Konu Başlığı: Sarı ve bulanık renkli sıvılar Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 18:25:12 E- 5. Sarı ve Bulanık Renkli Sıvılar: Fıkıh âlimleri, sarı ve bulanık renkli sıvıların aybaşı olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir. İmam Şafii ile İmam Ebû Hanife'nin aralarında bulunduğu bir cemaat "Eğer bunlar, aybaşı halinin günlerinde görülürse aybaşı kanıdır", demişlerdir. Bu söz, İmam Mâlik'ten de rivayet olunmuştur. Müdevvene'de[45] ise, îmam Mâlik'in bunların -hayız zamanında olsun olmasın, içinde kan rengi bulunsun bulunmasın- hayız kanı olduğunu söylediği görülmektedir. îmam Dâvûd ile îmam Ebû Yûsuf "Sarı ve bulanık renkli sıvılar içinde kan rengi bulunmazsa, hayız kanı değildir", demişlerdir. Bu ihtilâfın sebebi; Ümmü Atiyye'den rivayet olunan hadisin zahiren Hz. Âişe (r.a.)'nin hadisine muhalif bulunmasıdır. Çünkü rivayet olunmaktadır ki, Ümmü Atiyye «Biz, guslettikten sonra gördüğümüz sarı ve bulanık renkleri hayız saymazdık» [46] demiştir ve rivayet olunmaktadır ki kadınlar Hz. Âişe (r.a.)'ye, sarı ve bulanık yaşlıklarla lekelenmiş çaputlan gönderip bu durumda namaz kılıp kılamayacaklannı sorarlardı. Hz. Âişe (r.a.) de: «Acele etmeyin, ne zaman ki tam beyaz olursa, o zaman kılın»[47] diye cevap verirdi. Hz. Âişe (r.a.)'nin hadisini tercih edenler bunları, bir tek şeyin hükmü değişik durumlarda değişmez, diye hayız zamanında olsun olmasın, kanla karışık olsun olmasın hayız sayarlar. Bu iki hadisi te'lif etmek isteyenler, Ümmü Atiyye'nin hadisini kanın kesilmesinden sonraki zamana ve Hz. Âişe (r.a.)nin hadisini de kanın kesilmeye yüz tuttuğu zamana mahsus görüyorlar veya «Hz. Âişe (r.a,)'nin hadisi hayız süresinde görülen, Ümmü Atiyye'nin hadisi ise, temizlik halinde görülen lekelere aittir», diyorlar. Kimisi de Ümmü Atiyye hadisinin zahirini alıp bunları hayız kam saymamaktadır. Çünkü onlara göre, hem Peygamber (s.a.s) Efendimiz:«Hayız kam siyah olup herkesçe tanınan bir kandır»[48] buyurmuştur, hem de san ve bulanık renkli sıvılar kan olmayıp, kadın rahminin zaman zaman gevşeyip dışarı akıttığı sair yaşlıklardır. Bu görüş de Muhammed b. Hazm'ındır. [49] [45] bkz. Mudevvene, 1/50. [46] Buhârî, Hayd, 6/25, no: 326; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/119, no: 307. [47] Mâlik, Taharet, 2/27, no: 97. [48] Ebû Dâvûd, Taharet, 1/116, no: 303. [49] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/149-150. |