๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 17 Temmuz 2012, 11:41:51



Konu Başlığı: İşçi ve İşveren Terimleri
Gönderen: Sümeyye üzerinde 17 Temmuz 2012, 11:41:51
B)   İşçi ve İşveren Terimleri:


Başkasına ait bir işi ücret karşılığında yapmayı üs­lenen kimseye «işçi (âmil)» denir. Bu; işçinin emeğini kiralaması demektir [319] İnsanlar bütün işlerini her za­man kendileri göremez. Başkalarının yardımına ihtiyaç vardır. Bu yardımın sürekli olarak meccânen yapılması beklenemez. Sözleşme ve ücret, emeğin kiralanmasında sürekliliği sağlar.

Başkasını bir ücret karşılığı çalıştıran kimseye «iş­veren» denir. Bu, gerçek kişi olabileceği gibi, devlet, va­kıf, şirket gibi tüzel kişi de olabilir.

İslâm hukukunda tarım işçileri için, «çiftçi» anla­mında «fellâh» sözcüğü de kullanılmıştır. Bu konuda er-Remlî (Ö. 1004/1595) şöyle der : «Tarım yapılan bir top­rağın yarar ve zararı, toprak sahibine aittir. Çalışan (fel­lâh) kimse sadece işçilik ücretine hak kazanır» [320]

Tarım işçileri dışında kalan, diğer ücret karşılığı ça­lışanlara ise «ecîr  (ücretli)» denilmiştir.

Âyet-i kerimede şöyle buyurulur: «Ey babacığım, onu ücretli olarak tut» [321]Hadiste «İşçiye ücretini teri kurumadan önce veri­niz» buyurulurken, işçi «ecîr» sözcüğü ile ifade edilmiş­tir [322]

İslâm'da, emeğini başkasına kiralayan tüm çalışan­lar aynı statü içinde değerlendirilmiştir. Bugün uygula­mada işçi, memur, subay, kamu görevlisi olma veya ol­mama gibi ayırımlar yapılmaksızın tüm çalışanlar ayni hükümlere tâbi tutulmuş, ancak iş ve mesleğin durumu­na göre emeğin değeri üzerinde durulmuştur. Sadece işin bir kişiye veya. birden çok kişilere yapılmasına göre bir ayırım yoluna gidilmiştir. Aşağıda vereceğimiz İşçi çeşit­leri böyle bir ayırımdan ibarettir.

Türk İş Kanunu 1. maddede işçi şöyle belirlenir: «Bir hizmet akdine dayanarak herhangi bir işte ücret karşılığı çalışan kişiye işçi, çalıştıran tüzel veya gerçek kişiye işveren, işin yapıldığı yere işyeri denir». [323]



[319] Ali Haydar, Düraru'l-Hukkâm Şerhu Mecelleti'l-Ahkâm, e. I, s. 682; Mecelle, mad. 413.

[320] er-Remlî,  Nihâyetü'l-Muhtâc ilâ  Şerhi'l-Minhâc, c. V, s. 247.

[321] Kasas, 26.

[322] İbn Mâce, Rehin :  4.

[323] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 144-145.