๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 21 Ocak 2011, 15:06:38



Konu Başlığı: Zaruret durumunda haram gıdaların hükmü
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 21 Ocak 2011, 15:06:38
72. Zaruret Durumunda Haram Gıdaların Hükmü



Bu babın temeli,

"Cenâb-ı Hak size haram kıldığı şeyleri ayrıntılı olarak bildirmiş­tir. Meğer haram olan şeyleri yemek zorunda kalmış olasınız" [67] âyet-i kelimesidir. Bu babın bahisleri de, -haram olan şeyler ne ile helâl olur, hangi­leri haram helâl olur ve haramın ne kadarı helâl olur, diye üç mevzudan iba­rettir,

1- Haram olan besinler, açlıktan dolayı haram besini yemek zorunda kalmakla helâl olur. Bunda ihtilâf yoktur. Fakat haram olan besini tedavi için yemek caiz midir, değil midir? diye ihtilâf etmişlerdir. Caiz olduğunu söyleyenler, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in Abdurrahman b. Avf a -vücudu ka­şındığı için- ipek elbise giymesine müsaade etmesi [68] üe ihticac etmişlerdir. Caiz olmadığını söyleyenler de, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in

«Cenâb-ı Hak benim ümmetime haram kıldığı şeylerde kendileri için şifa yaratmamıştır» [69] hadisini hüccet yapmışlardır.

2- Darda kalan kimseye, leş ve benzeri haram olan her besin helâl olur. Bu hususta haram besinler arasında herhangi bir fark yoktur. Ulemanın şarap hakkındaki ihtilâfları ise şarap ile beslenmek bakımından değil, tedavi ol­mak bakımındandır. Bunun içindir ki susuz olan veyahut boğazında lokma kalan kimseye, eğer şaraptan başka bir şey bulunmaz ve onunla susuzluk gi­diyor veyahut lokma yutulabiliyorsa şarap içmesini caiz görmüşlerdir.

3-  'Haram olan besinin ne kadarı helâl olur? mevzuunda da îmam Mâlik «Kişi doyuncaya kadar yiyebilir ve gerekirse -helâl besinleri bulunca­ya kadar- haram besinleri kendine zahire yapar» demiştir. îmam Ebû Hanife ile İmam Şafii ise «Haram olan besinler, ancak kişiyi ölümden kurtaracak kadar yenebilirler, fazlası yenemez» demişlerdir, tmam Mâlik'in tabileri de buna katılır.

Bu ihtilâfın sebebi, dara düşen kimseye helâl kılınan, haramın hepsi midir, yoksa kişiyi ölümden kunaracak kadan mıdır diye ihtilâf etme­leridir. Zahir olan şudur ki, dara düşüldüğü zaman haramın hepsi helâl olur. Çünkü Cenâb-ı Hak

"Darda kalan kimseye -aşırı gitmemek ve başkasının hakkına el uzatmamak şartıyla- günah yoktur" [70]buyurmuştur.

İmam Mâlik ile imam Şâfîi, ma'siyet yolculuğunda dara düşen kimseye leş yemesinin caiz olmadığında müttefiktirler. Zira Cenâb-ı Hak,

"Aşın gitmemek ve başkasının hakkına el uzat­mamak şartı ile" buyurmuştur. Diğerleri ise, «Dara düşen kimse, ma'siyet yolculuğunda bile olsa leş yiyebilir» demişlerdir. [71]



[67] En'am, 6/119.

[68] Buhârî, Cihad, no: 2919.

[69] Ebû Ya'lâ (İbn Hacer, el-Metâlibü'l-Âliye, 2/356, no: 2462.

[70] Bakara, 2/173.

[71] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/407-408.



Konu Başlığı: Ynt: Zaruret durumunda haram gıdaların hükmü
Gönderen: Ceren üzerinde 12 Ocak 2020, 15:59:04
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri helal dairede yaşayan helal lokma yiyen kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Zaruret durumunda haram gıdaların hükmü
Gönderen: Sevgi. üzerinde 13 Ocak 2020, 15:04:15
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herdaim rızasını kazanmak için gayret eden kullardan olabilmeyi nasip etsin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Zaruret durumunda haram gıdaların hükmü
Gönderen: Mehmed. üzerinde 15 Ocak 2020, 16:47:25
Ve Aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Zaruret durumunda haram gıdaların hükmü
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 16 Ocak 2020, 06:23:54
Haramda bellidir helalde zaruret durumunda insan hayatı söz konusu ise bazı yiyecekler yenebilir