๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 25 Şubat 2011, 17:51:51



Konu Başlığı: Rükünlere dair kulakların meshedilmesi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 25 Şubat 2011, 17:51:51
9. Rükünlere Dair Kulakların Meshedilmesi:



Ulema kulaklann meshinin sünnet ya da farz oluşunda ve bunun için ay­rı bir su gerekip, gerekmediği konusunda ihtilâf etmişlerdir. Kimisi farz ol­duğunu ve buna ayn bir su gerektiğini söylemiştir. îmam Mâlik'in tabilerin-den bir grup bunu söyleyenlerdendir. Onlar bunu, îmam Mâlik'in «Kulaklar baştan sayılır» sözünden çıkartmakta ve îmam Mâlik'in görüşünün böyle ol­duğunu söylemektedirler.

îmam Ebû Hanife ile ona tabi olanlar, « Farz'dır [28]. Ancak baş ile birlik­te bir su ile meshedilirler» demiştir.

îmam Şafii ise; «Sünnet'tir. Fakat ona ayn bir su gerekir» demiştir, ki îmam Mâlik'e tabi olanlardan diğer bir grup da bunu söylemektedirler. Bun­lar da, "îmam Mâlik'in görüşü budur. Çünkü îmam Mâlik'in 'Ağıza su vermenin hükmü ne ise kulak meshinin hükmü de odur' dediği rivayet olunmak­tadır", demektedirler.

Bu ihtilâfın sebebi, Peygamber Efendimiz'in kulaklannı meshettiğine dair hadislerin, Kur'an-ı Kerim'de emredilen baş meshinden ayn bir hü­küm mü, yoksa onun bir tefsiri mi olduğundaki görüş aynlığıdır. Eğer ondan ayn bir hüküm ise, Kur'an'la çatıştığı için onu mendubluğa hamletmek gere­kir. Yok eğer onun bir tefsiri ise, o zaman başı meshetmenin hükmü nasıl vücub ise, onun da hükmü vücubdur.

Şu halde kulak meshine vacib diyenler, bunu Kur'an-ı Kerim'deki bir mücmel'in açıklaması kabul etmişlerdir.

Kulakların meshi sünnet'tir diyenler ise, onu, ağıza su vermek gibi bir hüküm kabul etmişlerdir.

Kulaklann meshine dair hadisler, her ne kadar Buhârî ve Müslim'de yer almamışlarsa da çoktur ve gereğince amel edilegelmiştir. Kulaklann meshi için, ayn bir su gerekip gerekmediğindeki ihtilâfın s ebebi de, kulaklann baştan ayn birer âza mı, yoksa başın birer parçası mı olduğunda ulemanın tereddüt etmesidir.

Kimisi de «şâzz» bir görüşte bulunarak kulaklann yüzle birlikte yıkan-

ması gerektiğini söylemiştir. Başkaları da, "Kulakların dışı, yüzle birlikte yı­kanır, içi başla birlikte meshedilir", demiştir. Bunun da sebebi; bu iki azanın yüzden mi, yoksa baştan mı sayıldığı hususunda bu iki görüş sahiplerinin te­reddüt etmeleridir.

Fakat Peygamber Efendimiz'in kulaklarını hep meshettiğine dair ha­disler bu kadar çokken ve böyle uygulanagelmişken, bü iki görüşe nasıl yer vermişlerdir?

İmam Şâfıi, baş meshinin tekrarım nasıl müstehab görmüşse kulakları meshetmenin tekrarını da müstehab görmüştür. [29]



[28] Hanefi fıkhında bugün, kulak meshinin sünnet olduğu kabul edilir. (Mütercim)

[29] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/86-88.



Konu Başlığı: Ynt: Rükünlere dair kulakların meshedilmesi
Gönderen: Ceren üzerinde 24 Kasım 2019, 16:27:28
Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri farza uygun şekilde abdest alan kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Rükünlere dair kulakların meshedilmesi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 25 Kasım 2019, 05:27:18
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri farza uygun ve hakkıyla abdestini alanlardan eylesin inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun