> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Siret Ansiklopedisi > Ziraî Ürünler
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ziraî Ürünler  (Okunma Sayısı 533 defa)
21 Haziran 2012, 05:44:55
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« : 21 Haziran 2012, 05:44:55 »



1. Ziraî Ürünler

Öşürü belirlemek için fakihler tarım ürünleri­ni ikiye ayırmışlardır: (a) Tarla, (b) Bağ ve bostan.

a- Tarla Ürünleri: İmam Ebu Hanife'ye gö­re öşür her çeşit ürün için ödenmesi zorunlu bir vergidir. Fakat İmam Şafii'ye göre sadece yiyecek olarak depolananlar için zorunludur, Bundan dolayı öşür, sebzelerden alınamaz. İmam Mâlik ve İmam Ebu Yusuf da sebzele­rin ve diğer benzeri (bozulabilir) şeylerin öşü­re tâbi olmadığı görüşündedirler.

imam Ebu Yusuf a göre üretilen miktarın 5 vesk'i geçmesi şartıyla, depolanabilen ve ölçü­lebilen, mesela buğday, arpa, pirinç" mısır, badem, soğan, sarımsak ve bunlara benzer di­ğer ürünler zekata (öşüre) tâbidir. Eğerüretilen miktar 5 vesk'den azsa bu ürün için zekat (öşür) ödemek gerekmez. İmam Yusuf un yu­karıdaki görüşünün delili Rasulullah'ın şu hadisi olmaktadır. Ebu Said'den rivayette Pey­gamber, "Beş vesk miktarından daha aza dahil (toprak mahsulüne) zekat vacip değil­dir" buyurmuştur.

delerin durumunu da smıflarmştır; mesela pa­muk, safran vb... Ölçülebilen maddelerin en düşüğünün beş veskinin değerine eşit olması şartıyla bu maddeler de öşüre tâbidir. Bu se­beple ölçülemeyen maddelerin zekat miktarla­rı hakkında, bunlarla mukayese edilebilen ve­ya bunlann benzeri ticarî malların değerlerine bakarak hüküm vermelidir.

Tarım arazileri söz konusu olduğunda zekat, ürünlerin yetiştiği hasat zamanında Ödenir. Eğer, bu vakitte, ürün miktannın 5 vesk'in üzerinde olduğu görülürse zekat toplanacak­tır; ve eğer ürün miktan 5 vesk'in altında ise, hiç zekat alınmayacaktır.

Muafiyet sınınnı tesbit ederken üreticinin ve ailesinin tüketeceği mahsûl miktarı düşünüle­rek makul bir indirim yapıldığı burada belir­tilmelidir.

b- Bağ, Bostan Ürünleri: Meyvelere de ze­kat uygulanır. İmam Ebu Hanife'ye göre ziraî ürünler gibi bütün meyve çeşitleri de ürünün 1/10'u oranında zekata tâbidir. Fakat İmam Şafii'nin görüşünde sadece hurmalar ve üzüm­ler bu vergiye tâbidir. Onun bu görüşü sadece hurma ve üzümden öşür alan ikinci halife Hz. Ömer'in uygulamalarıyla desteklenmektedir.

imam Ebu Yusuf vesk ile ölçülemeyen madRivayete göre, Taif in tahsildarı Süfyan b. Ab­dullah es-Sakafi, üzüm, şeftali, nar ve verimli­liği üzümden kat kat fazla olan pek çok diğer meyvelerin yetiştirildiği bahçelerle ilgili ola­rak Hz. Ömer'e mektup yazmıştır. Bu mektu­buyla da sözkonusu meyvelerden öşür almak için izin istemiştir. Hz. Ömer cevabında bu meyveler için Öşrün gerekmediğini bildirmiş­tir. (Dr. Yusufü'd-Din, a.g.e., sh. 665-675).

Meyveler sözkonusu olduğunda, herhangi bir ürün zekata tâbi olmadan önce iki şartın varlı­ğı aranır:

1- Meyveler yenecek olgunluğa erişmeîidİr. Olgunlaşmamış veya ham meyve ağaçtan top­lanırsa zekat düşmez. Ancak bu, zekattan ka­çınmak için yapılmışsa, bu tür davranışları önleyici müsait tedbirler alınabilir.

2- Meyvelerin miktan en azından 5 vesk ol­malıdır. Çünkü zekat için nisab mİktan bu ka­dardır ve bu miktardan az meyve için zekat yoktur.

İmam Ebu Hanife, ağaçta bulunan meyvelerin miktarını tahmin etmeyi veya hesaplamayı ya­saklamıştır. Fakat İmam Şafii bunun tamamen âdil ve meşru olduğu görüşündedir. İmam Şafi'nin görüşleri zekatı belirlemek için hurma ve üzümlerin miktarlarını tahmin etmek üzere tahsildarlar tayin eden Peygamber'ın fiilî sünneti ile desteklenmektedir.

Toplanacak zekat oranı tarlada/bahçede kulla­nılan sulama sisteminin yapısına göre tesbit edilir. Akarsular, nehirler (veya yağmur sula­rı) ile sulanıyorsa Ürünün 1/10'u zekat olarak alınır. Eğer sulama bir kuyudan veya hayvan sırtında taşıma ile veya diğer suni usullerle yapılıyorsa zekat, ürünün 1/20'sİne tekabül eder.

Üzüm ve hurma miktarı tahminlerinin, mey­veler olgunlaşma derecesine erişince veya faydalı ve yenilebilir kabul edilince yapılması gerektiği burada belirtilmelidir. Kuru üzüm ve kuru hurmada zekat bu meyveler tamamen kuruduğunda ve kuru meyve olarak tüketime hazır olduğunda alınmalıdır. Fakat yaş meyve sözkonusu olduğunda zekat, hurma ve üzümlerin satış fiyatı üzerinden alınmalıdır. Deği­şik hurma (ve üzüm) çeşitleri zekat alımı ko­nusunda tek bir cins olarak kabul edilmelidir.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ziraî Ürünler
« Posted on: 28 Mart 2024, 13:07:34 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ziraî Ürünler rüya tabiri,Ziraî Ürünler mekke canlı, Ziraî Ürünler kabe canlı yayın, Ziraî Ürünler Üç boyutlu kuran oku Ziraî Ürünler kuran ı kerim, Ziraî Ürünler peygamber kıssaları,Ziraî Ürünler ilitam ders soruları, Ziraî Ürünlerönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes