Konu Başlığı: Mubahı haram kılma Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 26 Ocak 2011, 17:59:13 2. Mubahı Haram Kılma: Mubah olan bir şeyi kendine haram kılan kimse hakkında da ihtilâf etmişlerdir. İmam Mâlik «Kişinin nikâhlı karısından başka hiç bir şey ona haram olamaz» demiştir Zahiriler de «Kendisine bir şey lâzım gelmez» demişlerdir. İmam Ebû Hanife ise, «Ona bir yemin keffareti lâzım gelir» demiştir. Bu ihtilâlin sebebi, aklî delilin, "Ey Peygamber, eşlerinin rızasını gözeterek, Allah'ın sana helâl kıldığı şeyi niçin haram ediyorsun?" [11] âyet-i kerimesinin zahiri ile çelişmesidir. Zira bu âyetten sonra gelen "Allah size yeminlerinizi keffaretle geri almanıza izin vermiştir" [12]âyet-i kerimesinin zahirinden anlaşılmaktadır ki, eğer bir kimse böyle bir şeyi nezrederse nezri mün'akid olur, fakat keffaret vermekle nezrini geri alabilir. Aklî delil ise bunun mün'akid olmamasını gerektirmektedir. Zira eşyanın haram ve helâl kılınması şeriatın görevidir. Kişi nasıl şer'an haram olan bir şeyi kendine helâl kılmak yetkisinde değilse, şer'an helâl olan bir şeyi de kendine haram kılmak yetkisinde olmaması gerekmektedir. Birinci grup, âyet-i kerimede geçen tahrim (haram kılma) olayını, «Peygamber (s.a.s) Efendimiz yemin etmişti» diye te'vil etmiştir. Bu âyetin nüzul sebebi hakkında rivayetler çeşitlidir. Kimisi «Peygamber (sm.s) Efendimiz 'Bal içmeyeceğim' diye yemin etmişti de, onun için bu âyet nazil olmuştur» demiştir. îbn Abbas da «Bir kimse kendine karısını haram kıldığı zaman ona yemin keffareti lâzım gelir» demiş ve buna "Sizin için, Allah'ın Peygamberinde güzel bir örnek vardır" [13] âyet-i kerimesini delil göstermiştir. Müslim'de bu her iki rivayet de vardır. [14] [11] Tahrîm,66/l. [12] Tahrîm, 66/2. [13] Ahzâb,33/21. [14] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/311-312. |