A- Ödenecek Zekâtın Ayrıldıktan Sonra Kaybolması
Kimisi, «Kişi zekâtını çıkardıktan sonra zekât zayi' olsa, zekâtını çıkarmış olması kendisine kâfidir» demiştir. Kimisi «Zekât, yerine yetişmeyin-ceye kadar sahibi ondan sorumludur ve zayi halinde yeniden öder» demiştir [13] Kimisi de, «Eğer kişi, kendisine zekât vacib olduktan sonra hemen çıkarmış ise yeniden ödemez. Yok eğer zekâtını vermeğe imkân bulduğu halde bir müddet geciktirmiş de sonra çıkarmış ise öder» demiştir. İmam Mâlik'in mezhebinde meşhur olan görüş budur.
Kimisi de «Eğer zekâtın ziyanında kusur etmişse yeniden öder, etmemişse geri kalanın zekâtım verir» demiştir. Bu da Ebû Sevr ile imam Şafii'nin görüşüdür. Kimisi de «Giden gitmiştir, kalanda yoksullarla mal sahibi, -mallarının bir kısmı zayi olan iki ortak gibi- herkes kendi hissesi nisbetinde ortaktırlar» demiştir.
Şu halde bu mes'elede beş görüş vardır.
1- Mal sahibi mutlaka yeniden öder.
2- Mal sahibi mutlaka ödemez.
3- Geciktirmemişse ödemez, geciktirmişse öder.
4- Kusuru bulunursa öder, bulunmazsa geri kalanın zekâtını verir.
5- Mal sahibi ile yoksullar geri kalanda ortaktırlar. [14] [13] Ebû Hanife bu görüştedir.
[14] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/90.
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın