๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 24 Şubat 2011, 16:45:35



Konu Başlığı: Müslüman erkek ve kadının artığı
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 24 Şubat 2011, 16:45:35
 
5. Müslüman Erkek ve Kadının Artığı:
 



Müctehidler gusül ve abdest artığı mevzuunda beş görüş ileri sürerek ayrılmışlardır: Kimisi "Bu artık, mutlaka temizdir", demiştir. Bu görüş, îmanı Mâlik, İmam Şafii ve îmam Ebû Hanife'nin görüşüdür.

Kimisi de "Erkeğe, kadının artığı ile abdest almak caiz değil, fakat kadı­na, erkeğin artığı ile abdest almak caizdir", demiştir. Bir başkaları da "Eğer kadın, cunüb veya hayız (aybaşı) halinde olmazsa, onun artığı ile erkeğin ab­dest alması caizdir" demişlerdir. Başkaları da "Ne kadının artığı ile erkeğin ve ne de erkeğin artığı ile kadının abdest alması caiz değil, fakat eğer ikisi be­raber bir kaptan alırlarsa caizdir", demişlerdir. Kimisi de "Beraber alsalar bi­le yine caiz değildir", demiştir. Bu görüş, Hanbelî mezhebinin görüşüdür.

Bu değişik görüşlerin sebebi; bu mevzuda değişik hadislerin bu-lunmasındandır. Çünkü bu mevzuda dört hadis rivayet edilmiştir. Biri, Pey­gamber (s.a.s) Efendimiz'in eşleri ile birlikte bir kabtan cenabetlik guslünü yaptıklarına dairdir [91] İkincisi, anamız Hz. Meymûne'nin «Peygamber (s.a.s) Efendimiz benim artığımla yıkanırdı» [92] hadisidir. Üçüncüsü, Ha-kem-i Gifârî'nin «Peygamber (s.a.s) Efendimiz, erkeğe kadının artığı ile ab­dest almayı yasak etti» [93] hadisidir. Bu hadis, Ebû Dâvûd ve Tirmizî tarafın­dan nakledilmiştir. Dördüncüsü, Abdullah b. Sercis'in «Peygamber (s.a.s) Efendimiz, erkek ile kadının beraber yıkanmamaları halinde birbirlerinin ar­tığı ile yıkanmasından nehyetti» [94] hadisidir.

Müctehidler, bu hadisleri te'vil etmekte, iki yol tutmuşlardır:

1) Tercih yolu,

2) Birbirleriyle uyumlaştırma ve bazılarını tercih yolu,


Sıhhatli hadis kitaplarının, naklinde ittifak ettikleri için, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in eşleri ile beraber yıkandığına dair hadisi diğerlerine ve sıhhatli buldukları için Hz. Meymûne'nin hadisini de Gifârî'nin hadisine ter­cih eden ve: «Beraber bir kabtan yıkananlar, her biri diğerinin artığı ile yı­kanmış olur» diyerek bu iki hal arasında fark görmeyenler, artıkların mutla­ka temiz olduğu görüşünde bulunmuşlardır.

Gifârî'nin hadisini Meymûne'nin hadisine tercih -ki bu görüş Ebû Muhammed b. Hazm'ındır- ve Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in eşleri ile beraber yıkandığına dair hadisi de -beraber yıkanma ile birbirlerinin artığıyla yıkan­ması halleri arasında ayırım yapmakla- te'lif edenler ise, erkek ve kadının bir kaptan beraber yıkanması ile erkeğin artığıyla kadının yıkanmasını caiz gör­müş, kadının artığı ile erkeğin yıkanmasını ise, caiz görmemişlerdir.

Meymûne'nin hadisi dışında kalan üç hadisi te'lif edenler ise; Abdullah b. Sercis'in hadisini almışlardır. Çünkü bu hadis ile Gifârî'nin hadisi ve Pey­gamber (s.a.s) Efendimizin eşleri ile beraber bir kaptan yıkandıklarına dair hadis arasında bir çatışma yoktur. Üstelik bu hadiste ayrıca, kadının da erkeğin artığı ile abdest alamayacağı haberi vardır. Fakat şu var ki; bu görüşle Hz. Meymûne'nin hadisi çatışmaktadır. Bu hadis de -her ne kadar bazıları: «Bu hadisin ravilerinden biri 'Kuvvetli tahminime göre' veyahut 'hatırladığı­ma göre bunu bana Ebû'ş-Şe'sâ söyledi' dediği için malûTdur» demiş ise de-, Müslim tarafından nakledilmiştir.

Erkek ve kadının ne beraber, ne de birbirlerinin artığı ile abdest almala­rını caiz görmeyenlere gelince: Bunlar tahminimce bu hadislerden yalnız Gıfârî'nin hadisini işitmiş ve erkeği de kadına kıyas etmiş olmaktadırlar

Cünüb ve hayız halindeki kadının artığını yasaklayanlara gelince: Ben bunların neye dayandıklarını bilemiyorum. Ancak bu görüş, bir selefimiz­den rivayet edilmiştir. Tahminimce o selef de îbn Ömer'dir. [95]



[91] Buhârî, Gusül, 5/9, no: 261; Müslim, Hayd, 3/10, no: 45/321,

[92]  îbn Mâce, Taharet, 1/33, no: 372; Tayâlisî, s. 226, no: 1625; Ahmed, 6/23.

[93]  Buhârî, et-Tarihu'l-Kebîr, 4/185; Nesâî, 1/179; İbn Mâce, Taharet, 1/34, no: 373.

[94] îbn Mâce, Taharet* 1/33, no: 374; Tahâvî, Şerhu Meâni'î-Âsâry 1/24; Dârakutnî, 1/116, no:

[95] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/110-112.

 


Konu Başlığı: Ynt: Müslüman erkek ve kadının artığı
Gönderen: Ceren üzerinde 01 Aralık 2019, 20:17:01
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri İslam'a uygun yaşayan kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Müslüman erkek ve kadının artığı
Gönderen: Sevgi. üzerinde 18 Aralık 2019, 07:04:31
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman rızasına uygun şekilde yaşıyan kullarından olmayı nasip etsin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Müslüman erkek ve kadının artığı
Gönderen: Züleyha üzerinde 22 Şubat 2020, 01:59:39
Allah razi olsun hocam selâm ve dua ile


Konu Başlığı: Ynt: Müslüman erkek ve kadının artığı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 23 Şubat 2020, 18:12:57
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun