> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > Sünnî ve bid i talâk
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Sünnî ve bid i talâk  (Okunma Sayısı 2617 defa)
23 Ocak 2011, 21:14:29
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 23 Ocak 2011, 21:14:29 »



2. Sünnî ve Bid'i Talâk


Ulema, kişinin, gerdeğe girdiği karısını, kendisiyle cima' etmediği bir temizlik halinde ve bir talâk ile boşamasının, SÜNNİ TALAK (Sünnete uy­gun olan boşama), aybaşı veyahut kendisiyle cima1 ettiği bir temizlik halinde boşamasının da BÎDi TALAK (Sünnete uymayan boşama) olduğunda müt­tefiktirler. Zira sabittir ki îbn Ömer (r.a.) karısını aybaşı halinde boşadığı için Peygamber (s.a.s) Efendimiz Hz. Ömer'e,

«Oğluna söyle, karısına geri dönsün, sonra kadın temizlenip tekrar adetini görüp sonra tekrar temizleninceye kadar onunla birlikte yasasın. İkinci adetinden temizlendikten sonra dilerse, aile hayatı devam etsin ve di­lerse -ona yaklaşmaksınn- bosasın. İşte kadının bu iki kirlenmesi ve temiz­lenmesi zamanı, erkeklerin kadınları boşamaları için ALLAH Teâlâ'nın em­rettiği iddet müddetidir»  buyurmuştur.

Ulema, bunda ittifak ettikten sonra bu babın üç konusunda ihtilâf et­mişlerdir.

1- Boşamanın sünnete uygun olması için, kadın henüz iddette iken onu bir daha boşamaması şart mıdır?

2- Bir defada üç talâk ile boşama sünnete uygun boşama mıdır?

3- Karısını aybaşı halinde boşayan kimsenin hükmü nedir? [12]

 

A- İddet Sırasında Talâk Yasağı
 

îmanı Mâlik ile İmam Ebû Hanife ve bu iki imamın tabileri bu konuda ihtilâf etmişlerdir. İmam Mâlik «Boşamanın sünnete uygun olabilmesi için, kadın henüz iddette iken onu bir daha boşamaması şarttır» demiştir. İmam Ebû Hanife ise «Eğer her bir temizlenmede onu bir talâk ile boşasa, yine de sünnete uygun bir boşamadır» demiştir.

Bu ihtilâfın sebebi, boşamanın sünnete uygun olması için, kadı­nın zevciyet halinde boşanmış olması şart mıdır, değil midir diye ihtilâf et­meleridir. «Zevciyet halinde boşanmış olması şarttır» diyenler, «Kadın he­nüz iddette iken onu bir daha boşamaması şarttır» demişlerdir. Çünkü kadı­nın ikinci boşanışı zevciyet halinde değildir. «Zevciyet halinde boşanmış oî-ması şart değildir» diyenler ise, «Onu bir daha boşamaması şart değildir» demişlerdir. Kadın henüz iddette iken onu bir daha boşama ile boşamanın vaki olduğunda ise ihtilâf yoktur. [13]

 

B- Üç Talâkla Boşamanın Sünnîliği .
 

İmam Mâlik, «Bir defada üç talâk ile karı boşamak, sünnete uygun bo­şama değildir», İmam Şâfıi ise «Sünnete uygundur» demiştir.

Bu ihtilâfın sebebi,Peygamber(s.a.s)Efendimiz'inhuzurunda karısını bir lafızda üç talâk ile boşayan adama ses çıkarmayışı ile Kur'an-ı Kerim'in mefhumu arasında bulunan çelişmedir. İmam Şafii'nin dayandığı hadis, sabit olan «Adanı, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in huzurunda, karı­sıyla mülâane ettikten sonra onu üç talâk ile boşadı» [14]hadisidir. îmam Şafii «Eğer bir lafızda üç talâk ile boşamak sünnete aykırı olsaydı Peygam­ber (s.a.s) Efendimiz ona mani olacaktı» demiştir.. îmam Mâlik ise, «Karıyı bir defada üç talâk ile boşamak, Cenâb-ı ALLAH'ın kullarına bahşettiği, üç de­faya kadar boşayıp geri dönme kolaylığını reddetmek demek olduğundan sünnete aykırıdır» demiştir. İmam Mâlik'in tabileri, İmam Şafii'nin delil ola­rak gösterdiği hadise karşı, «Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in huzurunda bir­birleriyle mülâane eden koca ile karı, bizzat yaptıkları mülâane ile birbirin­den ayrılmışlardı. Şu halde adamın, karısını mülâaneden sonra boşaması hü­kümsüzdü. Bunun içindir ki Peygamber (s.a.s) Efendimiz ona ses çıkarma­mıştır» demişlerdir. îmam Mâlik'in görüşü -ALLAH bilir- İmam Şafii'nin görü­şünden daha zahirdir. [15]


[12] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 3/27.

[13] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 3/27-28.

[14] Buhârî, Talâk, 68/29, no: 5308; Müslim, Liân, 19, no: 1492.

[15] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 3/28.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 23 Ocak 2011, 21:18:42 Gönderen: Sidretül Münteha »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Sünnî ve bid i talâk
« Posted on: 20 Nisan 2024, 05:46:57 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Sünnî ve bid i talâk rüya tabiri,Sünnî ve bid i talâk mekke canlı, Sünnî ve bid i talâk kabe canlı yayın, Sünnî ve bid i talâk Üç boyutlu kuran oku Sünnî ve bid i talâk kuran ı kerim, Sünnî ve bid i talâk peygamber kıssaları,Sünnî ve bid i talâk ilitam ders soruları, Sünnî ve bid i talâkönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes