> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > Namazların birleştirilmesi cem'
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Namazların birleştirilmesi cem'  (Okunma Sayısı 1212 defa)
28 Ocak 2011, 18:14:34
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 28 Ocak 2011, 18:14:34 »



B- Namazların Birleştirilmesi Cem'


Bu fasl -iki namazı birlikte kılmanın cevaz ve keyfiyeti ile bunu caiz kı­lan sebeplerin neler olduğu olmak üzere- üç fasıldan ibarettir. [376]

 

1. Birleştirmenin Cevazı:
 

Ulema, Arafat'da öğle ile ikindi namazlarını Öğle namazı vaktinde ve Müzdelife'de de akşam ile yatsı namazlarını yatsı vaktinde birlikte kılmanın sünnet olduğunda müttefiktirler. Fakat bu iki yer dışında iki namazı birlikte kılmanın cevazında ihtilâf etmişlerdir. Cumhûr'a göre caizdir. İmam Ebû Hanife ile tabileri; "Caiz değildir" demişlerdir.

Bu ihtilâfın sebebi, cem'in cevazına dair hadislerden bir kısmının tefsirinde, bir kısmının sıhhatinde ve bu mes'elede kıyas etmenin cevazında ihtilâf etmeleridir. Zira bu hadislerin hepsi fiilî hadislerdir. Fiilî hadisler ise daha fazla ihtimal taşımaktadırlar.

Tefsirinde ihtilâf ettikleri hadisler üç tane olup biri, Buhârî ile Müs­lim'in Enes b. Mâlik'ten rivayet ettikleri «Rasûlullah (s.a.s) zevalden önce yolculuğa çıktığı zaman öğle namazını ikindiye bırakır ve ikindi vakti iner de her iki namazı birlikte kılardı. Zevalden sonra yolculuğa çıktığında ise öğle namazını kılar, sonra bineğine binerdi»[377] hadisidir.

İkincisi yine bu iki hadis kitabının îbn Ömer'den getirdikleri «Rasûlul­lah (s.a.s) bir yolculukta acele gitmesi gerektiği zaman akşam namazını, yat­sı namazı ile birlikte kılmak üzere yatsı vaktine bırakırdı» [378]hadisidir.

Üçüncüsü, İmam Mâlik ile Müslim'in îbn Abbas'tan getirdikleri «Rasâl-i Ekrem (s.a.s) hiçbir yolculukta değilken ve hiçbir korku da yokken öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı birlikte kılardı»[379] hadisidir.

İki namazı birlikte kılmanın cevazını benimseyenler bu hadisleri «Pey­gamber (s.a.s) Efendimiz öğle namazını ikindi vaktine bırakır ve iki namazı birlikte kılardı» şeklinde tefsir etmişlerdir.

Küfe uleması ise -Cebrail (a.s.)'in hadisinde geldiği üzere- «Öğle nama­zını öğle vaktinin sonunda ve ikindi namazını ikindi vaktinin başında kılar­dı» mânâsına almışlardır. Küfe uleması «Bu hadisleri -hele îbn Abbas'ın ha­disini- bundan başka bir mânâya hamledemeyiz. Zira hazarda ve bir mazeret olmaksızın iki namazı birlikte kılmanın caiz olmadığı hakkında icma var­dır» demişlerdir.

Küfe uleması, ayrıca İbn Mes'ud'un «Kendisinden başka bir ilâh bu­lunmayan Allah'a yemin ederim ki, Peygamber (s.a.s) hiçbir namazı vakti­nin dışında kılmamıştır. Ancak Arafat'ta öğle ile ikindiyi ve Müzdelife'de de akşam ile yatsıyı birlikte kılardı» [380] hadisi ile ihticac etmiş ve «Bu hadisleı belki bizim aldığımız mânâdadır belki sizin aldığınız mânâdadır. Bunun için sizin iddianız için kesin delil değillerdir. Halbuki namaz vakitleri sahih ha­dislerle kesin bir şekilde açıklanmıştır. Kesin olmayan bir delil ile de sıhhatli kaynaktan gelen bir hükümden ayrılmak caiz olamaz» demişlerdir.

Sıhhatinde ihtilâf ettikleri hadis ise, îmam Mâlik'in Muaz b. Cebel'den «Tebük savaşında Rasûl-i Ekrem (s.a.s) ile beraber bulunuyorduk. Rasûl-i Ekrem (s.a.s) öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını cem' ederdi. Bir gün namazı geciktirdi, sonra çıkıp öğle ile ikindiyi birlikte kıldı, sonra girdi, sonra çıktı, akşam ile yatsı namazlarını birlikte kıldı» [381] mealinde getirdiği hadistir.

Eğer bu hadis sahih ise cem'in cevazında diğer hadislerden daha açıkür. Çünkü bu hadiste de kesin bir açıklık bulunmadığı için her ne kadar "Pey­gamber (s.a.s) Efendimiz akşam namazını vaktinin sonuna bırakmış, yatsı namazını da vaktinin başında kılmış" denilebiliyorsa da hadisin zahirinden, yatsı namazını akşam namazı vaktinde kılmış olduğu anlaşılmaktadır.

Bu mes'elede kıyas etmenin cevazındaki ihtilâfa gelince: Salim b. Ab­dullah «Yolculukta diğer namazları, Arafat ile Müzdelife'deki namazlara kı­yas etmek caizdir» demiş ise de, başkaları bu kıyası caiz görmemişlerdir. Zi­ra kıyasta ortak sebep aranır. İbadetlerin çoğu ise sebebi bilinmeyen birer ta-abbüddür. Bunun için ibadetler arasında kıyas yapmak zayıf bir yoldur. [382]

 
2. Birleştirmenin Şekli:
 

Cem'i caiz görenler cem'in keyfiyetinde ihtilâf etmişlerdir. Kimisi iki namazı birinci namazın vaktinde cem etmeyi caiz görmekle beraber birinci namazı ikinci namazın vaktine bırakarak onunla birlikte kılmayı evlâ görmüştür ki bu, îmam Mâlik'ten gelen iki rivayetten biridir. Kimisi de, bu iki keyfiyet arasında fark görmeyip "Kişi hangisini yaparsa caizdir", demiştir. Bu da îmam Şafii'nin görüşüdür ve Medinelüer'in îmam Mâlik'ten yaptıkları ikinci rivayettir. Diğer rivayet ise İmam Mâlik'ten îbn Kasım tarafından nak­ledilmiştir.

îmam Mâlik'in birinci çeşidi ihtiyar etmesinin sebebi, birinci çeşidin Enes'in hadisi ile sabit olmasıdır.

İkisi arasında fark görmeyenler ise, «Birisi ile amel etmenin vücubu için iki hadisin ravilerinden birinin daha âdil olmasına bakılamaz» demişler­dir. Bu, Enes'in hadisi ile amel etmek nasıl gerekiyorsa, Muaz'm hadisini de sahih kabul ettikten sonra onunla da amel etmenin gerekliliği anlamındadır. Çünkü her ne kadar Enes'in hadisini rivayet edenler daha âdil ve iyi vasıflı iseler de öteki hadisi rivayet edenler de iyi kimselerdir. [383]


[376] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/343.

[377] Buhârî, Taksîrü's-Salât, 18/16, no: 112; Müslim, Salâtü'l-Müsâfirîn, 6/5, no: 704.

[378] Buhârî, Taksîrü's-Salât, 18/6, no: 1091; Müslim, Salâtü'l-Müsâfirîn, 6/5, no: 45.

[379] Mâlik, Kasrü's-Salât, 9/1, no: 4; Müslim, Salâtü'l-Müsâfirîn, 6/6, no: 710.

[380] Nesâî, 5/254.

[381] Mâlik, Kasrü's-Salâi, 9/1, no: 2.

[382] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/343-346.

[383] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/347-348.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Namazların birleştirilmesi cem'
« Posted on: 28 Mart 2024, 12:45:47 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Namazların birleştirilmesi cem' rüya tabiri,Namazların birleştirilmesi cem' mekke canlı, Namazların birleştirilmesi cem' kabe canlı yayın, Namazların birleştirilmesi cem' Üç boyutlu kuran oku Namazların birleştirilmesi cem' kuran ı kerim, Namazların birleştirilmesi cem' peygamber kıssaları,Namazların birleştirilmesi cem' ilitam ders soruları, Namazların birleştirilmesi cem'önlisans arapça,
Logged
17 Ocak 2020, 20:41:30
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 17 Ocak 2020, 20:41:30 »

Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun bizlere sunulan bilgiler için...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

19 Ocak 2020, 04:17:12
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.947


« Yanıtla #2 : 19 Ocak 2020, 04:17:12 »

Aleyküm selâm. Rabbim ilmimizi artırsın inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

20 Ocak 2020, 09:16:21
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #3 : 20 Ocak 2020, 09:16:21 »

Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes