> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller  (Okunma Sayısı 894 defa)
28 Ocak 2011, 17:24:22
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 28 Ocak 2011, 17:24:22 »



C- Sehiv Secdesi Yapılan Söz ve Fiiller:


Ulema; «namazda sehven vaki olan her fazlalık ve eksiklik için sehiv secdesi yapılır» demişlerse de, «Farzlar ve Rağibe denilen az önemli olan mendublar yerine sehiv secdesi yapılmaz» şeklinde sınırlandırmışlardır. Çünkü Rağibe'nin terki -terk edilen Rağibe birden çok olmamak şartı ile-ulemaya göre bir şey gerektirmez. Nitekim İmam Mâlik: «Bir tekbireyi unut­maktan dolayı sehiv secdesi gerekmez fakat unutulan tekbirler birden çok olursa gerekir» demiştir.

Farzlara gelince: Çünkü sehiv secdesi, sehven de olsa yapılmayan her­hangi bir farzın yerini tutamaz. Eğer yapılmayan farz -yukarıda geçtiği üze­re- yapılmamış olması namazı yeni baştan kılmayı gerektiriyorsa namaz ye­ni baştan kılınır, eğer gerektirmiyorsa o farzı yapmaktan başka yol yoktur. Yani başka bir şey onun yerini tutamaz. Namazda sehven vaki olan fazlalık ise -ister farzlarda, ister sünnetlerde olsun- sehiv secdesini gerektirir. Bu de­diklerimizin hiçbirinde ihtilâf yoktur. Eğer bir şeyin sehiv secdesini gerekti­rip gerektirmediğinde ihtilâf etmişlerse o şeyin farz mı, yoksa sünnet mi ve­yahut sünnet mi, yoksa Rağibe midir, diye ihtilâf ettikleri bakımındandır.

Meselâ: İmam Mâlik'e göre sehven kunut duası okunmadığı zaman se­hiv secdesi yapılmaz. Çünkü ona göre kunut duası müstehabtır. İmam Şafii'ye göre yapılır. Çünkü ona göre sünnettir. Namazın neleri farz, neleri sünnet veya Rağibe olduğuna dair ihtilâflarını yukarıda anlattığımız için bunları bilirsin. İmam Mâlik ile tabilerine göre, namazın cinsinden olmayan bir şeyin de yapılması halinde -eğer o şey çok olmazsa- sehiv secdesi yapılır. Şu da bilinmelidir ki sünnet ile Rağibe'nin ikisi de mendub babındandır. An­cak mendubiyet derecelerine göre değişirler ki bu da, o ibadetin halleri olan karinelerden Öğrenilir. Bunun içindir ki bu bab'ta ulemanın ihtilâfı çok ol­muştur. Hatta kimisi, bazı sünnetlere vacib hükmünü verip «Terk cinsinden olanlarını yapan ve fül cinsinden olanlarını da yapmayan kimse günah işle­miş olur» demiştir. Bu görüş, - özellikle- Mâlikîler arasında yaygındır. Bu-nun gibi, görmekteyiz ki zahirîlerden başka bütün ulema, vitir ve sabah na­mazının sünneti gibi tekerrür eden sünnetleri terk etmenin günah olduğu gö­rüşünde ittifak etmişlerdir. îşte bu açıdandır ki ibadetlerin -beş vaktin farzla­rı gibi- bazıları hem aynen, hem cinsen farzdır -vitir ve sabah namazının sün­neti gibi- bazıları da aynen sünnet ve cinsen farzdır. Yukarıda naklettiğimiz üzere İmam Mâlik'in birden fazla tekbireyi sehven terk edene sehiv secdesi lâzım geldiği görüşü gibi bazı ulemaya göre Rağibelerden de bazıları aynen rağibe, cinsen sünnettir. Bunlara göre hem aynen, hem cinsen sünnet olan bir şey ise -zannımca- yoktur.

Zahirîlere göre ise sünnetlerin hepsi aynen sünnettir. Zira Peygamber (s.a.s) Efendimiz, kendisine islâm'ın farzlarını soran Arabiye farzları bildir­dikten ve Arabî de "Vallahi bundan ne fazla bir şey yapacağım, ne de eksik bırakacağım", dedikten sonra,

«Kurtuldu eğer doğru söylüyorsa, Cennet'e girdi eğer doğru söylüyorsa» [458] buyurmuştur. Bu hadis,, yukarıda da geçti.

Ulema bu babta, birinci teşehhüdün terki halinde sehiv secdesi lâzım geldiği görüşünde müttefik iseler de, bu teşehhüdün farz veya sünnet oldu­ğunda ihtilâf etmişlerdir.

Bunun gibi, "Eğer imam, bu teşehhüdü unutup yerden kalkarsa, cemaa­tin onu uyarması üzerine tekrar dönebilir mi, dönemiz mi? Şayet dönebili­yorsa yerden ne kadar kalkmış ise dönebilir?", diye ihtilâf etmişlerdir. Cumhur: «Eğer tam ayağa kalkmamışsa dönebilir». Kimisi de «Üçüncü rek'at'a başlamamışsa dönebilir» demiştir. Kimisi de «Bir karış miktarı yer­den aynlmışsa dönemez» demiştir. Dönemediği halde dönen kimsenin na­mazı hakkında, Cumhur «Fasid değildir» demiş, kimisi de fasid olduğunu söylemiştir. [459]



[458] Buhârî, îman, 2/34, no: 46.)

[459] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/381-382.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller
« Posted on: 23 Nisan 2024, 15:39:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller rüya tabiri,Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller mekke canlı, Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller kabe canlı yayın, Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller Üç boyutlu kuran oku Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller kuran ı kerim, Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller peygamber kıssaları,Sehiv secdesi yapılan söz ve fiiller ilitam ders soruları, Sehiv secdesi yapılan söz ve fiillerönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes