๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 20 Ocak 2011, 18:16:06



Konu Başlığı: Soyguncuya gereken cezanın düşmesi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 20 Ocak 2011, 18:16:06
193. Soyguncuya Gereken Cezanın Düşmesi ve Suçun Sabit Oluşu


3. Soyguncuya Gereken Cezanın Düşmesi:

 


Ulema "Ancak onları yakalamanızdan önce tevbe edenler bunun dı­şındadır" âyet-i kerimesine dayanan bu konunun dört mes'elesinde ihtilâf etmişlerdir.

1- Soyguncunun tevbesi kabul olunur mu?

2- Kabul olunuyorsa hangi soyguncunun kabul olunur?

3- Kabul olunan tevbe hangisidir?

4- Kabul olunan tevbe soyguncuya ne sağlar?

Birinci mes'ele: Ulema, soyguncunun tevbesi kabul olunur mu olun­maz mı diye ihtilâf ederek, kimisi «Kabul olunur. Zira Cenâb-ı Hak 'Ancak onları yakalamanızdan Önce tevbe edenler bunun dışındadır' [8] buyur­muştur» demiştir ki, en meşhur olan görüş budur[9]. Kimisi de, bu âyetin soy­guncular hakkında nazil olmadığını ileri sürerek, «Soyguncunun tevbesi ka­bul olunmaz» demiştir.

İkinci mes'ele: «Soyguncunun tevbesi kabul olunur» diyenler de, hangi soyguncunun tevbesi kabul olunur diye ihtilâf ederek üç çeşit görüşte bulun­muşlardır. Bir görüşe göre, ancak İslâm ülkesi dışına çıkan, birisine göre, ancak emri altında yardımcıları bulunan soyguncunun tevbesi kabul olunur. Bir görüşe göre de, ister İslâm ülkesi dışına çıkmış olsun, ister olmasın, ister yardımcıları bulunsun, ister bulunmasın tevbesi kabul olunur.

«Soyguncunun tevbesi kabul olunur» diyenler, kendiliğinden gelip tes­lim olmayan, ancak hükümetin kendisine teminat vermesi üzerine teslim olan soyguncu hakkında da ihtilâf etmişlerdir. Kimisi «Ona verilen teminat ile cezası düşer», kimisi «Ona verilen teminatın bir yaran yoktur. Zira temi­nat ancak müşriklere verilebilir» demiştir.

Üçüncü mes'ele: «Soyguncunun tevbesi kabul olunur» diyenler kabul olunan tevbenin keyfiyetinde ihtilâf ederek, üç çeşit görüşte bulunmuşlardır. Kimisi «Soyguncunun tevbesi ancak iki durumda kabul olunur. Ya -hükü­mete teslim olmasa bile- bu kötü işini bırakır da bir daha yapmaz, ya da sila­hını bırakır da gelip hükümete teslim olur» demiştir ki, bu Îbnü'l-Kasım'm görüşüdür. Kimisi «Soyguncunun tevbesi ancak, bu kötü işini bırakıp yerin­de oturması ve bunu komşularına göstermesi ile olur» demiştir ki bu da îbn Mâcişûn'un görüşüdür. Kimisi de «Soyguncunun tevbesi ancak, hükümete gelip teslim olması ile olur. Şayet teslim olmayıp hükümet kuvvetleri tara­fından yakalanırsa -işini bırakmış olsa bile- kendisine lazım gelen hüküm­lerden hiçbiri sakıt olmaz» demiştir. Kısacası: Kimisi «Soyguncunun tevbe­si, kendiliğinden hükümete teslim olması ile», kimisi «Henüz yakalanmamışken yaptıklarından vazgeçip tevbesi üzerinde durması ile», kimisi de «Her ikisi ile olur» demiştir.

Dördüncü mes'ele: Ulema, tevbenin soyguncuya sağladığı yarar husu­sunda da ihtilâf ederek, dört çeşit görüşte bulunmuşlardır. Kimisi «Tevbe eden soyguncudan soygunculuk hükmü kalkar. Fakat eğer kendisinde -Al­lah'ın veyahut kulların olmak üzere- başka haklar varsa, sadece o haklardan sorumlu tutulur» demiştir. îmam Mâlik bu görüştedir. Kimisi «Kendisinden soygunculuk hükmü kalktığı gibi, eğer kendisinde -zina, içki ve hırsızlık gi-' bi- şahsî olmayan başka haklar da varsa, eğer o hak sahipleri onu bağışlamaz­larsa, sorumlu olur» demiştir. Kimisi «Tevbe ile bütün kamu hakları kalkar. Fakat eğer üzerinde kısas hakkı varsa kısas edilir. Mali haklardan da mal sa­hibi, eğer bizzat malını onun elinde bulursa alır. Elinde bulamadığı zaman ise, onun zimmetine geçmez» demiştir. Kimisi de «Tevbe ile bütün haklar, yani- ister kamu hakkı, ister kişi hakkı, ister kısasa müteallik ister mali haklar olsun- hakların hepsi sakıt olur. Ancak eğer hak sahibinin malı soyguncunun elinde bizzat duruyorsa, o zaman o malın kendisinden geri alınması gerekir» demiştir. [10]

 

2. Soygunculuk Suçunun Sabit Oluşu:
 

Soygunculuk suçu, bu suçu işleyenin ikrarı ve adaletli iki kişinin şahid-ligi ile sabit olduğu gibi, -îmam Mâlik'e göre- bizzat soyulanların ifadesiyle de sabit olur. İmam Şafii «Kafile içinde bulunup da kendileri soyulmayan yolcuların ifadesiyle de, -eğer ne kendileri ne de arkadaşları için herhangi bir istekleri yoksa- sabit olur» demiştir. İmam Mâlik'e göre soygunculuk suçu, şahidlerin «Ben görmedim. Fakat işittim» şeklinde ifade vermeleriyle de sa­bit olur. [11]


[8] Mâide, 5/34.

[9] Hanefi mezhebi de bu görüştedir.

 

[10] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 4/345-346.



Konu Başlığı: Ynt: Soyguncuya gereken cezanın düşmesi
Gönderen: Ceren üzerinde 16 Mayıs 2017, 21:27:34
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun bilgilerden.Ve bizleri de bu denli büyük günahlardan korusun inşallah....


Konu Başlığı: Ynt: Soyguncuya gereken cezanın düşmesi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 17 Mayıs 2017, 06:16:55
Ve Aleyküm Selam. Mevlam bizleri her türlü kötü hallerde bulunmaktan muhafaza eylesin doğru yoldan ayırmasın inşaAllah. Aminn ecmain


Konu Başlığı: Ynt: Soyguncuya gereken cezanın düşmesi
Gönderen: Mehmed. üzerinde 17 Mayıs 2017, 17:27:52
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah İslam ceza hukuku en kamil ceza hukuku hatta diğerlerine kıyaslanmaması gereken tek hukuktur bu zamanda. Rabbim ülkemizi 2-3 ayyaşın yaptığı sözde hukuklardan kurtarsın . Rabbim paylaşım için razı olsun