Konu Başlığı: Ölü yıkayıcıları Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 18 Şubat 2011, 16:20:02 3.Ölü Yıkayıcıları: A- Erkek ve Kadının Birbirini Yıkaması: Ulema, «Erkek ölüyü, kadınlar, kadın ölüyü de, erkekler yıkayamaz» demişlerdir. Ancak eğer kadını yıkayacak kadın veya erkeği yıkayacak erkek bulunmazsa ne yapmalıdır diye ihtilâf etmişlerdir. Kimisi «Elbisesi içinde yıkanır» kimisi «Yıkanmaz, teyemmüm ettirilir» demiştir ki İmam Şâfıi, Ebû Hanife ve ulemanın cumhuru bunu benimser. Kimisi de «Ne yıkanır, ne de teyemmüm ettirilir, yalnız defnedilir» demiştir. Ley s b. Sa'd da bunu benimser. Bu ihtilâfın sebebi, emir ile nehiyden birini diğerine üstün kılmakta ihtilâf etmeleridir. Zira bir yandan Ölünün yıkanması emredilmişken, diğer yandan erkeklerle kadınların birbirlerinin vücutlarına bakmaları yasaklanmıştır, Nehyi emre üstün kılan ve abdest ile gusül yerine teyemmüm ruhsatını sağ olanlara mahsus görüp teyemmüm ruhsatında ölüyü sağ olanlara kıyas etmeyenler, «Erkek ile kadınlar ne birbirlerini yıkayabilir, ne de teyemmüm ettirebilirler» demişlerdir. Emri nehye üstün kılanlar, «Birbirlerini yıkayabilirler» demişlerdir. Teyemmümü benimseyenler ise, «Teyemmümde emir ile nehiy arasında çelişme yoktur. Zira erkek ile kadın birbirlerinin teyemmüm uzuvlarına bakabilirler» demişlerdir. Bunun içindir ki îmam Mâlik, «Erkek kadına teyemmüm ettirirken onun yüzünü ve yalnız ellerini teyemmüm ettirir, kadın erkeğe teyemmüm ettirirken onun yüzünü ve dirseklere kadar ellerini teyemmüm ettirir» demiştir. Çünkü ona göre erkeğin mahrem yeri yalnız göbeği ile diz kapaklarının arasıdır. Şu halde yıkama yerine teyemmüm ettirmeği caiz görenlere göre, bunu caiz kılan zaruret yukarıda geçen emir ile nehyin birbirleri ile çelişmesidir. O halde bunlar bu zarureti, sağ olan kimseye teyemmüm etmeği caiz kılan zarurete kıyas etmiş olmalıdırlar. Halbuki bu uzak bir kıyastır. Bununla beraber cumhur bu kıyası yapmıştır. İmam Mâlik ise, bu mes'elede değişik sözler söylemiştir. Bir kere: «Aralarında mahremiyet olsun olmasın erkek ile kadın birbirlerine teyemmüm ettirirler» demiştir. Bir kere, aralarında mahremiyet olanlarla olmayanları, bir kere de, aralarında mahremiyet olan erkek ile kadını birbirinden hükümde ayırmıştır. îmam Mâlik'in bu değişik sözlerinden üç görüş meydana geliyor ki en meşhurları, erkek ile kadından her birinin diğerini elbisesi içinde yıkayabil-diğidir. ikincisi, -cumhurun birbirine yabancı olan erkek ile kadın hakkında dediği gibi- birbirlerini yıkamayip teyemmüm ettirmesidir. Üçüncüsü, kadının erkeği yıkaması, erkeğin ise kadına teyemmüm ettirmesidir. Men'in (Yasak) sebebi, yek diğerine yabancı olan erkek ile kadın nasıl birbirlerinin yıkanması gereken yerlerine bakamıyorlarsa, yekdiğerine yabancı olmayan erkek ile kadının da vücutlarının aynı yerlerine bakamamalarıdır. Ibahe'nin (izin) sebebi ise zarurettir. Zira zaruret halinde birbirlerine yabancı olmayanlar daha da mazur sayılırlar. Erkek ile kadın arasında fark yapmanın sebebi de, erkeğin kadına bakmasının, kadının erkeğe bakmasından daha ağır olmasıdır. Zira kadının erkeklerden örtünmesi emrolunmuşsa da, erkeğin kadınlardan Örtünmesi emrolunmamıştır. [16] [16] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/439-440. Konu Başlığı: Ynt: Ölü yıkayıcıları Gönderen: Ceren üzerinde 29 Ocak 2020, 18:07:04 Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun bizlere bu bilgileri sunan kardeşimizden...
Konu Başlığı: Ynt: Ölü yıkayıcıları Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Şubat 2020, 01:55:47 Aleyküm selâm. Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim. Rabbim ilmimizi artırsın inşaAllah
Konu Başlığı: Ynt: Ölü yıkayıcıları Gönderen: Mehmed. üzerinde 02 Şubat 2020, 20:54:32 Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Ölü yıkayıcıları Gönderen: Es-Sabur üzerinde 03 Şubat 2020, 06:23:27 Erkek ölüyü erkek kadın ölüyüde kadın yıkamalıdır
|