๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 13 Şubat 2011, 21:55:31



Konu Başlığı: Zamanı
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 13 Şubat 2011, 21:55:31
2. Zamanı:



Tavafın ne zaman caiz olduğuna gelince: Ulema onun hakkında üç çeşit görüşte bulunmuşlardır. Biri, tavafın sabah ve ikindi namazlarından sonra
caiz olduğu ve fakat günün doğuş ve batışı sıralarında caiz olmadığıdır. Bunu Hz. Ömer, Ebû Said el-Hudri, îmam Mâlik'in tabileri ve ulemadan bir cemaat benimser. Biri de, sabah ve ikindi namazlarından sonra mekruh olduğu ve günün doğuş ve batışı sıralarında da caiz olmadığıdır ki bu da Said b. Cü-beyr, Mücahid ve ulemadan bir diğer cemaatin görüşüdür. Üçüncü görüş ise bütün vakitlerde caiz olduğudur ki, îmam Şafii ve bir başka cemaat de bu görüştedirler.
Bu her üç grubun da delillerinin kökü, bu vakitlerde namaz kılmanın caiz olup olmadığıyla ilgilidir. Güneşin doğuş ve batışı sıralarında namaz kılmanın caiz olmadığında her ne kadar bütün hadisler müttefik iseler de, tavafın namaza kıyas edilmesinde ihtilâf vardır. Şâfıilerin gösterdikleri delillerden biri, Cübeyr b. Mut'am'ın «Peygamber (s.a.s)'in,
«Ey Abdülmenafoğulları ya da ey Abdülmuttaliboğulları! Eğer bu işten bir yetkiye sahip olursanız herhangi bir kimseye -ister gece, ister gündüz olsun- istediği saatte bu beyti tavaf etmekten men'etmeyiniz» 102 mealindeki hadisi ile ihticac etmişlerdir. Bu hadisi îmam Şafii ile başkaları, Cübeyr b. Mut'am'e isnad eden îbn Uyeyne'den rivayet etmişlerdir. 103



102 Şâfıi, Müsned, 1/57, no: 170,172.
103 İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/183-186.