olması ve organize olmuş bir işçi ku­ruluşu adına hareket etmesi de mümkündür. Ancak ta­raflar müzakereler sonunda, emeğin yeni değeri üzerinde görüş birliğine varamazsa durum ne olur?. Problemi, işi bırakarak veya işyerini kapatma kararı alarak karşı ta­rafı psikolojik ve ekonomik baskı altın almak suretiyle çözmeye çalışmak emeğin gerçek değerini bulmasını sağlarmı?.

Grev ve lokavt korkusu tarafların iradelerini zorlar. İşverenin taahhütlerini, senet ve çeklerini, belki de işye­rinin tahrip edileceğini düşünerek, normalin üstündeki iş­çi isteklerini kabul etmesi, işçilerin de lokavt tehdidi al­tında, işlerini kaybetme korkusuyla normalin altında dü­şük ücrete razı olmaları, tarafları «mükreh (irâdesi zor­lanmış,  irâdesi sakatlanmış)» durumuna getirebilir. Bu-duruma yol açmamak için, anlaşmazlık tarafların görüş­meleriyle çözülememişse,  bu konuda  uzmanlaşmış  olan ve adaleti ayakta tutacak olan mahkemeye başvurmak gerekir. Yukarıda Osmanlı İmparatorluğu uygulama ör­nekleri arasında zikrettiğimiz, Kütahya çini işçi ve işve­renlerinin mahkeme önünde kabul ettikleri 15 maddelik «toplu iş sözleşmesi» de aynı niteliktedir. Yani proble­min, mahkeme yoluyle çözüldüğünü gösteren bir uygu­lama örneğidir.

Diğer yandan İslâm hukukuna göre işçi, fiilen ça­lıştığı veya çalışmaya hazır olduğu süreler için ücrete hak kazanır. İşverenin izni olmaksızın işin başından ayrılırsa ücret hakkı bulunmaz. Yukarıda, ücret konusunu ince­lerken bu noktaları açıklığa kavuşturmuştuk. [447]


[447] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 194-195.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İslâm Hukukuna Göre
« Posted on: 25 Nisan 2024, 17:02:54 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İslâm Hukukuna Göre rüya tabiri,İslâm Hukukuna Göre mekke canlı, İslâm Hukukuna Göre kabe canlı yayın, İslâm Hukukuna Göre Üç boyutlu kuran oku İslâm Hukukuna Göre kuran ı kerim, İslâm Hukukuna Göre peygamber kıssaları,İslâm Hukukuna Göre ilitam ders soruları, İslâm Hukukuna Göre önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes