> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > Namazın kazası
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Namazın kazası  (Okunma Sayısı 2393 defa)
28 Ocak 2011, 17:45:32
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 28 Ocak 2011, 17:45:32 »



11. Namazın Kazası


Bu bahsimiz, kaza kime vacibtir, kaza kaç çeşittir ve nasıldırlar ve kaza­nın şartlan nelerdir diye üç konuya ayrılmaktadır. [420]

 

A- Kaza Mükellefi:
 

1. Unutma ve Uyuma:

 

Kaza kime vacibtir mevzuunda: Bütün îslâm müctehidleri, unutan kim­se ile uykuda kalan kimsenin kılamadıkları namazı kaza etmelerinin vücu-bunda müttefiktirler. Fakat kasden veyahut baygın düştüğü için kılmayanla­rın, kılmadıkları namazı kaza etmelerinde ihtilâf etmişlerdir. Çünkü Pey­gamber (s.a.s) Efendimiz bir hadis-i şerifinde;

«Üç kişiden sorumluluk kalkmıştır» buyurup üç grup kimsenin sorumlu olmadıklannı ve bunlardan birinin uykuda kalan kimse olduğunu ve bir başka hadis-i şerifı'nde de;

«Biriniz uykuda kaldığı veyahut unuttuğu için namaz kılamamış olur­sa, onu hatırladığı zaman kılsın» [421] diye söylemiştir.

Aynca rivayete göre Peygamber (s.a.s) Efendimiz bir sefer namaz vakti uykuda kalmış ve vakit çıkıncaya kadar uyanmadığı için kılamadığı namazı kaza etmiştir [422]

Namaz vakti çıkıncaya kadar kasden namaz kılmayan kimse ise, hem günah işlemiş olur ve -cumhûr'a göre- hem kılmadığı namazı kaza etmesi lâzım gelir. Zahirîlerden kimisi ise «Kasden kılmadığı için kaza edemez» de­miştir. Ebû Muhammed b. Hazm bu görüştedir.

Bu, ihtilâfın sebebi, biri "Şeriatte kıyas caiz midir? İkincisi, şayet caiz ise kasden namaz kılmayan kimse, unutarak namaz kılmayan kimseye kıyas edilebilir mi?" diye İki şeyde ihtilâf etmeleridir.

«Şeriatın birçok hususta mazur gördüğü 'unutan adam'a, kılmadığı na­mazı kaza etmesini emrettiğine göre kasten kılmayana evieviyetle emretme­si lâzım gelir. Çünkü ötekisi mazur olduğu halde kendisine kaza lâzım geli­yorsa, bu mazur olmadığı halde kendisine nasıl lâzım gelmez» diyenler «Kasden namaz kılmayana namazlarını kaza etmesi farzdır» demişlerdir. «Hatırlama ile unutma halleri değişik hükümlere tabi olup birbirine zıt iki mefhum olduğu için, biri diğerine kıyas edilemez. Çünkü kıyas zıtlar arasın­da olamaz, ancak benzerler arasında olur» diyenler ise «Bilerek namaz kıl­mayan kimse namazlarını İcaza edemez» demişlerdir.

Doğrusu şudur ki: Eğer kazanın vücubu, tağliz için (hükmün ağırlığını bildirmek için) ise kaza caizdir. Yok eğer, unutanı mazur görüp ona kolaylık göstermek ve onu namazın sevabından mahrum etmemek için ise, o zaman

kasden namaz kılmayan kimse, unutarak namaz kılmayan kimsenin zıddıdir

ve ona kıyas edilemez. Çünkü bu mazurdur, ötekisi ise mazur değildir.

Kaide de şudur ki: EDA'ya dair olan emirle kaza vacib olmaz. Kazanın vacib olması için -kelâm ulemasının dediği gibi- edâ'ya dair olan emirden ayrı bir emir lâzımdır. Çünkü kaza edenin elinden, namaz kilabilmenin şartlarından biri olan vakit fırsatı kaçmıştır. Zira namazı vakit içinde kılmak na­mazın sıhhat şartlarından biridir. Namazı vaktinin dışına bırakmak da vak­tinden önce kılmak gibidir. Ancak şu var ki, unutan ile uykuda kalan kimse­ler hakkında hadis bulunmakta ve unutan ile bilerek namaz kılmayan kimse­ler arasında benzerlik olup olmadığı kesin olarak bilinmemektedir. Doğruyu bulmaya başarı veren ancak Cenâb-i Allah'tır. [423]

 

2. Baygınlık:
 

Baygın düştüğü için namaz kılamayana gelince: Kimisi «Eğer vaktin tamamı baygınlık halinde geçmiş ise kendisine kaza lâzım gelmez» demiş­tir. Kimisi de «Mutlaka lâzım gelir» demiştir. Fakat bunlardan bir kısmı «Eğer baygınlık halinde geçen namazların sayısı beşi aşarsa kaza lâzım gel­mez» demiştir.

Bu ihtilâfın sebebi, baygın düşenin, bir yandan uykuda kalan, bir yandan da deliren kimseye benzemesidir. Baygın düşeni uykuda kalana ben­zetenler «Kendisine kaza lâzım gelir» demişlerdir. Delirene benzetenler ise «Lâzım gelmez» demişlerdir. [424]


[420] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/364.

[421] Buhârî, Mevâkît, 9/37, no: 597.

[422] Müslim, Mesâcidy 5/55, no: 681.

[423] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/365.

[424] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/365-367.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Namazın kazası
« Posted on: 18 Nisan 2024, 09:31:56 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Namazın kazası rüya tabiri,Namazın kazası mekke canlı, Namazın kazası kabe canlı yayın, Namazın kazası Üç boyutlu kuran oku Namazın kazası kuran ı kerim, Namazın kazası peygamber kıssaları,Namazın kazası ilitam ders soruları, Namazın kazasıönlisans arapça,
Logged
28 Ocak 2011, 17:53:33
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« Yanıtla #1 : 28 Ocak 2011, 17:53:33 »


   BU çok sorulan bir soru..Ama ben namazı bilerek terkeden kişinin kaza etmesi gerekir mi gerekmez mi sorusunun cevabını net olarak göremedim..İzah ederseniz sevinirim..Tabii hanefi olanlar için soruyorum..

   Emeğinize sağlık..Allah razı olsun..
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

28 Ocak 2011, 18:11:34
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #2 : 28 Ocak 2011, 18:11:34 »

Esselamu aleykum değerli Gulinur,

bildiğimiz gibi namazın terki için, dinimizde hiçbir mazeret yok ve olamaz yapılması gereken farz bir ibadet kazaya bırakılabilmesi için unutma ve uyku gibi haller ile, o anda o vakit içindeki namazı kılabilme imkanı bulamamasıdır namazı bilerek terkedenler ise Allah'ın emrine uymamış olurlar borçlu kalırlar borcuda ödemek gerek her koşulda. Kısacası mazeretsiz kılınmayan ve kazaya bırakılan namazın kazası lazım.
Hanefiler içinde önceliği kılınmamış farz namazlarının kazasına vermek gerek. Bu konuda bilgim olduğu kadar yanıt vermeye çalıştım size..

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

20 Ocak 2020, 20:29:22
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #3 : 20 Ocak 2020, 20:29:22 »

Esselamu aleyküm.rabbim bizleri kaza namazını da adabına uygun şekilde kılan kullardan eylesin inşallah...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

21 Ocak 2020, 06:25:31
Es-Sabur

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1.283


« Yanıtla #4 : 21 Ocak 2020, 06:25:31 »

Kılamadığımız namazları sonradan kılmaya kaza denir
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes