Konu Başlığı: Sabah namazının sünneti Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 27 Ocak 2011, 19:17:11 2. Sabah Namazının Sünneti Ulema sabah namazından önce kılınan iki rek'at namazın sünnet-i mü-ekke'de olduğunda müttefiktirler. Zira Peygamber (s.a.s) Efendimiz diğer namazlara nazaran bu namaza daha önem vererek kılınmasını tavsiye etmiş [494] ve uykuda kalıp kaçırdığı zaman onu kaza etmiştir. Ulemanın ancak bu mevzu ile ilgili olarak ihtilâf ettikleri birkaç mes'ele vardır. [495] A- Okunacak Sûre veya Âyetler: Bu namazda ne okunur? îmam Mâlik'e göre müstehab olan, yalnız fatihayı okumaktır. îmam Şâfıi: «Fatiha ile birlikte kısa bir sûre okumakta da bir beis yoktur» demiştir. îmam Ebû Hanife ise: «Bu hususta müstehab sayılacak bir tayin yoktur. Kişi geceleri Kur'an'dan okumasını âdet ettiği kadanm okuyabilir» demiştir. Bu ihtilâfın sebebi, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in bu namazda ne okumuştur diye ihtilâf etmeleridir. Zira Hz. Aişe (r.a.)'den rivayet olunduğuna göre «Peygamber (s.a.s) Efendimiz bu iki rek'at namazı çok çabuk kılardı. Mana Hz. Âişe (r.a.): O kadar çabuk kılardı ki, fatihayı bile okumaz zannederdim» [496] demiştir. Ebû Dâvûd ise, Ebû Hürevre'den, «Peygamber (s.a.s) Efendimiz bu namazda Kâfîrûn ile İhlâs sûrelerini okurdu» [497] diye rivayet etmektedir. Hz. Aişe (r.a.)'nin hadisini alanlar, fatihadan başka bir şey okumamayı müstehab görmüşlerdir. İkinci hadisi tutanlar, fatiha ile birlikte kısa bir sûrenin okunmasını yeğlemişlerdir. Kur'an-ı Kerim'de "Kur'an'dan size kolay geleni okuyunuz" [498] buyurulduğu için «Asıl, namazda belli bir şeyi okumanın emredilmemiş olmasıdır» diyenler ise «Kişi neyi isterse onu okur» demiştir. [499] B- Kıraatin Şekli: Ulema, bu namazda müstehab olan sesli mi, sessiz mi okumaktır diye ihtilâf etmişlerdir. îmatn Mâlik, İmam Şâfıi ve ulemanın çoğu, sessiz okumanın müstehab olduğunu söylemişlerdir. Kimisi «Müstehab olan, sesli okumaktır» demiştir. Kimisi de «Kişi muhayyer olup, isterse sessiz, isterse sesli okun> demiştir. Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzu ile ilgili olan hadis mefhumları arasındaki çelişmedir. Zira Hz. Âişe (r.a.)'nin geçen hadisinin zahirinden, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in sessiz okumuş olduğu anlaş/ılmaktadır. Çünkü eğer sesli okumuş olsaydı fatihayı okuyup okumadığında Hz. Âişe (r.a.) niçin şüphelenmiştir? Ebû Hüreyre'nin hadisinin zahirinden ise, sesli okuduğu anlaşılmaktadır. Zira eğer sesli okumamışsa, Kâfırûn ve îhlâs sûrelerini okunduğunu Ebû Hüreyre nasıl bilmiştir? Bu hadisler arasında tercih yoluna gidenlerden, Ebû Hüreyre'nin hadisini kabul edenler sesli okumayı, Hz. Âişe (r.a.)'nin hadisini kabul edenler de sessiz okumayı tercih etmişlerdir. Hadisleri te'lif edenler ise, seçimliliği benimsemişlerdir. [500] [494] Buhârî, Teheccüd,19, no: 196 [495] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/399. [496] Buhârî, Teheccüd, no: 197. [497] Ebû Dâvûd, Salât, 2/292, no: 1256. [498] Müzzemmil, 73/20. [499] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/399-400. [500] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/400. Konu Başlığı: Ynt: Sabah namazının sünneti Gönderen: Safiye Gül üzerinde 27 Ocak 2011, 22:15:55 Allah c.c razı olsun bilgilerimizi tazelemiş olduk.Selam ve dua ile.Hayırlı geceler.
|