๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 25 Şubat 2011, 17:43:48



Konu Başlığı: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 25 Şubat 2011, 17:43:48
L-12. Şartlara DairAbdesti Aralıksız Alma:


Abdestte müvalât (abdest azalarını ara vermeden yıkamak) vacib midir, sünnet midir? diye ihtilâf edilmiştir. İmam Mâlik'e göre unutma ve güç yetmeme halleri dışında vacibtir. Bu iki halde ise -verilen ara çok olmamak şartı ile- vacib oluşu ortadan kalkar. îmam Şafii ile îmam Ebû Hanife ise, vacib ol­madığı görüşündedirler.

Bu ihtilâf, yine değişik mânâlara gelmesinden doğmuştur. Çünkü bu harf ile bazan birbiri ardınca gelen şeyler, bazan da aralıklı olarak gelen şeyler birbirleri üzerine atfedilirler. Kimisi de müvalâtın vacib olma­dığına, «Peygamber (s.a.s) gusiit ederken önce abdesî alır ve ayaklarını guslün sonuna bırakırdı» [36] sahih hadisini delil.olarak göstermişlerdir.

Bu mevzudaki ihtilâf da, yine Peygamber Efendimizin abdest fiil­lerini vücub yeya mendubluğa hamletmek hususunda yaptıkları ihtilâfın şümulüne girmektedir.

Kasıt ile unutma halleri arasında ayınm yapan îmam Mâlik, Peygamber Efendimiz'in

«Benim ümmetimden yanılma -unut­ma- sorumluluğu kalkmıştır» [37] hadisine dayanarak «unutanı sorumlu tut­mamak şeriatın bir kaidesidir ve mazeretinde, hükümleri yumuşatması şeri-atte her zaman görülen bir şeydir» demektedir.

Kimisi besmele çekmenin de abdestin farzlarından olduğu görüşünde bulunmuş ve buna, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'e isnad edilen «ALLAH adı ile başlamayanın abdesti yoktur» [38] hadisini delil göstermiştir. Halbuki bu hadis, muhaddislerce sıh­hatli sayılmamaktadır. Bununla beraber kimisi, «ALLAH adından maksad niyettir» demiş, kimisi de hadisi -zannedersem- mendubluğa hamletmiştir.

işte bunlar, bu bab'ın ana mes'eleleri arasında meşhur olan mes'elelerdir. -Yukanda da söylediğimiz gibi- abdestin keyfiyeti, abdest âzalarının sı­nırları, abdestin şart ve rükünleri ve benzeri şeylerle ilgili mes'elelerdir. [39]



[36] Buhârî, Gusül, 5/1, No: 249 (îbn Hacer, 1/361); Müslim, Hayd, 3/9, No: 37/317; Tir-mizî, Taharet, 1/176, no: 103; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/98, no: 245; Nesâî, 1/137; îbn Mâce, Taharet, 1/94, no: 573.

[37] Îbn Mâce, Talâk, 10/16, no: 2045; Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, 3/95; Taberânî, el-Mu'cemü'l-Kebîr, 11/133-134, no: 11274; Dârakutnî, 4/170-171; Hâkim, 2/198; Beyhâkî, 7/356.

[38] Beyhâkî, 1/43; İbn Hacer, Telhtsul-Habîr, 1/75 no: 70.

[39] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/90-91.



Konu Başlığı: Ynt: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: Ceren üzerinde 25 Kasım 2019, 15:40:46
Esselamu aleyküm.rabbim hakkıyla abdestini alan kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: Züleyha üzerinde 26 Kasım 2019, 02:13:45
Allah razı olsun paylaşandan selam ve dua ile...


Konu Başlığı: Ynt: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: Sevgi. üzerinde 26 Kasım 2019, 07:09:53
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman rızasına uygun şekilde abdestini alanlardan eylesin inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim


Konu Başlığı: Ynt: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: Mehmed. üzerinde 28 Kasım 2019, 16:28:54
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Şartlara dair abdesti aralıksız alma
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 29 Kasım 2019, 06:27:35
Abdest azaları ara  vermeden yıkanmalıdır