II — İslâm'da Faiz Yasağının Geçirdiği Merhaleler:
İslâmiyet toplumla ilgili sosyal ve ekonomik problemleri çö'zerken. tedrîc prensibine uymuştur. Çünkü, toplumun benimsediği ve normal alışkanlık olarak kabul ettiği davranışları bir anda değiştirmek güçtür. Bu yüzden içkinin yasaklanışında olduğu gibi faiz yasağında da önce kötülük ve zararlarına, âhiretteki azabına dikkat çekilerek, daha sonra yasaklama yoluna gidilmiştir.
Faizcilik, Arapların özellikle yüksek tabakalarının yararlandıkları önemli bir kazanç yolu idi. Bunu bir hamlede kaldırmak uygun değildi. Bu yüzden faizin kesin yasaklanışı İslâm'ın son inen âyetleri ile olmuştur. Ancak henüz yasaklanmamakla birlikte faizin kınanması ve geçmiş milletlerden tefecilik yapanların uğradığı felâketlerin açıklanması, İslâm'ın ilk yıllarından itibaren vuku bulmuştur.
İslâm'ın faiz yasağında görülen tedrici aşağıdaki şekilde ifade edebiliriz: [112][112] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 60. [
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın