๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 16 Şubat 2011, 16:45:21



Konu Başlığı: Tahakkuku ve düşmesi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 16 Şubat 2011, 16:45:21
D- Tahakkuku ve Düşmesi



Ulema, cizyenin ancak sene bittikten sonra vacib olduğunda ve sene bit­meden miislüman olan kimseden cizyenin vücubunun sakıt olduğunda müt­tefiktirler. Fakat sene bittikten sonra ve fakat daha cizyesini vermemişken miislüman olan kimseden, cizyesini vermediği senenin cizyesinin sakıt olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir.

Cumhur «Kişi müslüman olduktan sonra -ister senesi bitmiş olsun, ister olmasın- kendisinden fidye sakıt olur» demiştir ki en zahir olan da budur. Bir cemaat de «Eğer sene bittikten sonra müslüman olarsa geçmiş olan yılın fid­yesini vermek zorundadır» demişlerdir.

Ulemanın, sene bitmeden cizyenin vacib olmadığında ittifak etmeleri­nin sebebi: Çünkü sene nasıl zekâtın vücubunda şart ise cizyenin de vücu-bunda şarttır. Şu halde cizyenin vücubıma mani olan müslümanlık, daha ciz­ye vacib olmamışken hasıl olursa cizye vacib olmaz.

Sene bittikten sonra müslüman olan kimseden fidye ıin sakıt olup olma­dığında ihtilâfetmelerinin sebebi de, bu adamı ı kendisine fidye va­cib olduktan sonra müslüman olmasıdır.

İslâmiyet, küfür halinde yerine getirilmeyen birçok vacibleri ıskat ettiği gibi, bu vacibi de ıskat eder diyenler, «Sene bittikten sonra bile olsa, müslü-man olan kimseden fidye sakıt olur» demişlerdir.

İslâmiyet, küfür halindeki diğer borçlan kaldırmadığı gibi, bunu da kal­dırmaz diyenler ise, «Sene bittikten sonra müslüman olan kimse geçmiş se­nenin cizyesini vermek zorundadır» demişlerdir. Şu halde bu ihtilâfın se­bebi, İslâmiyet küfür halinde vacib olan cizyenin vücubuna ıskat eder mi et-mez mi diye ihtilâf etmeleridir. [102]


[102] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/