Konu Başlığı: Ziraî Ürünler Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 21 Haziran 2012, 05:44:55 1. Ziraî Ürünler Öşürü belirlemek için fakihler tarım ürünlerini ikiye ayırmışlardır: (a) Tarla, (b) Bağ ve bostan. a- Tarla Ürünleri: İmam Ebu Hanife'ye göre öşür her çeşit ürün için ödenmesi zorunlu bir vergidir. Fakat İmam Şafii'ye göre sadece yiyecek olarak depolananlar için zorunludur, Bundan dolayı öşür, sebzelerden alınamaz. İmam Mâlik ve İmam Ebu Yusuf da sebzelerin ve diğer benzeri (bozulabilir) şeylerin öşüre tâbi olmadığı görüşündedirler. imam Ebu Yusuf a göre üretilen miktarın 5 vesk'i geçmesi şartıyla, depolanabilen ve ölçülebilen, mesela buğday, arpa, pirinç" mısır, badem, soğan, sarımsak ve bunlara benzer diğer ürünler zekata (öşüre) tâbidir. Eğerüretilen miktar 5 vesk'den azsa bu ürün için zekat (öşür) ödemek gerekmez. İmam Yusuf un yukarıdaki görüşünün delili Rasulullah'ın şu hadisi olmaktadır. Ebu Said'den rivayette Peygamber, "Beş vesk miktarından daha aza dahil (toprak mahsulüne) zekat vacip değildir" buyurmuştur. delerin durumunu da smıflarmştır; mesela pamuk, safran vb... Ölçülebilen maddelerin en düşüğünün beş veskinin değerine eşit olması şartıyla bu maddeler de öşüre tâbidir. Bu sebeple ölçülemeyen maddelerin zekat miktarları hakkında, bunlarla mukayese edilebilen veya bunlann benzeri ticarî malların değerlerine bakarak hüküm vermelidir. Tarım arazileri söz konusu olduğunda zekat, ürünlerin yetiştiği hasat zamanında Ödenir. Eğer, bu vakitte, ürün miktannın 5 vesk'in üzerinde olduğu görülürse zekat toplanacaktır; ve eğer ürün miktan 5 vesk'in altında ise, hiç zekat alınmayacaktır. Muafiyet sınınnı tesbit ederken üreticinin ve ailesinin tüketeceği mahsûl miktarı düşünülerek makul bir indirim yapıldığı burada belirtilmelidir. b- Bağ, Bostan Ürünleri: Meyvelere de zekat uygulanır. İmam Ebu Hanife'ye göre ziraî ürünler gibi bütün meyve çeşitleri de ürünün 1/10'u oranında zekata tâbidir. Fakat İmam Şafii'nin görüşünde sadece hurmalar ve üzümler bu vergiye tâbidir. Onun bu görüşü sadece hurma ve üzümden öşür alan ikinci halife Hz. Ömer'in uygulamalarıyla desteklenmektedir. imam Ebu Yusuf vesk ile ölçülemeyen madRivayete göre, Taif in tahsildarı Süfyan b. Abdullah es-Sakafi, üzüm, şeftali, nar ve verimliliği üzümden kat kat fazla olan pek çok diğer meyvelerin yetiştirildiği bahçelerle ilgili olarak Hz. Ömer'e mektup yazmıştır. Bu mektubuyla da sözkonusu meyvelerden öşür almak için izin istemiştir. Hz. Ömer cevabında bu meyveler için Öşrün gerekmediğini bildirmiştir. (Dr. Yusufü'd-Din, a.g.e., sh. 665-675). Meyveler sözkonusu olduğunda, herhangi bir ürün zekata tâbi olmadan önce iki şartın varlığı aranır: 1- Meyveler yenecek olgunluğa erişmeîidİr. Olgunlaşmamış veya ham meyve ağaçtan toplanırsa zekat düşmez. Ancak bu, zekattan kaçınmak için yapılmışsa, bu tür davranışları önleyici müsait tedbirler alınabilir. 2- Meyvelerin miktan en azından 5 vesk olmalıdır. Çünkü zekat için nisab mİktan bu kadardır ve bu miktardan az meyve için zekat yoktur. İmam Ebu Hanife, ağaçta bulunan meyvelerin miktarını tahmin etmeyi veya hesaplamayı yasaklamıştır. Fakat İmam Şafii bunun tamamen âdil ve meşru olduğu görüşündedir. İmam Şafi'nin görüşleri zekatı belirlemek için hurma ve üzümlerin miktarlarını tahmin etmek üzere tahsildarlar tayin eden Peygamber'ın fiilî sünneti ile desteklenmektedir. Toplanacak zekat oranı tarlada/bahçede kullanılan sulama sisteminin yapısına göre tesbit edilir. Akarsular, nehirler (veya yağmur suları) ile sulanıyorsa Ürünün 1/10'u zekat olarak alınır. Eğer sulama bir kuyudan veya hayvan sırtında taşıma ile veya diğer suni usullerle yapılıyorsa zekat, ürünün 1/20'sİne tekabül eder. Üzüm ve hurma miktarı tahminlerinin, meyveler olgunlaşma derecesine erişince veya faydalı ve yenilebilir kabul edilince yapılması gerektiği burada belirtilmelidir. Kuru üzüm ve kuru hurmada zekat bu meyveler tamamen kuruduğunda ve kuru meyve olarak tüketime hazır olduğunda alınmalıdır. Fakat yaş meyve sözkonusu olduğunda zekat, hurma ve üzümlerin satış fiyatı üzerinden alınmalıdır. Değişik hurma (ve üzüm) çeşitleri zekat alımı konusunda tek bir cins olarak kabul edilmelidir. |