Konu Başlığı: Müvekkil ile vekilin anlaşmazlıkları Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 22 Ocak 2011, 17:53:29 139. Müvekkil ile Vekilin Anlaşmazlıkları Bu anlaşmazlıklar, bazan vekilin elinde bulunan malın zayi olup olmadığı hakkında olur. Bazan vekilin, mah müvekkile verip vermediği hakkında olur. Bazan sattığı veyahut satın aldığı malın satış bedelinin miktarı hakkında olur. Bazan müvekkilin, mah kendisine teslim etmesini emrettiği kimse hakkında olur. Bazan vekilin malı korumada kusur gösterip göstermediği hakkında olur. Malın zayi olup olmadığı hakkında ihtilaf ederek vekil «Zayi olmuştur» müvekkil de «Yalan söylüyorsun. Zayi olmamıştır» dedikleri zaman, eğer vekil malı şahitler huzurunda teslim almamışsa, onun sözü geçerlidir. Eğer vekil, malı müvekkilin borçlusundan almış ve fakat borçlu ona verirken şahit tutmamış ise İmam Mâlik'e göre, vekilin «Bana verdi» demesiyle de borçlu, borçtan kurtulamaz ve bir daha vermek zorundadır. Ancak borçlunun vekile rücu edip etmediğinde ihtilaf etmişlerdir. Eğer borçlu vekile şahit tutmuş ise, o zaman borçtan kurtulmuş olur ve vekile de bir şey lazım gelmez. Vekil ile müvekkil, malın teslimi hakkında anlaşmazlığa düşerek, vekil «Ben sana verdim» müvekkil de «Hayır, bana vermedin» dedikleri zaman ise, kimisi «Vekilin», kimisi «Müvekkilin», kimisi de «Eğer araya uzun zaman girmiş ise, vekilin, girmemiş ise müvekkilin sözü geçerlidir» demiştir. Vekilin satın aldığı malın satış bedeli miktarı hakkındaki anlaşmazlıklarına gelince: Îbnu'l-Kasım «Eğer mal henüz duruyorsa, alıcının, durmuyorsa, vekilin sözü geçerlidir» demiştir. Kimisi de «Vekil ile müvekkilin ikisi de yemin ederler ve satış bozulur» demiştir. Vekilin sattığı malın bedeli hakkındaki ihtilaflarında da, İbnu'l-Kasım «Müvekkilin sözü geçerlidir» demiştir. Müvekkilin, mah kendisine vermesini söylediği kimse hakkındaki ihtilaflarına gelince: îmam Mâlik'in mezhebinde buna dair iki görüş vardır. Meşhur olan görüşe göre müvekkilin sözü geçerlidir. Kimisi de «Geçerli olan, vekilin sözüdür» demiştir. Vekilin kusur sayılan bir fiili işleyip de, müvekkilin o fiili işlemesini kendisine emrettiğini söylediği zaman ise, meşhur olan görüşe göre müvekkilin sözü geçerlidir. Kimisi de «Geçerli olan, vekilin sözüdür. Çünkü ona güvendiği için vekâlet vermiştir» demiştir. [10] [10] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 4/53-54. |