๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ocak 2011, 17:22:57



Konu Başlığı: Sehiv secdesinin şekli
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 28 Ocak 2011, 17:22:57
D- Sehiv Secdesinin Şekli:



Ulema, sehiv secdesinin keyfiyetinde ihtilâf etmişlerdir. İmam Mâlik'e göre, eğer sehiv secdesi selamdan sonra yapılırsa secdeden sonra teşehhüd okunur, eğer selamdan önce yapılırsa secdeden sonra yine teşehhüd okunur, fakat namazın selamı onun için de selam olur. îmam Ebû Hanife'ye göre se­hiv secdesi hep selamdan sonra yapıldığı için secdeden sonra hem teşehhüd okunur, hem selam verilir, tmam Şafii'ye göre de sehiv secdesi selamdan ön­ce yapıldığı için secdeden sonra teşehhüd okunmadığı görüşü de rivayet olunmuştur, ki bir kitle de bunu benimser.

Ebû Ömer "Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in selamdan sonra yaptığı sec­deden selam verdiği olmuşsa da teşehhüd okuduğu hakkında sabit bir rivayet bilemiyorum", demiştir.

Bu ihtilâfın sebebi, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in sehiv secde­sinden sonra teşehhüd okuyup sonra selam verdiğine dair tbn Mes'ud hadisi­nin [460] sıhhati ile sehvin iki secdesini namazın son rek'at'ındaki iki secdeye kıyas etmekte ihtilâf etmeleridir. Sehiv secdelerini namazın son secdelerine kıyas edenler teşehhüd okumayı -özellikle sehiv secdesi namazın içinde, ya­ni selamdan önce yapıldığı zaman- gerekli görmemişlerdir

Ebû Bekir b. el-Münzir «Ulema bu mes'elede altı çeşit görüşte bulun­muşlardır: Bir kitle 'Sehiv secdesinde ne teşehhüd, ne de selam yoktur', de­miştir. Enes b. Mâlik, Hasan Basrî ve Atâ bunu benimser. Kimisi bunun tersi­ni söylemiş, yani 'hem teşehhüd, hem selam vardır' demiştir. Kimisi 'Yalnız teşehhüd vardır selam yoktur', demiştir. Bunu da Hakem, Hammâd ve Nehâî benimser. Kimisi bunun tersini, yani 'selam vardır, teşehhüd yoktur', demiş[461]tir. Bu da İbn Şîrîn'in görüşüdür. Beşinci görüş sahipleri 'Kişi isterse teşeh­hüd okur ve selam verir, isterse ne teşehhüd okur, ne de selam verir' demişler­dir. Bu görüş de Atâ'dan rivayet olunmuştur. Altıncı görüş ise; eğer selam­dan sonra secde ederse teşehhüd okur, selamdan önce secde ederse teşehhüd okumaz diyen İmam Ahmed'in görüşüdür» demiştir.

Ebû Bekir'in tmam Ahmed'e isnad ettiği bu görüş -yukarıda söylediği­miz gibi- İmam Mâlik'ten de rivayet olunmuştur. Ebû Bekir, «Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in sehiv secdesinde dört kere tekbir aldığı ve selam verdiği sabittir. Fakat teşehhüd okuduğunun sübutu şüphelidir» demiştir. [462]



[460] Bu, îmrân b. Husayn'dan rivayet edilir. Ebû Dâvûd, Salât, 2/202, no: 1039.

[461] Buhârî, îman, 2/34, no: 46.)

[462] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/382-383.