๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ocak 2011, 17:12:13



Konu Başlığı: Vitirde kunut
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ocak 2011, 17:12:13

C- Vitir'de Kunut:

imam Ebû Hanife ile tabileri «Vitir namazında kunut duası okunur» imam Mâlik «Okunmaz» demişlerdir, imam Şafii ise, iki kavlinden birinde «Kunut duası, vitir namazında ancak Ramazan'ın son yarısında», kimisi: «ilk yansında», kimisi de «Ramazan ayı boyunca okunur» demişlerdir.

Bu ihtilâfın sebebi, bu husustaki rivayetlerin değişik olup birinin diğerine uymamasıdır. Zira bu rivayetlerin kiminde, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in kunut duasını devamlı olarak okuduğu, kiminde sadece bir ay okuduğu, kiminde de son zamanlarda kunut duasını okumaktan vazgeçip kunut duasını okumayı yasakladığı bildirilmektedir, ki bu mes'ele yukarıda da geçti. [489]

 

D- Hayvan Sırtında Kılınması:
 

Hayvan sırtında vitir namazının kılınıp kılınamayacağı hususundaki ih­tilâfa gelince: Cumhur

«Kılınabilir. Çünkü Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in vitir namazını hay­van sırtında kıldığı sabittir» [490] demiştir.

Vitir namazının sünnet olduğu görüşünde olan cumhur, bu görüşündede bununla ihticac etmiştir. Zira Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in hayvan sır­tında sünnet namazları kıldığı sahih rivayetlerle sabit olduğu halde, farz na­mazları bir kere olsun hayvan sırtında kıldığı rivayet olunmamıştır. Bundan ise, vitir namazının vacib olmadığı anlaşılmaktadır. Vitir namazının vücu-bunu benimseyen Hanefıler ise, farz namazların hayvan sırtında kılınamadı-ğı hususunda cumhur ile beraber oldukları için, Peygamber (s.a.s) Efendi­miz'in vitir namazını hayvan sırtında kıldığına dair hadisi kıyas yolu ile red­detmişlerdir. Halbuki kıyas yolu ile, sabit olan hadisleri reddetmek zayıf bir şeydir. [491]

 

 

E- Yeniden Kılınması:
 

Ulemanın çoğu; «Yatmadan vitir namazım kılan bir kimse, uykudan kalkıp bir daha vitir namazım kılamaz» demişlerdir. Çünkü Ebû Davud'un rivayetine göre Peygamber (s.a.s) Efendimiz,

«Bir gecede iki kere vitir namazı yoktur» [492] buyur­muştur. Kimisi de «Bir daha kılmak isteyen, önce bir rek'at sünnet kılmakla, akşamleyin kılmış olduğu vitir namazının rek'atlanm çiftleştirir, sonra bir daha vitir namazını kılar» demiştir ki vitri bozmak mes'elesi diye söyledikle­ri işte budur. Halbuki bu görüş iki yönden zayıftır. Biri vitir namazı, rek'atla-nmn çiftleştirilmesi ile nafile namazına dönüşemez. İkincisi de yalnız bir rek'at namaz kılmak şeriatta görülmemiştir.

Mes'eledeki ihtilâfda işte buradan, yani bir tek rek'at namaz kıl­mak caiz midir, değil midir mes'elesinden doğmuştur. Vitir kelimesinin, kendisinden anlaşılan mânâda, yani çift olmayan sayı demek olduğunu dü­şünenler «Vitir namazı nafile namazına dönüştürülemez. Çünkü vitir nama­zı sünnet-i müekke'de veyahut vacibtir. Nafile namaz ise daima çift rek'at'lı olur» demişlerdir. [493]


[489] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/396.

[490] Buhârî, Vitr, 14, no: 999; Ebû Dâvûd, Salât, 277, no: 1224.

[491] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/396-397.

[492] Salât, 2/344, no: 1439.

[493] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/397.